Hej TS,
Jag känner igen mig lite i din berättelse. Inte för att jag har en dialekt som människor kommenterar i tid och otid, utan för att du verkar vara ganska lik mig till sättet.
Jag kan inte heller förstå varför vuxna människor ska reta varandra och man ska inte behöva säga till om en sådan sak tycker jag. Jag hade troligen inte heller vågat säga till och jag hade definitivt reagerat som du och blivit ledsen och undvikit mina släktingar.
Först ska jag säga som så många andra, var stolt över din dialekt. Du skriver helt korrekt så jag har väldigt svårt att tro att du pratar "fel". Jag har svårare att förstå folk som pratar grammatiskt fel än de som pratar dialekt. Ibland när någon säger "Vart är du?" svarar jag "Ditåt" för att de ska förstå att de inte kan skilja på var och vart. Hur svårt kan det vara?
Många människor verkar riktigt korkade. Skånska är svenska och hur kan man inte förstå det? Utifrån sammanhanget går det ju ofta att lista ut vad folk menar. Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har inga problem med vare sig norrländska, dalmål eller skånska. Inte heller med norska eller danska (i alla fall inte med den dialekt som de talar i Oslo respektive Köpenhamn).
Min pojkvän pratar svenska med en kraftig tysk brytning. Det låter jättekul ibland, men inte retar jag honom för det. Notera att jag säker att det låter "kul", inte "fult". Det roligaste var en gång när han sa "Jag är horig". "Är du horig?" sa jag. "Ja, vi har ju nästan inte ätit något idag" fick jag som svar. Jag kunde inte låta bli att skratta, men min enda kommentar var att han nog måste öva lite på sina u och så förklarade jag skillnaden mellan horig och hungrig.
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga faktiskt. Bara att jag förstår dig, att många människor verkar spåniga som inte förstår skånska, att din man verkligen borde ställa upp för dig och slutligen att du kanske bara måste acceptera att de inte kommer ge sig. Jag tror som någon annan sa att din svägerska nog skulle retat dig för något annat om du inte hade talat skånska. Hon verkar riktigt elak. Antingen pratar du med din man och ber honom prata med sin syster eller så försöker du komma vidare, strunta i din häxa till svägerska. Lämna henne och hennes man utanför ditt liv. Det verkar som att du tycker om din svärmor och kanske är det möjligt att träffa henne utan svägerskan.
The show must go on.