• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Anonym

Jag har bara två frågor. VARFÖR står inte din man upp för dig? Hade mina syskon hackat på min man hade de fått fly för livet och darrat av skräck bara de ser mig på håll. Och VARFÖR umgås du med dessa vidriga äckliga människor? Varför? Jag älskar skånska, men även om jag inte hade gjort det så hade jag hållit den åsikten för mig själv. Ryt ifrån!!! Du är värd så mycket bättre och det är dags att byta tårarna mot lite jävlar anamma och ilska! Gå till motattack!

• mmeline

Det är givetvis direkt ohyfsat att sitta och göra sig rolig över hur du pratar. Så socialt inkompetent så att det finns inte, och det är inget man gör om man har lite vett i huvudet. Vad är nästa, att sitta och göra sig rolig över en persons utseende rakt framför ansiktet på honom eller henne?
    Gör klart för dem att du inte tycker att det är roligt och att du blir förolämpad, och låt din man veta att du blir ledsen av hur de behandlar dig.

• mmeline
    Jeditrix skrev 2013-01-23 16:42:16 följande:
    SsSkånska, småländska och göteborska låter i mina öron förjävligt.
    Har dessutom svårt att tycka om personen bakom dialekten. Det är mycket tragiskt, men jag kan inte rå för det.
    Dock, säger jag inte detta till vederbörande utan spyr galla över personen i tysthet.

Jag själv är boende i norra sthlm och antar att det finns en viss åsikt kring min dialekt då jag vid unga år blev mobbad och fullständig förlöjligad av både vuxna och barn vid ett längre besök hos släktingar i södra Sverige.

Så en del människor kommer helt enkelt ha svårt för skillnader folk emellan.
    Bara till att göra skinnet lite hårdare.
    Du spyr galla över en person för att den inte pratar en dialekt som du tycker om? Hur fan är du funtad?
  • Anonym

Kära TS, jag beundrar ditt lugn! I din situation hade jag bett den här värdelösa svägerskan att dra åt fanders. Man kan inte älska alla, men att öppet sitta och kommentera folks utseende eller beteende är bara taskigt. Jag hade för länge sen bett kärringen att knipa om hon inte hade nåt positivt att säga. Och kan du inte med det så tycker jag du ska prata med din gubbe och få honom att förstå hur skitjobbigt du tycker det är, och be honom försöka fixa situationen.

Och personligen så tycker jag mest att skånska är charmigt.
    Ha en trevlig dag! 

• Sadie

Ni i denna tråd som inte förstår eller ni som inte klarar av att människor pratar en viss dialekt måste inse att problemet ligger hos er själva och inte över huvud taget hos den som pratar. Allt annat vore ju helt vrickat.

TS, jag är också från Lund och har haft samma problem när jag bott och jobbat i Uppsala samt när vi är på besök hos sambons föräldrar som bor i Ångermanland. Första gången jag var på släktträff där, blev till och med min dotter som då var tre år härmad av en vuxen man i sambons släkt. I Uppsala jobbade jag med många från Örebro och Västerås och till slut fick jag nog och började prata på deras dialekt. De blev ställda, kände sig uppenbart illa till mods över att bli härmade och insåg nog där och då vad oförskämda och pinsamma de varit. Sen tog det slut, förutom vissa som beklagade sig över att de inte förstod, men det kände jag knappast var mitt problem. Finns ingen tydligare skånska än lundensiskan.

Ett tips till är andra också att Skåne inte uttalas "Skaune" utan mer "Skeåne" på skånska, om ni nu vill håna korrekt.

* Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • susa
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-04-19 13:51:56 följande:
    Jag har rannsakat mig själv och jag kan inte se någonting som jag gjort som borde ha kunnat förarga dem.
    Jag kan inte det

Vad? Varför kan de inte bara tycka om mig eller åtminstone acceptera mig?

Klart att du inte kan hitta felet hos dig när det ligger hos mobbarna! Försök inte få dem att tycka om dig. De gillar tydligen att få dig att må dåligt och då förtjänar de inte din vänskap. Bli förbannad istället för att bli ledsen.
  • FebruariVals

Be dem dra åt helvete då.... Då kanske det passar att förstå vad du säger.

