• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 11:26:13 följande:
    Mycket låter så vettigt som folk skriver här....jag har försökt sätta mig över det, försökt skämta bort det.

Men nu är jag rädd att nästa gång de säger något kommer jag att resa mig och rusa ut storgråtande...

Jag kan varken skämta bort det lngre eller ens bli arg. Det bara känns som att jag är en sämre människa på grund av hur jag låter.

Usch. Jag är verkligen verkligen ledsen över det här. Och känner mig som en femåring.

Jag hade sett fram emot helgen och få träffa min svärmor och nu orkar jag inte.
    De kan endast se ner på dig om du tillåter det.  Var stolt över din dialekt och varifrån du kommer att de beter sig så säger allt om dem och inget om dig.
  • YokohamaNr2

Jag förstår dig TS sånt är skitjobbigt, jag tror det ända som hjälper är att faktiskt säga ifrån. Försök säga det lite halvvänligt att ok jag förstår att ni tycker min dialekt är annorlunda/lustig men det blir faktiskt ganska jobbigt när ni hela tiden påpekar det, jag kan liksom inte ändra på den och det blir att jag hela tiden tänker på hur jag låter och tillslut inte vill prata.

Det borde väl gå in? jag gjorde det en gång på universitetet, jag var den enda med stockholmsdialekt och alla skulle hela tiden försöka härmas, skitstörigt

Lycka till

• JazzKermit

Men hjälp så sjukt!! :( Jag hade blivit galen på dem!!! Du får väl dra en låång historia för dem på dagisnivå att Sverige är ett avlångt land med många olika dialekter, etc. De pratar ju också någon dialekt? Själv bor jag i Skåne men kommer inte härifrån så det omvända har hänt mig otaliga gånger men det blir ju något helt annat när det folk som du måste umgås med! Kan du inte ha en pratglad stolt skånsk väninna med dig någon gång så att ni gemensamt kan snacka omkull dem och skratta lite överseende åt dem när de inte fattar vad ni säger? Det är ju så tråkigt om du blir tyst pga dem! Sen tycker jag att din man ska stå på din sida och säga att om min tjej inte passar er så skiter jag också i att träffa er...! Lycka till!

• Anonym (Skånskan)
    YokohamaNr2 skrev 2013-01-23 11:34:31 följande:
    Jag förstår dig TS sånt är skitjobbigt, jag tror det ända som hjälper är att faktiskt säga ifrån. Försök säga det lite halvvänligt att ok jag förstår att ni tycker min dialekt är annorlunda/lustig men det blir faktiskt ganska jobbigt när ni hela tiden påpekar det, jag kan liksom inte ändra på den och det blir att jag hela tiden tänker på hur jag låter och tillslut inte vill prata.

Det borde väl gå in? jag gjorde det en gång på universitetet, jag var den enda med stockholmsdialekt och alla skulle hela tiden försöka härmas, skitstörigt

Lycka till
    Precis så är det där slog du spiken på huvudet - jag tänker bara på hur jag låter när jag träffar dem.
    Jag vill inte prata.
    Jag vill bara försvinna.

Och det är onsdag i dag och jag har redan ont i magen inför helgen och känner av migrän bara jag tänker på att träffa dem. Jag fattar inte VARFÖR de får mig att må så dåligt av det här!

JA, jag har en dialekt. Men jag är inte obegriplig! Okej, de tycker inte att jag låter så vackert. Nej, men återigen de påpekar inte för sina föräldrar hur de bryter eller talar grammatiskt inkorrekt eller för någon av sina invandrade vänner att de inte talar en perfekt svenska. VARFÖR är det tillåtet att klanka på min skånska?

• jashrinah

lol jag flyttade ner från Norrland till skånegränsen (massor med skåningar på skolan jag gick ) spenderade de första 2 veckorna som ett jävla  frågetäcken för jag kunde inte förstå vad dem sa.
     grov skånska är för mig lika obegripligt som danska ! 
    ska få barn med en kille från småland nu och vi bor på skånegränsen(aka 1 km till skåne ) nej om mina barn börjar snacka skånska kommer dem få gå till talpedagog.  

• Fluffguf

Jag förstår inte hur man kan tycka att det låter som danska, jag förstår inte heller ett ord danska men det är ju ett helt annat språk med andra ord!

• jashrinah

behöver jag påpeka att jag själv mobbas ordentligt för min dialekt (dalmål /hälsingemål och sandvikenmål) här hemma ! 

• Anonym (Skånskan)
    jashrinah skrev 2013-01-23 11:40:43 följande:
    lol jag flyttade ner från Norrland till skånegränsen (massor med skåningar på skolan jag gick ) spenderade de första 2 veckorna som ett jävla  frågetäcken för jag kunde inte förstå vad dem sa.
    ska få barn med en kille från småland nu och vi bor på skånegränsen(aka 1 km till skåne ) nej om mina barn börjar snacka skånska kommer dem få gå till talpedagog.  
    Ja, talpedagogs skämtet är jätteroligt!

Det har min svägerska dragit ett antal gånger Att hon tycker att alla skåningar borde skickas till gratis talpedagog.

Snällt, att hon inte tycker att vi ska betala för det i alla fall...
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-01-23 11:40:43 följande:
    Har du aldrig tänkt på att det finns folk som kanske tycker så om dialekt från norr? Vad har du emot deras dialket..kanske borde fundera på att flytta innan barnen kommer för det kan komma om de  ska gå i skola förskola där.
  • jashrinah
    Fluffguf skrev 2013-01-23 11:40:51 följande:
    Jag förstår inte hur man kan tycka att det låter som danska, jag förstår inte heller ett ord danska men det är ju ett helt annat språk med andra ord!
    då är det konstigt att så många skåningar förstår danska utan problem ! 
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt