• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Anonym (Hin håle)
    Goneril skrev 2023-02-09 21:45:49 följande:

TS  måste få en annan vinkling på dialektfrågan än hon hittills fått i tråden. Naturligtvis ska man inte behöva bli hånad, uppfostrat, men talar hon nu en bred skånska som avsevärt skiljer sig från rikssvenskan så har hon ett ansvar för att göra sig begriplig. Det är ju orimligt att omgivningen ska gissa vad hon säger. Nu talar jag inte om det estetiska värdet utan det faktum att hon inte når fram med sitt budskap.                                             Det ansvaret ligger alltid på den talande! Man måste tala så folk inte missförstår!                                                                                                                Jag kan tala för mig själv, jag föddes i Västra Götaland, ett samhälle där en väldigt bred, oerhört "bonnig" dialekt talades.                                           Jag flyttade senare till Göteborg och kom även att arbeta på Kungsträdgårdsgatan i Stockholm inom mitt yrke, bank och finans. Givetvis fick jag slipa av min dialekt för att bli tagen på allvar, för att mina åhörare skulle förstå mig när jag höll föredrag och inte minst för att undvika att bli betraktad som en bondkomiker. När man studerar på universitet, språkliga discipliner,  betonas "register" i hög grad, det gäller både uttal och vokabulär. Den som öppnar munnen har ett ansvar för att budskapet når fram!  En vårdad skånska kan eventuellt passera, men här verkar ju orden ha förvrängts till oigenkännlighet. Även om det inte var gjort med finess tycker jag nog att TS släktingar gjorde rätt; man kan ju inte bara nicka och le när man inte förstått. Ansvaret, återigen, ligger på TS att hyfsa sin dialekt, möjligtvis med hjälp av en logoped. 

Nja, det är som att be en ful Stockholmare eller göteborgare att snacka till sig eftersom dessa är kränkande fula. 
    Riktigt så obegåvade är inte resten av befolkningen. 
  • Anonym (Julmust)

Att mobbas, håna och förlöjliga är fult och dåligt gjort. 

Jag hade svårt att förstå allt som sades i serien ?Den tunna blå linjen?. Det jag fick göra var att se den på NRK istället eftersom den där av naturliga skäl sändes textad. Den enda av skådespelarna som jag förstod allt vad hon sade var Sara som kom från Norrland. 

Serien var för bra för att skippa, på detta sätt hängde jag avgjort bättre med i handlingen. 

Win-win ! 

• Lynx123
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-02-09 19:46:36 följande:

Att dem inte förstår vad du säger är inte att håna. Jag förstår inte heller skånska, inte ens trots att jag har haft en skånsk pojkvän.

Jag förstår dem.

Fast poängen är väl inte att de inte förstår henne? Om någon uppriktigt inte förstår något är det ju inte fel att fråga. Däremot får man aldrig förlöjliga. Jag tror att TS upplever att de härmar henne och gör sig lustiga på hennes bekostnad.
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 08:36:03 följande:
    Ja, jag vill säga ifrån men min man säger att hans syster har en tendens att leta upp folks svaga punkter.
    Och o jag "säger ifrån" så blir det bara värre då letar hon efter nästa....
    Och där har du det väldigt enkla svaret! Hon är bara ute efter att vara otrevlig, och funkar det inte med dialekten så tar hon något annat att hoppa på dig för! Vilken fruktansvärt pinsam person... Och att din man inte säger ifrån, tycker jag faktiskt är riktigt mesigt! Du ska naturligtvis inte skämmas över din dialekt, eller behöva sitta tyst när ni träffas!
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-24 17:12:12 följande:
    Nej det är just det där finns inte ett uns sarkasm eller ironi för övrigt!

Alla är fina, söta, vackra, duktiga, begåvade och lagar fantastisk gourmé mat.

Ingen sarkasm förutom attityden gentemot mot mig så är deras umgänge ett rosa prozacmoln av marshmallowfluff där ingen kritik av någon familjemedlem förekommer.

Ja, förutom av mig - men jag får skylla mig själv att jag råkade födas i Skåne! Jag borde antagligen förpassas direkt till ett litet pittoreskt KZ.
    Nej, det beror inte på att du är skåning, det är bara för att de är socialt inkompetenta och tycker det är kul att platta till dig! Stå upp för dig!
  • Anonym (Stå på dig)

Skulle det funka att vända på skämtet? Haha, jag skulle komma med textremsor så att mindre språkbegåvade kan hänga med. Eller: Vi tar det väl igen så att även de långsamma kan förstå. Eller: Min man kan tolka så att de med dåligt språköra inte behöver känna sig utanför.

• Goneril

Här behövs information, det tycks just inte som om menigheten här på FL äger språkkunskaper, de verkar inte direkt vara polyglotter.                                                                                                                      Jag är trespråkig, behärskar även några dialekter på främmande språk, men aldrig någonsin skulle jag besvära mina åhörare med cockney eller Berlindialekt! Man talar naturligtvis standardspråk var man än befinner sig. Någon i tråden ansåg att det är åhörarnas bristande språkkunskaper som är problemet, men det är det inte. Det är avsändaren av budskapet som ansvarar för att det går fram. Hur skulle undervisning annars kunna bedrivas? Radio och TV har hittills varit mycket strikta, rikssvenska eller högsvenska ska talas. Det är numera i sin ordning att låta en regional språkmelodi tona fram, men vokabulären måste vara fullt begriplig och enlig svensk standard.                                                                                                  TS har ju till och med gjort sig till ovän med sina släktingar på grund av denna inbillade oförrätt! Hon borde uppsöka dem, be om ursäkt för sin rotvälska och försäkra dem att hon nu tar nya tag och börjar träna rikssvenska. Prosodin kan ju behållas men vokabulären måste vars förståelig. Rent allmänt: Talar man med människor som har hörselnedsättningar eller personer som inte har svenska som modersmål är det extremt viktigt att tala tydligt, högsvenska! 

• Anonym (Hin håle)
    Goneril skrev 2023-02-13 12:35:00 följande:

Här behövs information, det tycks just inte som om menigheten här på FL äger språkkunskaper, de verkar inte direkt vara polyglotter.                                                                                                                      Jag är trespråkig, behärskar även några dialekter på främmande språk, men aldrig någonsin skulle jag besvära mina åhörare med cockney eller Berlindialekt! Man talar naturligtvis standardspråk var man än befinner sig. Någon i tråden ansåg att det är åhörarnas bristande språkkunskaper som är problemet, men det är det inte. Det är avsändaren av budskapet som ansvarar för att det går fram. Hur skulle undervisning annars kunna bedrivas? Radio och TV har hittills varit mycket strikta, rikssvenska eller högsvenska ska talas. Det är numera i sin ordning att låta en regional språkmelodi tona fram, men vokabulären måste vara fullt begriplig och enlig svensk standard.                                                                                                  TS har ju till och med gjort sig till ovän med sina släktingar på grund av denna inbillade oförrätt! Hon borde uppsöka dem, be om ursäkt för sin rotvälska och försäkra dem att hon nu tar nya tag och börjar träna rikssvenska. Prosodin kan ju behållas men vokabulären måste vars förståelig. Rent allmänt: Talar man med människor som har hörselnedsättningar eller personer som inte har svenska som modersmål är det extremt viktigt att tala tydligt, högsvenska! 

Du använder ett språkbruk du inte behärskar. 
    Du skriver som om du använt en insticksmodul till Google translate där du valt 
    Svenska -> ''högtravande språkbruk jag själv inte behärskar men vill använda för att jag tror att jag är något'' 

Det klär dig inte, skämmes på dig. Slriv på ett sätt som inte målar ut dig som en fullständig tokfrans. 
  • Goneril

Hin håle är på alerten, han gör sig förtjänt av sitt epitet. "Google insticksmodell," vad är det? Vi som har fått lite bildning behöver inga dylika kryckor. Nåja, han är ute efter att provocera, det må vara hänt. Hans senaste inlägg avgör saken för min del,  jag tar farväl av Familjeliv eftersom nivån på inläggen är så låg, inte alla, men många. Skulle inte jag behärska mitt modersmål? Jag är som sagt trespråkig, jag kan undervisa "Hin håle" i sociolingvistik, på flera språk, men dessvärre tror jag inte han är mottaglig, det är nog mestadels teflon under kepsen.

• FuckGoggleAskMe

Vi får ju hoppas så här 10 år efter trådstarten, att TS lyckas göra sig förstådd nu. 

Jag tycker det är viktigt att hålla dialekter vid liv och vårda de ömt. 
    Men det är lika viktigt att kunna prata på rikssvenska så att alla kan förstå, man kan inte kräva av alla lyssnare att de förstår skånska eller härjedalska. Ansvaret ligger på de som pratar, inte på de som lyssnar.

Man ska naturligtvis inte mobba de som talar dialekt, men de måste kunna anpassa sig så att alla förstår. 

• Anonym (sådär)

Vissa personer är bara jävligt tröga och allmänt pantade och fattar inte riktigt sociala koder... såna kan man ibland behöva sätta på plats tydligt och resolut, hintar och försiktiga antydningar hjälper inte för de är helt enkelt för korkade för att uppfatta sånt och helst så tidigt som möjligt, sätta ribban på rätt nivå helt enkelt.

Gör såhär: leta upp något hos dem du kan göra narr av... och nästa gång de gnäller så gör du narr av det på grov skånska med ett brett flin och frågar om de förstod? 

• Goneril

Kärnfrågan är gissningsvis överspelad vid det här laget, TS har säkert följt rådet att anstränga sig  för att göra sig förstådd; att slipa av vissa kanter rent språkligt. Återigen: Den som har ett budskap har också ansvar för att det når fram. Dialekter kan man värna om, men rikssvenska måste man behärska när man lever och bor i Sverige.                                                                                                      Det som slår mig med detta forum är tonläget; alla skrivbordskrigare som i skydd av sina skärmar häver ur sig otidigheter. En av dessa dristade sig till att påstå att jag "använder ett språk jag inte behärskar" när jag skrev normalprosa. Nåja, vederbörande kanske hade svårt att hänga med, djupsömn under gymnasieåren. Jag är medlem i andra FB-grupper, några utländska, och jag kan garantera att där är tonen mycket trevligare.

Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt