• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • Anonym (HögfungerandeAsp)

Hej!

Det där med empati måste även jag reagera lite på.

Jag känner medkänsla, medlidande och empati men kanske inte för exakt samma saker som "vanliga folk" alltid gör.

Exempel:

Barn cyklar utan cykelhjälm, ramlar , slår sig på huvudet, jag tycker helt spontant att om föräldern är dum nog att låta barnet cykla så eller uppfostra dom till att inte ha hjälm får dom skylla sig själva medans normalt folk nog tycker det är ett konstigt sätt att se på det.

Jag har jobbat innom äldrevården och det var så givande, jag hade många fina möten och hade en bra relation till dom äldre. 

Jag beskrivs av mina vänner som snäll, hjälpsam, generös och en man kan prata ut med även om jag är lite konstig (ja de säger så och ja de vet om min diagnos) Det som är jobbigt med just empatin är att den glider över till medlidande och jag kan ta på mig andras smärta, den delen är jobbig, jag kan bli så oerhört ledsen och arg och frustrerad för saker som folk i min närhet råkar ut för.

Autismspektrat är stort! Det finns så många variationer, just jag råkar vara i den högfungerande delen. 

• orolig2325
    Anonym (HögfungerandeAsp) skrev 2013-01-15 16:16:21 följande:
    Det som är jobbigt med just empatin är att den glider över till medlidande och jag kan ta på mig andras smärta, den delen är jobbig, jag kan bli så oerhört ledsen och arg och frustrerad för saker som folk i min närhet råkar ut för.
    +1 där!
    varje gång jag lär känna en ny människa och han eller hon öppnar upp sig för mig och berättar om sin historia och sina problem så gråter jag nästan, beroende på hur "stora" eller "små" problemen är, tex. om man får reda på att personen har råkat ut för en väldigt jobbig våldtäkt, det är min största akilleshäl.
  • Anonym (känner många)

Ibland tycker jag att autismspektrat är så stort att man undrar vad som är poängen. Men det är ett sidospår...

Det här med alexitymi sägs ju dock av flera forskare vara vanligare hos människor med asperger, och hos andra forskare sägs det kunna leda till nedsatt empati eller svårigheter med empati. Det betyder dock inte att det gäller ALLA med asperger. Men att helt hävda att det inte alls har med asperger att göra stämmer ju liksom inte heller.

• orolig2325
    Anonym (känner många) skrev 2013-01-15 16:39:20 följande:
    Ibland tycker jag att autismspektrat är så stort att man undrar vad som är poängen. Men det är ett sidospår...

Det här med alexitymi sägs ju dock av flera forskare vara vanligare hos människor med asperger, och hos andra forskare sägs det kunna leda till nedsatt empati eller svårigheter med empati. Det betyder dock inte att det gäller ALLA med asperger. Men att helt hävda att det inte alls har med asperger att göra stämmer ju liksom inte heller.
    Man får ALDRIG glömma bort varför vi har alla demhär olika diagnoserna och varför man sätter en diagnos.
    En diagnos ska ALDRIG ställas på någon som inte har några problem att leva ett fungerande liv, så därför finns alla diagnoser, annars kan jag hålla med om att dem är väldigt onödiga för att det är så mycket som så många människor passar in på.
    En klassiker är att man ger barn ADHD diagnos för att dem gillar att vara aktiva, men är det ett problem för dem själva att dem är aktiva? det är den stora frågan.
  • orolig2121
    orolig2325 skrev 2013-01-15 16:55:47 följande:
    Man får ALDRIG glömma bort varför vi har alla demhär olika diagnoserna och varför man sätter en diagnos.
    En diagnos ska ALDRIG ställas på någon som inte har några problem att leva ett fungerande liv, så därför finns alla diagnoser, annars kan jag hålla med om att dem är väldigt onödiga för att det är så mycket som så många människor passar in på.
    En klassiker är att man ger barn ADHD diagnos för att dem gillar att vara aktiva, men är det ett problem för dem själva att dem är aktiva? det är den stora frågan.
    För att inte prata om ADD, som verkar bli en allt vanligare diagnos. Hur stor del av befolkningen känner inte igen sig i kriterierna för ADD?
  • greta2
    Emiliafrånlönneberga skrev 2013-01-15 15:51:54 följande:
    Jag har flertalet vänner med aspergers förutom då min pojkvän, det som är mest utmärkande är den bristen på sociala färdigheter. Det vill säga att tolka signaler i det sociala samspelet. Många jag känner kan gå runt och säga rätt dumma saker utan att tänka efter. Med vissa personer som har aspergers måste man vara tydlig. Med min sambo brukar jag förklara saker och övertyda dem åt honom då han ibland kanske misstolkar. Ett exempel; En man går in på ett café, servitrisen, som i detta fall har asperger, går emot honom och undrar vad han vill beställa, han säger att han vill ha en kopp kaffe. Sedan frågar han om dem har laktosfri mjölk. Ja säger denne tjej och serverar honom en kopp kaffe med vanlig mjölk. Tjejen förstod inte att han menade att han ville HA laktosfri mjölk, bara att han undrade om han har det.

Ett mycket bra exempel tycker jag.
  • Anonym

Eller vi hoppar över kaffet..........den meningen kan få min son att börja leta efter kaffet som han ska hoppa över. :)

Men skilj på empati och sympati.
    Min son känner absolut sympati men han saknar fingertoppskänsla för när han t ex sårar andra.
    Han märker inte om han kliver över gränser, däremot om man är mycket tydlig med att man blev ledsen, så blir han förkrossad för det han gjort.

• Hypnotica

Som sagt, det handlar om nedsatt kognitiv empati - att förstå varför någon är ledsen/arg/frustrerad.

Glöm inte heller att AS skiljer sig rätt markant på flickor och pojkar med.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Annaeu

Svarar på TS undran om ärftlighet.

Man kan vända på det och säga att en person med Asperger ofta har en förälder som har Asperger.

De jag känner med Asperger har ofta en förälder där symtomen finns.

Sen för att hoppa in i Asperger debatten så kan jag bidra med följande.

Människor med aspberger har ofta svårt med ironi, eftersom de har svårt att tolka signaler. De tar det man säger bokstavligt. Hemma stämmer det ibland och ibland inte. Ska något göras kan man inte " be" om det. Du ska...

När bonussonen var mindre älskade han roliga historier. Som Bellman och norgehistorier där man leker med ordens betydelse.

• vampyria2
    Anonym (HögfungerandeAsp) skrev 2013-01-15 16:16:21 följande:
    Hej!

Det där med empati måste även jag reagera lite på.

Jag känner medkänsla, medlidande och empati men kanske inte för exakt samma saker som "vanliga folk" alltid gör.

Exempel:

Barn cyklar utan cykelhjälm, ramlar , slår sig på huvudet, jag tycker helt spontant att om föräldern är dum nog att låta barnet cykla så eller uppfostra dom till att inte ha hjälm får dom skylla sig själva medans normalt folk nog tycker det är ett konstigt sätt att se på det.

Jag har jobbat innom äldrevården och det var så givande, jag hade många fina möten och hade en bra relation till dom äldre. 

Jag beskrivs av mina vänner som snäll, hjälpsam, generös och en man kan prata ut med även om jag är lite konstig (ja de säger så och ja de vet om min diagnos) Det som är jobbigt med just empatin är att den glider över till medlidande och jag kan ta på mig andras smärta, den delen är jobbig, jag kan bli så oerhört ledsen och arg och frustrerad för saker som folk i min närhet råkar ut för.

Autismspektrat är stort! Det finns så många variationer, just jag råkar vara i den högfungerande delen. 
    Det var en av de första sakerna vi fick lära oss när vi skulle göra en utredning på ett av våra barn, att barn och vuxna med diagnoser kan absolut känna empati för dem som står dem nära men har lite svårare när det gäller folk/djur som de inte har någon relation till.
    Även i situationer de själva har upplevt och ser andra uppleva kan de känna empati men då är det oftast sin egen smärta/ångest som de åter upplever.

Mina barn tex har en väldigt stor empati för oss som står dem nära, de lider när vi lider och är de som gör allt för att viska må bra igen. 
  • vampyria2

När det gäller ärftligheten så sa både psykologen på BUP och de på Aspergercentret i Stockholm att den ligger på ca 80%, väldigt hög ärftlighet.
    De sa att man så gott som alltid kunde se att det fanns andra i barnets närhet som även de har asperger. 

• Hypnotica
    Annaeu skrev 2013-01-17 06:49:27 följande:
    Svarar på TS undran om ärftlighet.
    Man kan vända på det och säga att en person med Asperger ofta har en förälder som har Asperger.
    De jag känner med Asperger har ofta en förälder där symtomen finns.

Sen för att hoppa in i Asperger debatten så kan jag bidra med följande.
    Människor med aspberger har ofta svårt med ironi, eftersom de har svårt att tolka signaler. De tar det man säger bokstavligt. Hemma stämmer det ibland och ibland inte. Ska något göras kan man inte " be" om det. Du ska...
    När bonussonen var mindre älskade han roliga historier. Som Bellman och norgehistorier där man leker med ordens betydelse.
    Jag är också en sucker för humor som handlar om lek med ord. Tage Danielsson var tidigt en stor favorit.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?