• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Anonym

Oj, känns som om du överreagerar lite. Jag får också alltid svara på frågor vart jag kommer ifrån för folk hör ju att jag pratar en annan dialekt. tycker inte det är så konstigt. Och skånska kan ju vara jättesvårt att förstå om man inte är van så att man ibland inte fattar vad du säger utan måste lyssna många gånger tycker jag inte heller är konstigt. Min 5 åring kom för ett tag sedan på att en släkting till oss från skåne inte kan säga R...jättekul tycker hon och hittar på massa ord med R i för att få höra hur det låter. Var stolt över din skånska och bre på lite och skratta åt skillnaderna istället för att göra dem till hinder.

• Tant Groda

Normalsvenskan?? Det är väldigt väldigt få som pratar rikssvenska i Sverige, så jag kan nästan lova dig att dina släktingar också pratar dialekt.
    Lite pikar får man köpa, men självklart finns det gränser. Du får säga ifrån till dem!

• Anonym (blekingskan)

Vet du? Jag tycker inte att du överreagerar, jag har samma problem. Är från Blekinge medan min man är från ett annat landskap norrifrån. När jag ska prata med hans släktingar så påpekar dom ALLTID flera ord och meningar i en konversation, det är fruktansvärt irriterande och jag har sagt det också. Men de fortsätter ändå..detta gör att jag drar mig för att träffa dom för det kräver så mycket tålamod och energi helt i onödan!

• Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 07:57:15 följande:
    Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!
    Dom tycker nog bara det är sött med en grötig gutteral halvdanska....
  • Anonym (Skånskan)

Jag är jättetrött på det här verkligen jättetrött!

Jag har försökt skämta bort det. - Pratat om att ja, ja jag borde komma i textatformat men ni vet de "subtexterna" hade kanske inte varit så roliga..."

Jag har frågat min man om jag låter så förfärlig är så svår att förstå. Han menar att jag inte är det.

Det lustiga är att både min man och hans systers mamma är invandrare och långtifrån brytningsfri. Min svärmor har tydligen under många år varit väldigt ledsen över att folk haft svårt för att förstå henne. Nu gör hennes dotter precis samma sak mot mig! "Låtsas" att hon inte förstår min dialekt.

Min svågers föräldrar är också invandrare och enligt min man bryter de. Ändå tycker min svåger att han har rätt att påpeka min dialekt! Jag tycker att det haltar.

• Anonym (Skånskan)
    Anonym skrev 2013-01-23 08:17:16 följande:
    Tack för den spydigheten!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 08:17:16 följande:

Haha tyvärr följer en massa fördomar vad man än har för dialekt och ursprung. Själv är jag väl en "bonde".
  • Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 08:19:56 följande:
    Tack för den spydigheten!

Det är lugnt..
  • LaceyLoo

Oj, jag älskar skånska och tycker du ska vara otroligt stolt över den! Jag är halvskåning men har bott i sthlm.område hela livet så har bara några få ord från skånskan. Försök att stå på dig, känn dig stolt, skånskan är en del av dig. Annars får du ställa dem mot väggen, säga hur du känner, för det är inte okej.

Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt