• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (Diagnos) skrev 2013-01-15 11:09:08 följande:
    Men då kanske han har fått fel diagnos? Om det depressioner han lider av och har inga typiska aspergerdrag alls.
    I så fall borde din son få en ny utredning, på en gång.

Annars kanske det är så att du som mamma "inte ser" dom typiska aspergerdragen.

Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

Men vad är det här för TRAMS. Man blir ju f-n mörkrädd och ledsen när man läser att du arbetar inom området och har en sådan syn på människorna du arbetar med. Du borde verkligen fundera på att byta område! 

Asperger är ett syndrom, dvs flera samtidigt uppkommande symptom eller fenomen som tillsammans bildar en helhetsbild. Personer med Aspergers har framförallt svårigheter inom Wings triad, vilket är:

Frånvaro av eller begränsad förmåga till ömsesidigt socialt samspel

Frånvaro av eller begränsad förmåga till ömsesidig kommunikation

Nedsatt föreställningsförmåga, vilket innebär begränsningar i beteende, fantasi och intressen.

Mina svårigheter är framförallt socialt sampspel, jag klarar inte av att läsa alla outtalade signaler man förväntas kunna, jag missar ibland ironi och skämt även om jag blivit bättre på det. Jag har problem med lätt beröring, klädlappar som skaver, obehagligt ljus från lysrör t.ex. och surrande ljud. Jag tenderar att snöa in på saker och gräva ner mig i något specifikt intresse och helt glömma tid och andra saker. Jag har även väldigt svårt med saker som kronologisk ordning, att översätta en karta till verkligheten och matematik.

MEN jag har fullt fungerande empati, jag förstår vad andra människor känner (i situationer där man förväntas förstå det), jag avskyr att se andra fara illa och försöker hjälpa och trösta om jag ser någon ledsen, för att jag bryr mig om andra, inte för att jag lärt mig att det är något man "ska" göra.

Jag har man och barn och många vänner och jag lever ett fullt fungerande och lyckligt liv. Ibland hamnar jag i jobbiga situationer pga min Asperberger men jag tror inte att jag lider mer än en random neurotypisk människa, alla har vi olika svagheter och styrkor vi måste hantera. 
    (Även om jag kan erkänna att jag for ganska illa under min skoltid pga mobbing, men det var å andra sidan innan syndromet var känt så jag hade ingen diagnos och fick inget hjälp och stöd vilket dagens ungar förhoppningsvis får.)

• orolig2325
    Anonym (Diagnos) skrev 2013-01-15 11:09:08 följande:
     Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

Jag känner empati för dig just nu iaf, för att du verkar vara utvecklingsstörd, kan inte vara enkelt för dig.
    Behöver du nån att prata med så finns jag här.

Förstår heller inte hur du kan jobba med Aspergers Syndrom och veta så lite om det.
  • orolig2121

Man skiljer medicinskt ofta på empati och omtanke, där empati då betyder att tänka sig in i och förstå andras känslor. Empati behöver inte innebära att man har någon omtanke, och man kan ha omtanke även om man har väldigt dålig empati.

Är det inte så att med den här definitionen så har alla med autism i varierande grad problem med empati? 

• orolig2325
    orolig2121 skrev 2013-01-15 14:39:24 följande:
    Man skiljer medicinskt ofta på empati och omtanke, där empati då betyder att tänka sig in i och förstå andras känslor. Empati behöver inte innebära att man har någon omtanke, och man kan ha omtanke även om man har väldigt dålig empati.

Är det inte så att med den här definitionen så har alla med autism i varierande grad problem med empati? 
    INTE alla, långt ifrån alla, men ja, folk inom autismspektrumet kan ha svårt för att sätta sig in i och förstå andras känslor, men det kan även en helt neurotypisk person ha.
  • orolig2121
    orolig2325 skrev 2013-01-15 14:44:12 följande:
    INTE alla, långt ifrån alla, men ja, folk inom autismspektrumet kan ha svårt för att sätta sig in i och förstå andras känslor, men det kan även en helt neurotypisk person ha.
    På det du just skrev så låter det som att det i medel inte är någon större skillnad i empatisk förmåga mellan en vanlig person och någon som är autistisk.

Är det verkligen en rimlig beskrivning av verkligheten?

(Säg nu inte att det inte måste vara så i ett enskilt fall, för ett enskilt fall kan vara i stort sett hur som helst. Det kan t ex vara en feldiagnos. Jag pratar om gruppen av personer med autism. Ingenting gäller 100% över någon större grupp med människor, men det kan fortfarande gälla för en väldigt stor del av gruppen.)

"Research suggests that 85% of ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals have alexithymia,[65] which involves not just the inability to verbally express emotions, but specifically the inability to identifyemotional states in self or others.[66]

Dålig empati men normal omtanke:
    "Rogers' research, following the distinction between cognitive empathy and affective empathy, suggests that people with Asperger syndrome have less ability to ascertain others' feelings (in terms of theory of mind), but demonstrate equal empathy when they are aware of others' states of mind (in terms of affect).[31]

Jag har själv en god vän med asperger. Han har klart nedsatt empati, i termer av att han har svårt att veta vad jag känner och ofta gissar fel. Han är däremot väldigt omtänksam, bara han förstår vad folk känner och behöver. 
  • krokodilmamma

Jag tror vad många blir upprörda över är när folk klampar in och säger att alla personer med Asperger saknar empati och drar liknelser med att de inte skulle känna något om deras mamma dog (vilket inte direkt har något med empati att göra heller.)

