• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 08:52:58 följande:
    Låter lite motsägelsefullt - att vara stolt över sin dialekt.
    Och att bjuda på att man låter rolig?

Jag hade gärna velat at folk lyssnade på vad jag sa inte hur jag sade det.
    Nu , när träffar de här människorna ligger hela mitt fokus på att artikulera tydligt så att de förstår.
    Nöjet med attt konversera är helt borta!

Jag känner det som att vårt umgänge försiggår på engelska, eller tyska eller franska där jag måste anstränga mig maxiamlt för att vara klar och tydlig för att inte bli missförstådd.

Ingen hade drömt om att påpeka för en invandrare hur den bryter - VARFÖR är det okej att förlöjliga hur jag låter?

För att de är sjuka i huvudet. Nejdå, men de har gissningsvis fått stå ut med spot och spe under uppväxten för att de just inte är svenskar, kanske? Och nu "ger de igen" på dig, alldeles oavsett hur irrationellt det är!!

Skånska damen. Du talar lundska om jag förstått saken rätt. Inte malmöitiska, inte Klippan-ska, inte Ystad-ska.

Lund-dialekten är enligt mig mjuk, följsam och fin! Och inte det minsta svårt att förstå.
    Men om du pratar grovskånska så är det faktiskt ganska svårt att förstå. Du nämnde "Rom" förut... Jag tänker mig då att du uttalar det som "Oouuum" medan en lundait skulle uttala det som "Hrruuom". Vilket är närmast?

OAVSETT - De är mobbare och du bör säga till på skarpen!
    Well behaved women rarely make history
  • jashrinah
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-01-24 17:27:33 följande:
    Blir så ledsen när jag läser att folk tror sig ha rätt att härma och håna skånskan!! Min skånska man har det precis som du, när vi träffar vänner och släktingar kan dom härma honom och hån skratta. Det värsta är att DOM låter som idioter!! Inte i närheten av hans dialekt!! Skånskan är vacker! Försök att ignorera dom och va istället STOLT över din fina dialekt!! Jag skulle gärna prata skånska :)
    Blir så ledsen när jag läser att folk tror sig ha rätt att härma och håna norrländskan!!
    jag är norrlänning och har det precis som du, när vi träffar vänner och släktingar kan dom härma mig och hån skratta. Det värsta är att DOM låter som idioter!! 
    Inte i närheten av hans dialekt!! norrländskan är vacker! Försök att ignorera dom och va istället STOLT över din fina dialekt!!.................................
  • Lindsey Egot the only one

Jag tycker du ska prata ännu mer dialekt när de är med. Bara för att du kan!

• Tygtiiger

TS - nästa gång tänker du Zlatan istället. Luta dig tillbaka, kolla in dem uppifrån och ner och sedan säger du så drygt och överlägset du kan (tänk lite packad 25-åring på Möllan) "Ah vaddåddå!" och flina åt dem. 

Eller så kan du ju börja skråla "Vi klarar oss nog ändå" på rejäl volym.

//Tigern - nöjd skåning sedan 20 år tillbaka som börjar få lite rundare vokaler 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Skånskan)
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-24 18:30:49 följande:
    För att de är sjuka i huvudet. Nejdå, men de har gissningsvis fått stå ut med spot och spe under uppväxten för att de just inte är svenskar, kanske? Och nu "ger de igen" på dig, alldeles oavsett hur irrationellt det är!!

Skånska damen. Du talar lundska om jag förstått saken rätt. Inte malmöitiska, inte Klippan-ska, inte Ystad-ska.

Lund-dialekten är enligt mig mjuk, följsam och fin! Och inte det minsta svårt att förstå.
    Men om du pratar grovskånska så är det faktiskt ganska svårt att förstå. Du nämnde "Rom" förut... Jag tänker mig då att du uttalar det som "Oouuum" medan en lundait skulle uttala det som "Hrruuom". Vilket är närmast?

OAVSETT - De är mobbare och du bör säga till på skarpen!
    Rom  och Ost - men inte Orm! Bara Dum men ingen dom, än!

Det här är så intressant! Jag har spelat in mig själv på iphonen och lyssnat!

Jag säger Rom med ett U. Men ingen diftong. Får bara inte til ett klart o-ljud mellan R:et och m:et som det i orm.

Ost samma sak blir ett u. Mycket svårt att få till ett o. Men svag diftong.

Dum och dom - tja det är för liten skillnad, så ja där låter jag illiterat. Tack och lov att jag inte jobbar inom rättsväsendet.

Tror att jag ska börja leva mitt liv bakom skärmen, så att folk slipper lyssna på mig!
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-24 18:58:15 följande:
    Rom  och Ost - men inte Orm! Bara Dum men ingen dom, än!

Det här är så intressant! Jag har spelat in mig själv på iphonen och lyssnat!

Jag säger Rom med ett U. Men ingen diftong. Får bara inte til ett klart o-ljud mellan R:et och m:et som det i orm.

Ost samma sak blir ett u. Mycket svårt att få till ett o. Men svag diftong.

Dum och dom - tja det är för liten skillnad, så ja där låter jag illiterat. Tack och lov att jag inte jobbar inom rättsväsendet.

Tror att jag ska börja leva mitt liv bakom skärmen, så att folk slipper lyssna på mig!
    Alltså uttalar du det på "lundska" mer än på grovskånska. Alltså är det bara LAPPRI att de inte skulle kunna förstå dig.
    Stå på dig och säg ifrån, att "this ends NOW!" Det har redan gått för långt.

Well behaved women rarely make history
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-24 17:51:14 följande:
    Jag har aldrig stött på en skåning som talar grötskånska med gedigen utbildning. Oftare är de speditörer, verkstadjobbare eller bagare. Om man vill bli tagen på allvar så bör man jobba bort att säga saker såsom "jag dammsugade" eftersom detta låter som barnspråk för vilken annan svensk som helst.
    Och man bör också jobba bort den grövsta skånskan. Verkar konstigt att TS skulle vara så välutbildad men ändå tala skånska som låter obildad. Men oavsett vilket så är ju svägerska och svåger mobbare av värsta rang.
    Nja, jag har rättat "bytat" till bytt i texter som skrivits av välutbildade skåningar med akademisk bakgrund, så man kan möta detta utanför de grupperna som du nämner.
    Att man lägger in vokaler i titt som tätt har jag mött bland bland de flesta kategorierna av folk.

Personligen har jag inga problem med dessa dialektala uttryck, trots att jag är civilingenjör och 08:a utan skånskt påbrå.   
  • Anonym

Jag älskade skånska tills jag träffade på en skånska som var helt rubbad. Nu tål jag det inte. 

• Anonym (finlandssvensk)
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 14:34:44 följande:
    Jag tänker på finlandsvenskar som inte fick tala finska eller hur språk förbjöds i Turkiet. Det  tycker många är hemskt. 

Som finlandssvensk stötte jag min ömma tå nu. Vi finlandssvenskar har svenska som modersmål. För mig är det inte ett problem alls om jag inte får tala finska. 

Jag gillar olika dialekter och brukar sällan pika folk för dem. Jag kunde dock inte låta bli den gången en skåning tyckte att min finlandssvenska dialekt var väldigt entonig. Jag tittade lugnt på honom och frågade om jag skulle kommentera det där på något sätt. "Nej, den diskussionen tar vi inte nu" blev svaret Glad
  • SupersurasunkSara
    Sarakechi skrev 2013-01-24 10:02:26 följande:
    Lika som att dom flesta skåningar tycker det är så jävla roligt att kalla mig för norrlänning som är från Dalarna, fan, du kan inte ha mycket att oroa dig för..
    Jg som bor söder om Sthlm får höra norrlänning jag med, (mer förr av andra skånska vänner inte av min man eller hans familj) men alltid med glimten i ögat och värme i rösten
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt