• bakawas

Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?

Jag har en dotter på två veckor och är osäker vilket blöjmärke som faktiskt har dem bästa blöjorna! Jag vet att det är väldigt inviduellt, men vill få en syn på vad som är bäst endå i överlag. Skicka gärna även en kommentar om varför du tkr just det märket du valde.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?
  • Kakmonster

Pampers vanliga blöjor (Active fit) och sen Liberos up and go blöja. Pampers motsvarande är värdelös enligt mig.

• keron

Ingen av dem. Pampers luktar illa när den kommer i kontakt med kiss och Libero släpper ifrån sig nåt som ser ut som sockerkristaller (men mjukt) och båda blir jättemjuka och mosiga när det är fler kissningar än 2-3 i dem. Willys egna blöjor funkar bäst för oss.

• SailorGirl
    keron skrev 2013-01-24 16:27:06 följande:
    Ingen av dem. Pampers luktar illa när den kommer i kontakt med kiss och Libero släpper ifrån sig nåt som ser ut som sockerkristaller (men mjukt) och båda blir jättemjuka och mosiga när det är fler kissningar än 2-3 i dem. Willys egna blöjor funkar bäst för oss.
    Har barnet kissat, så byter man väl normalt, eller? Jag vill iaf inte att mitt barn ska gå med kiss och bajs i blöjan i onödan. Någon droppe kiss en stund, men inte 2-3 kissningar. Det är ju äckligt.

Jag tycker det är en fördel om det märks när det ska bytas och dottern har vant sig vid att det ska bytas när något hänt, vilket är en fördel nu vid potträningen. När hon var nyfödd uppskattade jag nätet i Pampers eftersom det tog upp bajset väldigt bra. Andra blöjor fastnade i huden och gjorde henne röd.

Liberos vanliga blöjor har inte suttit bra på vår tunnis och de känns väldigt stela och prassliga. Däremot har Up&Go funkat bra. Tvärtom, så har pampers baby dry och active fit funkat fint, men inte easy up.
  • MaryCaroline
    SailorGirl skrev 2013-01-24 16:37:14 följande:
     När hon var nyfödd uppskattade jag nätet i Pampers eftersom det tog upp bajset väldigt bra. Andra blöjor fastnade i huden och gjorde henne röd.
    Jaså, ja det är just det där nätet jag hatar med Pampers. Det sitter ju typ "löst" efter en liten stund och fastnar på huden. Fastnar på huden ännu mer då bebis kissat eller bajsat. Snuskigt om man frågar mig Tungan ute
  • skogsvitter

Vad trist att du inte hade med fler alternativ än så...
    Vi använde tygblöjor och tycker det är världens bästa alternativ

När vi väl använde engångsblöjor var det lite olika, pampers, libero eller ica (också beroende på vilket märkte som hade rabatt osv). Men tygblöjorna är såklart bäst eftersom de inte innehåller några superabsorbenter som stör ut de biologiska tömningsfunktionerna och inte heller några kemikalier som ger röda rumpor (extremt vanligt hos dem som använder dagens engångsblöjor).

• skogsvitter
    Men jösses, när de kissat så mycket så att blöjan blir mjuk och mosig (!) då är det ju hög tid för längesen att byta?! Hur många kissningar tycker du egentligen att bebisen ska behöva ha i rumpan innan det är värt att bry sig om att byta blöja?
  • skogsvitter
    sagström skrev 2013-01-24 15:52:56 följande:
    Om jag inte minns fel är Libero det enda (stora) märke som är svanenmärkt dvs bättre för miljön vilket jag tycker är väldigt viktigt med tanke på hur många man använder. Tycker att de sitter bättre, kan vara olika på tjejer och killar men på våra döttrar har på libero varit bäst.
    Fast alla engångsblöjor är ju rena döden för miljön så det där känns ju lite som nåt hittepå.
  • HWR
    De där kristallerna har jag bara märkt av när en blöja har råkat hänga med i tvätten :O
    Men aldrig att mina barn skulle springa runt med samma blöja så länge att blöjan släpper ifrån sig sånt!!
    Hur sällan byter du egentligen?! Mer än 2-3 kissningar!! Låter helt absurt. 
  • MaryCaroline
    Undrar lite grann, hur lång tid går det med en och samma blöja? Jag använder Libero och min dotter kan ibland ha samma blöja i många timmar utan att det blir som du beskriver. Allra flest timmar blir det nattetid+morgontid. Och det där med kristaller är inget jag har sett. Så jag undrar om det inte är fler kissningar än 2-3 stycken...
Svar på tråden Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?