• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • Anonym (egen erfarenhet)
    Litet My skrev 2013-01-14 23:26:21 följande:

Fast inget av det du tar upp är kriterier för specifikt Aspergers eller Autism.
    Nej, jag vet. Jag tror inte att de föräldrar jag menar skulle få den diagnosen heller, men de visar gemensamma drag. Det måste vara en läggning som ligger nära att utveckla autism.
  • Litet My
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-15 00:48:23 följande:
    Nej, jag vet. Jag tror inte att de föräldrar jag menar skulle få den diagnosen heller, men de visar gemensamma drag. Det måste vara en läggning som ligger nära att utveckla autism.

Tycker du, men det säger inget om verkligheten, var och varannan människa har de dragen du tar upp.
  • LinneaJosie

Men suuuuuuck! TS efterfrågar fakta och får en rad gissningar och åsikter istället. Irriterande. Av vad jag kunnat läsa mig till misstänker man ärftlighet för ex vis AS och ADHD, men det verkar vara oklart hur sådan ärftlighet ser ut och i vilken utsträckning det skulle vara ärftligt. Börjar fö bli jävligt less på allt hobbytyckande om neuropsykiatri. Det är inte så svårt att googla lite om man är genuint intresserad.

Litet My skrev 2013-01-15 00:52:29 följande:

Tycker du, men det säger inget om verkligheten, var och varannan människa har de dragen du tar upp.
    Ja det är bara vad jag tycker. Jag tycker att deras drag är ganska karakteristiska. (Alltså inget som helst fel på dessa drag.)

Undrade mest om någon annan tänkt på samma sak. 
  • Anonym (Efarenhet)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-15 02:14:57 följande:
    Ja det är bara vad jag tycker. Jag tycker att deras drag är ganska karakteristiska. (Alltså inget som helst fel på dessa drag.)

Undrade mest om någon annan tänkt på samma sak. 

Vad du tycker är väl ganska orelevant för denna tråden, och precis som "Litet my" skriver så är det du pekar på drag som var och varannan människa har, inget specifikt för just Aspergers. Du verkar väldigt okunnig!!!
  • Anonym (Mamman)

Ang empati eller ej så är min son den mest empatiska människa jag känner. Han bryr sig om allt och alla mer än någon av sina syskon (3 st utan "störningar"). Och han kan verkligen sätta sig in i hur andra känner. Så några typiska aspergerdrag vet jag inte om det finns egentligen. Det han haft problem med är mest depressioner.

Anonym (Efarenhet) skrev 2013-01-15 03:35:44 följande:

Vad du tycker är väl ganska orelevant för denna tråden, och precis som "Litet my" skriver så är det du pekar på drag som var och varannan människa har, inget specifikt för just Aspergers. Du verkar väldigt okunnig!!!
    Föräldrarna jag syftar på har ju inte aspergers. De har däremot barn med någon typ av autism, men de är inte själva autistiska. På något sätt verkar deras personligheter ligga nära autism.

"The heritability of autism is the proportion of autism that can be explained by genetic variation; if the heritability of a condition is high, then the condition is considered to be primarily genetic. Autism has a strong genetic basis, although the genetics of autism is complex and it is unclear whether autism spectrum disorder (ASD) is explained more by multigene interactions or by rare mutations with major effects.[1] Early studies of twins estimated the heritability of autism to be more than 90%; in other words, that 90% of the differences between autistic and non-autistic individuals is due to genetic effects.[2] This may be an overestimate; new twin data and models with structural genetic variation are needed.[" 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-15 09:15:29 följande:
    "Empati för en person med Aspergers syndrom är som att lära sig ett andra språk.

Går det?
    - Ja, om man verkligen övar. Då fungerar det. Särskilt om det finns en terapeut som förstår och en stödjande familj."

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/vuxen-... 

Jag som mamma till fyra barn kan säga att den empati han har är inte inlärd. Han har varit så sedan han var väldigt liten. Mån om andra osv. Sen är det ju så att aspergerspektrat är otroligt vitt och ingen är den andra lik. Och det som står i tidningarna är tyvärr inte alltid att lita på.
  • Anonym (Mamman)

Jag ska tillägga att han fick sin diagnos som 17-åring och han har verkligen inte mycket.

Nåväl, blir det barn så har vi ju lite mer kött på benen nu än vi hade när han var liten så det ska nog gå bra  

Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?