Jag tror att många personer med Asperger kan ha svårigheter när det kommer till empati men jag tror det är rätt ovanligt att helt sakna den. Jag tror också att det blir ett problem med själva definitionen av ordet som orolig2121 skriver, att folk säger sakna empati och mena att man inte bryr sig om andra. 

• Emiliafrånlönneberga

Jag har flertalet vänner med aspergers förutom då min pojkvän, det som är mest utmärkande är den bristen på sociala färdigheter. Det vill säga att tolka signaler i det sociala samspelet. Många jag känner kan gå runt och säga rätt dumma saker utan att tänka efter. Med vissa personer som har aspergers måste man vara tydlig. Med min sambo brukar jag förklara saker och övertyda dem åt honom då han ibland kanske misstolkar.

Ett exempel;
    En man går in på ett café, servitrisen, som i detta fall har asperger, går emot honom och undrar vad han vill beställa, han säger att han vill ha en kopp kaffe. Sedan frågar han om dem har laktosfri mjölk. Ja säger denne tjej och serverar honom en kopp kaffe med vanlig mjölk.
    Tjejen förstod inte att han menade att han ville HA laktosfri mjölk, bara att han undrade om han har det.

• orolig2325
    orolig2121 skrev 2013-01-15 14:55:39 följande:

"Research suggests that 85% of ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals have alexithymia,[65] which involves not just the inability to verbally express emotions, but specifically the inability to identifyemotional states in self or others.[66]"
    Jag tycker du beskriver det bra här.
    "Dem flesta inom autismspektrum har större svårigheter än neurotypiska människor att verbalt uttrycka känslor, eller identifiera känslor hos sig själv eller andra."

Men att alla med autismspektrum diagnos skulle sakna empati eller ha svårt för empati? nej nej och åter nej.

sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Så empati är bara en liten del i det som beskrivs i ditt citat.
  • Anonym (känner många)

Jag känner många med asperger och har en nära släkting med diagnosen. Det här nedan känner jag igen mig i.

Infon finns på länken:
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/20/sten-levander-bidrar-till-okunskapen-om-asperger

Särskilt det här (ur texten) ger en bra beskrivning:

"Aspergers syndrom är i grund och botten en nedsättning av funktionsförmåga i rent socialt hänseende, nedsatta förmågor att interagera socialt enligt de koder och beteendemönster som är inlärda och räknas som självklara av majoritetsmänniskorna. Att ha Aspergers syndrom handlar om svårigheter med att läsa av andra människor, och inte desto mindre också att själv råda över sina mer subtila signaler som omvärlden ska kunna läsa av. Hur bra vi än lär oss läsa av andra, är det inte säkert att vi någonsin lär oss kontrollera vad andra läser in för bild av oss...

Dessa bitar kan kallas kognitiv empati - förmåga att läsa av och förstå andra och deras exempelvis sinnesstämningar och känslolägen. Det är denna kognitiva empati det ingår mycket centralt i Aspergers syndrom att ha problem med.

Det har aldrig varit frågan om generella nedsättningar i fråga om affektiv empati - förmåga att känna med och leva sig in i andras känslor. Det finns ingen sådan koppling i det som heter Aspergers syndrom!

Men blotta ordet empati har i sig missuppfattats i sammanhanget, så att detta senare är den totalt felaktiga bild som alltför många går omkring och har - och dessutom hela tiden tar upp stort utrymme av den allmänna debatten i frågan och överröstar oss som försöker nå ut med den verkliga bilden."

• orolig2325
    krokodilmamma skrev 2013-01-15 15:41:19 följande:
    Jag tror vad många blir upprörda över är när folk klampar in och säger att alla personer med Asperger saknar empati och drar liknelser med att de inte skulle känna något om deras mamma dog (vilket inte direkt har något med empati att göra heller.)
    Eller att folk klampar in och säger att alla med Asperger saknar empati och har mycket mycket större risk för att börja döda massa folk i sin närhet.

Där tror jag det största problemet ligger, och det är därför jag är extra hård med att framföra att Aspergare faktiskt kan känna empati, för om man går till botten med empati-frågan så kan det mycket väl visa sig att Aspergare HAR svårare för empati än vad neurotypiska människor har, och då kommer folk automatiskt börja misstolka det och stoppa in alla med autismspektrum i samma fack, och det facket kommer bli "Mördare, våldtäcktsmän och pedofiler, samt psykopater" och om det sker så kommer det uppstå en minst sagt livsfarlig situation för alla med någon form av autismspektrum, för att neurotypiska människor inte förstår vad empati och alexitymi betyder och tolkar det på sitt egna sätt.
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?