Anonym (HögfungerandeAsp) skrev 2013-01-15 16:16:21 följande:
Hej!
Det där med empati måste även jag reagera lite på.
Jag känner medkänsla, medlidande och empati men kanske inte för exakt samma saker som "vanliga folk" alltid gör.
Exempel:
Barn cyklar utan cykelhjälm, ramlar , slår sig på huvudet, jag tycker helt spontant att om föräldern är dum nog att låta barnet cykla så eller uppfostra dom till att inte ha hjälm får dom skylla sig själva medans normalt folk nog tycker det är ett konstigt sätt att se på det.
Jag har jobbat innom äldrevården och det var så givande, jag hade många fina möten och hade en bra relation till dom äldre.
Jag beskrivs av mina vänner som snäll, hjälpsam, generös och en man kan prata ut med även om jag är lite konstig (ja de säger så och ja de vet om min diagnos) Det som är jobbigt med just empatin är att den glider över till medlidande och jag kan ta på mig andras smärta, den delen är jobbig, jag kan bli så oerhört ledsen och arg och frustrerad för saker som folk i min närhet råkar ut för.
Autismspektrat är stort! Det finns så många variationer, just jag råkar vara i den högfungerande delen.
Det var en av de första sakerna vi fick lära oss när vi skulle göra en utredning på ett av våra barn, att barn och vuxna med diagnoser kan absolut känna empati för dem som står dem nära men har lite svårare när det gäller folk/djur som de inte har någon relation till.
Även i situationer de själva har upplevt och ser andra uppleva kan de känna empati men då är det oftast sin egen smärta/ångest som de åter upplever.
Mina barn tex har en väldigt stor empati för oss som står dem nära, de lider när vi lider och är de som gör allt för att viska må bra igen.