• bakawas

Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?

Jag har en dotter på två veckor och är osäker vilket blöjmärke som faktiskt har dem bästa blöjorna! Jag vet att det är väldigt inviduellt, men vill få en syn på vad som är bäst endå i överlag. Skicka gärna även en kommentar om varför du tkr just det märket du valde.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?
  • LillMymlan

Här har vi kört med Pampers från början, visst det var en viss lukt med de första blöjorna New Baby men inte så besvärande för oss att vi skulle byta. Fortsatte med Pampers Baby Dry, men vår tjej fick svamp när hon var ungefär 6 mån så då bytte vi till Libero och började samtidigt att pudra för att vara på den säkra sidan. Dessvärre läckte Libero i stort sett varje gång, så vi testade Pampers igen+ puder och de läcker aldrig (ingen mer svamp). Ska tillägga att vi numera brukar köra med både Pampers och Libero, och nu verkar Libero fungera lika bra i alla fall dagtid, har inte testat Libero nattetid pga läckaget tidigare. Tror att man måste hitta exakt rätt storlek och passform för att det inte ska läcka.

Är det någon mer som använder puder? Ska det behövas egentligen? 

• så mycket bättre

Libero utan tvekan. Tycker att pampers direkt blir svampiga, hängiga och luktar starkt kiss.

Angående röda rumpor så får märkligt nog mina barn röda rumpor av tygblöjor trots att det ska vara de blöjor som ger minst risk för röda rumpor. Vi bytte såklart ofta men ändå blev båda röda. Väldigt synd. 

• tjillevipp

Som någon redan har påpekat så är Libero miljömärkta, det är inte Pampers. De tillverkas dessutom av svenska SCA. Båda dessa saker tycker jag är mycket tunga argument och jag tycker man ska ha goda skäl för att använda Pampers istället.

Själv har jag provat båda, och båda funkar bra, liksom de flesta moderna blöjor. Men, som sagt, jag väljer hellre något som ändå är lite bättre för miljön. Och jag har läst rapporter om blöjors miljöpåverkan och det har betydelse att de är Svanen-märkta. Sen innehåller Pampers fler tillsatser, som någon sorts lotion, som kan irritera huden. Givetvis ska blöjan först och främst funka, och läcker den hela tiden får man välja något annat, men i övrigt tycker jag man bör försöka välja det mest miljövänliga.

Tygblöjor är det mest miljövänliga, och något som jag önskar att jag fått höra mer om tidigare! Har precis nu börjat med det till min ettåring, och jag känner mig lurad att man aldrig fått höra hur smidiga, moderna tygblöjor det finns idag!

• Lindsey Egot the only one

Tjillevip

Pampers donerar vaccin till barn i fattiga länder per sålda blöjpacket, därför köper jag pampers. Hellre vaccin till behövande barn än att det är miljömärkt eller svenskt.

• Mary Jo

Använder Libero,pampers luktar illa. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • klaun

Nu har jag även testat huggies blöjor, och dom funkar utmärkt! Första blöjan läckte lite, men det verkade vara engångsföreteelse. Passade perfekt på min son som är väldigt nätt i kroppen! Luktar inte konstigt eller halkar ner, jag är supernöjd :)

• stina 86

Använde pampers fram till potträningen..då började jag med liberos up&go eller vad dom nu heter för dom kändes bättre,pampers up&go känns mycket klumpigare..men jag minns att pampers newbaby var mjukare än liberos..

• Siggelina

Använde både Pampers och Libero när sonen var liten men valde efter någon månad bort Pampers då de både luktade parfym och saknade resår bak i ryggen vilket gjorde att bajset ofta läckte ut på kläderna.

Svar på tråden Vilket blöjmärke är bäst enligt dig?