• Anonym
    Äldre 25 Jan 22:55
    1973 visningar
    5 svar
    5
    1973

    Proteindrinkar?

    Hej! 

    En fundering!

    Jag tränar 3-4 ggr i veckan (kommer bli 4 nu här till veckan). Tränar funktionell styrka, två pass blandat (ben ena gången och övrekroppen andra gången) och sedan en konditionspass.

    Har vikt på mig men har gått ner ca 12,8 kg sedan september månad. Har en dietist kopplad på mig. Hon sa för ca 7 veckor sedan att öka mitt protein intag då jag tränar så pass mycket. Försökt göra det.

    Men nu har jag skadat skuldran så nu kör jag rehab träning överkropp samt ben (vilket jag gör jämt pga skada). Så nu är det rehab benen/överkropp, 20 min kondition (börjat jogga för att fixa vår ruset och tjejmilen) sedan kör jag bålövningar och ryggslut. Detta är tillfället tills skulder rehaben är klar! 

    Nu dom senaste 2 veckorna (så länge sedan jag skadade mig), så känner jag hunger efter ca 1 timme. Kommer smygandes och när 1,5 timme passerat så skriker min mage efter mat och jag mår illa. Har trott att jag har haft kräksjukan.

    En vän till mig pratar om proteindrinkar. Men min fundering, går man ner i vikt ändå om jag skulle lägga in det 1 gång om dagen? Känner att jag kan för lite för att våga mig på det.

    Ska säga att jag äter med 2-2,5 timmes mellanrum (frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsfika).

    Vad tror du att jag behöver göra? Kan det vara att jag har lagt in mer kondition som gjort detta? På 4 dagar har jag gått ner 1 kg mellan.

    Tack på förhand!  

  • Svar på tråden Proteindrinkar?
  • Äldre 26 Jan 07:02
    #1

    Hej

    Det beror på storleken på din proteindrink, men eftersom du verkar gå ned bra i vikt tror jag inte att en liten ökning i energi (i form av protein) kommer att stoppa viktminskningen.

    Sen tycker jag att det är bättre om du kan lägga till protein i form av kesella, ägg eller magert kött istället! 


  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 09:04
    #2
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-01-26 07:02:34 följande:
    Hej

    Det beror på storleken på din proteindrink, men eftersom du verkar gå ned bra i vikt tror jag inte att en liten ökning i energi (i form av protein) kommer att stoppa viktminskningen.

    Sen tycker jag att det är bättre om du kan lägga till protein i form av kesella, ägg eller magert kött istället! 
    Hej! 

    Ja jag försöker lägga till, men jag får inte i mig mer. Ägg kan jag inte äta, min mage sväller upp som en ballong och jag fiser något otroligt och rapar. Försöker äta magert kött. 

    Om jag ändrar mellanmålen hur hade du rekommenderat att dom såg ut då? Om du kan ge tips på vad man kan ta istället.  
  • Äldre 3 Feb 21:16
    #3

    Vad äter du nu till mellanmål? Du kan ju göra egna proteindrinkar med kesella och bär som bas. Det är bra mellanmål. Kan du äta bönor utan att magen protesterar? Ett gott mellanmål är att mixa vitabönor med feta eller soltorkade tomater och ha som dipp till morötter.


  • Äldre 3 Feb 22:19
    #4
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-02-03 21:16:39 följande:
    Vad äter du nu till mellanmål? Du kan ju göra egna proteindrinkar med kesella och bär som bas. Det är bra mellanmål. Kan du äta bönor utan att magen protesterar? Ett gott mellanmål är att mixa vitabönor med feta eller soltorkade tomater och ha som dipp till morötter.
    Jag äter idag kesstella, med frysta bär, nötter, pumpakänor. Ibland smoothie som betår av lätt yoghurt, fyrsta bär, nötter/pumpakärnor. 

    Jag fick höra att det flesta av dessa drinkar proteindrinkar kan innehålla anabola. Är detta sant? Då vill jag ju inte använda det. Jag ville bara öka mitt protein intag lite för jag vet att jag ligger lågt. Vi ska kolla det i veckan.

    Men gud det där lät otroligt gott med vitabönor och feta. Det ska jag absolut lyxa på en helg. Lite kladdigt i skolan. Tack snälla för tipset. 
  • Äldre 6 Feb 22:20
    #5

    Vad kul att du uppskattar det.

    Man vet aldrig vad importerade proteintillskott kan innehålla, men jag tror att det är ovanligt att de skulle innehålla anabola.

    Låter som du väljer bra mellanmål och frågar du mig så tror jag inte att du har proteinbrist, men det ska du ju kolla upp så avvakta resultatet som du tänkt. 


Svar på tråden Proteindrinkar?