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Houdini

Först och främst ja det är fel att håna folk för deras sätt att tala.

Men skåningar ge er, det är inte speciellt synd om er. Som inflyttad från stockholm har jag blivit precis lika mobbad för min dialekt som skåningar i tråden säger sig ha blivit för sin.

Och det är inga snälla saker jag har fått höra kan jag tala om, jag håller inte med om att skåningar är så varma och trevliga jämt inte tvärtom de kan vara rejält elaka.
    Som stockholmare har man oftast haft resten av landet emot sig, har varit aktiv i olika föreningar genom livets gång, föreningar som varit riksteckande, så jag är van
    Och nu blir jag tråkad av både stockholmare och skåningar eftersom jag pratar en blandning av dessa två dialekter.
    Bodde i Stockholm i 20 år och har bott i Skåne i 27 år ;)
    Och för den delen mobbar ju Lundensare och Malmöiter folk från östra skåne.   

Men det är nog inget nytt påhitt att mobba varandra för deras utal. Mina föräldrar har berättat att de gjorde de redan när de var små (på stenåldern ungefär)       

• linnéa001

Hej TS,
    Jag känner igen mig lite i din berättelse. Inte för att jag har en dialekt som människor kommenterar i tid och otid, utan för att du verkar vara ganska lik mig till sättet. 

Jag kan inte heller förstå varför vuxna människor ska reta varandra och man ska inte behöva säga till om en sådan sak tycker jag. Jag hade troligen inte heller vågat säga till och jag hade definitivt reagerat som du och blivit ledsen och undvikit mina släktingar.

Först ska jag säga som så många andra, var stolt över din dialekt. Du skriver helt korrekt så jag har väldigt svårt att tro att du pratar "fel". Jag har svårare att förstå folk som pratar grammatiskt fel än de som pratar dialekt.  Ibland när någon säger "Vart är du?" svarar jag "Ditåt" för att de ska förstå att de inte kan skilja på var och vart. Hur svårt kan det vara?

Många människor verkar riktigt korkade. Skånska är svenska och hur kan man inte förstå det? Utifrån sammanhanget går det ju ofta att lista ut vad folk menar. Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har inga problem med vare sig norrländska, dalmål eller skånska. Inte heller med norska eller danska (i alla fall inte med den dialekt som de talar i Oslo respektive Köpenhamn).

Min pojkvän pratar svenska med en kraftig tysk brytning. Det låter jättekul ibland, men inte retar jag honom för det.  Notera att jag säker att det låter "kul", inte "fult". Det roligaste var en gång när han sa "Jag är horig". "Är du horig?" sa jag. "Ja, vi har ju nästan inte ätit något idag" fick jag som svar. Jag kunde inte låta bli att skratta, men min enda kommentar var att han nog måste öva lite på sina u och så förklarade jag skillnaden mellan horig och hungrig.  

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga faktiskt. Bara att jag förstår dig, att många människor verkar spåniga som inte förstår skånska, att din man verkligen borde ställa upp för dig och slutligen att du kanske bara måste acceptera att de inte kommer ge sig. Jag tror som någon annan sa att din svägerska nog skulle retat dig för något annat om du inte hade talat skånska. Hon verkar riktigt elak. Antingen pratar du med din man och ber honom prata med sin syster eller så försöker du komma vidare, strunta i din häxa till svägerska. Lämna henne och hennes man utanför ditt liv. Det verkar som att du tycker om din svärmor och kanske är det möjligt att träffa henne utan svägerskan.

The show must go on.  

• Wittra

Ibland får jag en stark känsla att folk letar efter något att slå ned på , kritisera osv. Skånska tillhör en av mina favorit-dialekter ;)  Men oavsett så behöver man inte kommentera och kritisera. Fråga vad de håller på med, helt allvarligt och lugnt. Folk som blir ställda mot väggen på ett rationellt och sakligt sätt brukar tappa fattningen och börja svamla typ "ja alltså...nej vi tänkte....blablala"

Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt