• Anonym (Skånskan)

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!

• Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt
  • Anonym (Stockholmare)

Men de låter ju inte friska, låter mest som inte dialekten är ett problem utan att de bara är medvetet taskiga. Typisk Lund dialekt är heller inte svårt att förstå som Stockholmare. Jag har bara haft svårt en gång att förstå skånska men bad då bara personen att ta om ordet, och då var det mycket grov skånska vilket dialekten inte är i Lund.
    Och det är inget fel på din dialekt, blir så arg för att människor ska använda en sån skitsak mot folk, tycker att du ska försöka säga ifrån eller bara strunta i dem och fortsätta prata.

• Eerie
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-04-18 19:19:02 följande:
    Ja det är kanske så, Men det kändes hemskt att höra attt "jag låter fult".

Fy. Känner mig så vidrig. Vill helst inte alls behöva prata inför dem nu.
    varför ska du umgås med dem öht?
    de är uppenbarligen helt respektlösa idioter, skit i dem.
  • Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-04-18 19:19:02 följande:
    Ja det är kanske så, Men det kändes hemskt att höra attt "jag låter fult".

Fy. Känner mig så vidrig. Vill helst inte alls behöva prata inför dem nu.
    Men man sitter ju inte och "hackar" på någon, vare sig det gäller utseende, ursprung eller dialekt. Jag kan förstå om vissa har svårt att förstå skånska, men då får man väl förklara det och sedan anstränga sig för att förstå. Inte sitta och göra sig lustig över hur personen låter.

De låter inte som vuxna människor, utan som två mobbare på mellanstadiet. Jag skulle aldrig i livet umgås med de där två igen och jag skulle säga varför: "Jag är så trött på att de ska sitta och driva med hur jag låter och jag tycker att det är obehagligt att prata med dem för att jag inte orkar bli hånad varje gång jag öppnar munnen. Jag blir ledsen av det och därför stannar jag hemma".

Ta ingen skit! (Eller borde jag säga "Ta ingen möööög!" ? ;)) Själv tycker jag skånska är vackert. Vad nu skånska är, det skiljer sig ju rätt mycket mellan de olika ändarna.
  • Anonym

Enligt mig så ÄR skånska fult, men jag är inte så okänslig att jag säger det till personen som pratar. Någon gräns måste det vara. 

• Sensitive

Äh jag är från vänersborg och hur snyggt låter vi då :P

Fast kan förstå dem oxå... Skånskan är för mig nästan som ett främmande språk

• CaptainM

Jag ar fran Skane (Hassleholm/Kristianstad-omradet) och jag forstar verkligen inte detta behov av att gora narr av min dialekt. Det ar okej att fraga var jag ar fran, det ar okej att skamta lite grann, men efter det racker det. Jag menar, det finns dialekter som jag har svart att forsta (som vissa norrlandska dialekter) och dialekter som jag tycker ar fula (som goteborgska) men inte fan skulle jag papeka det var och varannan gang nagon med den dialekten sade nagonting. Men tyvarr verkar det vara helt accepterat att gora det mot skaningar.

• Anonym

Vad är det för fel på dem och varför vill de umgås med dig?
    Jag är också skåning och jag är inte särskilt imponerad av "svenskar" som håller fast vid traditionen att bete sig illa mot skåningar (eller samer).

• Anonym (Skånskan)
    CaptainM skrev 2013-04-19 10:47:48 följande:
    Jag ar fran Skane (Hassleholm/Kristianstad-omradet) och jag forstar verkligen inte detta behov av att gora narr av min dialekt. Det ar okej att fraga var jag ar fran, det ar okej att skamta lite grann, men efter det racker det. Jag menar, det finns dialekter som jag har svart att forsta (som vissa norrlandska dialekter) och dialekter som jag tycker ar fula (som goteborgska) men inte fan skulle jag papeka det var och varannan gang nagon med den dialekten sade nagonting. Men tyvarr verkar det vara helt accepterat att gora det mot skaningar.
    Håller med dig!

Jag undrar också varför det är okej.

Jag har dessutom träffat svågern och svägerskans föräldrar där tre personer är invandrare och bryter, bryter märkbart.

Men det är det helt tyst om. En av förädrarna pratar faktiskt riktigt, riktigt dålig svenska grammatiskt sett. Hittills har jag aldrig med ett ord eller min låtsats om detta. Jag förstår ju innebörden utmärkt ändå.

Men idag har gråtit igen och nu har den hemskt elaka tanken att vid nästa tillfälle som denna person är med börjar "låtsas" inte förstå - så som de gör mot mig.

Skamlig jag vet! Men jag kan bara inte förklara hur otroligt nere jag är - hur hemskt det känns. Jag känner mig helt utanför min svärfamilj och jag förstår inte varför de gör så här.

Jag har rannsakat mig själv och jag kan inte se någonting som jag gjort som borde ha kunnat förarga dem.
    Jag kan inte det, vi har kommit ditt, vi har haft presenter med oss, vi har beundrat deras barn, vi har bjudit hem dem. Jag har inte lagt mig i något, jag har inte kritiserat, jag har varit ganska blyg och tillbakadragen och inte tagit en massa palts, Jag har undvikit att diskutera politik och religion.

Vad? Varför kan de inte bara tycka om mig eller åtminstone acceptera mig?

• Tia F
    CaptainM skrev 2013-04-19 10:47:48 följande:

Jag älskar skånska. Det låter så mysigt och jag njuter varenda gång jag hör det :D 

• Anonym (Skit i dem!!!)
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-04-18 16:30:28 följande:
    Usch - nu har svägerskan sagt rent ut att hon tycker att jag " låter fult".

Jag är så ledsen. Det mest pinsama är att jag började gråta inför henne.
    De tycker att du låter fult. Jaha. Det är väl inte deras problem. Du skadar ju ingen.
    De däremot, beter sig fult. Det är ju tio resor värre, för deras beteende gör dig ledsen. De är vuxna människor och borde veta bättre.

Fast om jag tänker efter skulle jag nog helt enkelt inte vilja prata med dem för de verkar vara osympatiska otäcka rasister. Så skit i dem!
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt