• Pluttemor

Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!

Ruvar för 6:e gången i mitt liv, förstår inte hur jag ska fördriva tiden.. Har en liten pojke sedan innan, oxå mha IVF. Nu har vi börjat syskonförsök, i nov/dec ruvade jag på  på en blasto, men denna gången två! Är det någon mer som ruvar/ har ruvat på två, som vill dela med sig av sina roliga historier! Välkommen hit då! 

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Svar på tråden Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!
  • Arwen

Pluttemor: Tack för uppmuntrande ord!:) Du har så rätt men man har ju blivit lite rubbad av allt det här..

Lider med dig, det är ju ovissheten som är värst! Hoppas att embryot fäste lite senare och att du plussar snart!:)

• Penny å längtan

Jag vet att man kan räkna lite olika, men vad är det "korrekta" sättet? Jag hade ÄP torsdag och ET lördag strax efter lunch, när kan jag testa som tidigast? Är jag inne på RD5 eller RD6 ? (Vill inte oroa mig i onödan om det blir ett falskt minus). Tack för hjälpen! :)

• Johan 80

hej

jag pratade med Linne kliniken idag.

jag fattade att man räknar från äggplockdagen som då är ägglossningsdagen.
    normalt 14-15 dagar senare lämnar man blodprov på vissa kliniker vilka ger sannare värde än kisstest vid samma tid.

i och med blastocyst som är dag 5 så blir ruvartiden kortare.
    dock är det normalt att det att mensen kan komma några dagar Före och efter dag 14...

snacka om en massa normalt....

och denna oxå...

vi måste ta ett test för att vara säkra på lördag som är test dag

man kan nämligen ha en typ normal mens men fortfarande vara gravid. (hon ville inte inge en massa falsk hopp men förklade att det händer)

detta kan ni säkert men
    vid återföring av fryst blastocyst skall det oxå ske på dag 5 alltså dag 6 efter omslag på ägglossningssticka. allt för att matcha "verklig utvecklingstid"  

• Penny å längtan
    Johan 80 skrev 2013-02-06 20:00:04 följande:
    hej jag pratade med Linne kliniken idag. jag fattade att man räknar från äggplockdagen som då är ägglossningsdagen. normalt 14-15 dagar senare lämnar man blodprov på vissa kliniker vilka ger sannare värde än kisstest vid samma tid. i och med blastocyst som är dag 5 så blir ruvartiden kortare. dock är det normalt att det att mensen kan komma några dagar Före och efter dag 14... snacka om en massa normalt.... och denna oxå... vi måste ta ett test för att vara säkra på lördag som är test dag man kan nämligen ha en typ normal mens men fortfarande vara gravid. (hon ville inte inge en massa falsk hopp men förklade att det händer) detta kan ni säkert men vid återföring av fryst blastocyst skall det oxå ske på dag 5 alltså dag 6 efter omslag på ägglossningssticka. allt för att matcha "verklig utvecklingstid"  

Tack Johan80 för ditt snabba svar. Jag håller tummarna att allt går bra för er! Det är nog bäst att följa läkarens råd.
  • Pluttemor

Ett minus idag med! Nu börjar jag bli orolig över varför mensen inte kommit! Så himla ledsen e jag just nu!!!!

• Caspianne

Pluttemor: Stackars, stackars dig! Det där förhatliga minuset! GråterJag har själv fått det alldeles för många gånger,
    har gjort 3-4 IVF men fick sen gå över till ÄD och är inne på 6:e ÄD. 

Ta hand om dig och din make/sambo, men tänk även på att det fortfarande finns en liten chans till plus, eftersom du testat innan testdatum! 

• Pluttemor
    Caspianne skrev 2013-02-07 07:36:40 följande:
    Pluttemor: Stackars, stackars dig! Det där förhatliga minuset! Jag har själv fått det alldeles för många gånger, har gjort 3-4 IVF men fick sen gå över till ÄD och är inne på 6:e ÄD.  Ta hand om dig och din make/sambo, men tänk även på att det fortfarande finns en liten chans till plus, eftersom du testat innan testdatum! 

Tack vännen! Håller tummarna för er oxå!!! Ja, inget blod än men det känns konstigt att mensen inte kommit och ändå inget plus?! Hur mår du? Kram!
  • Caspianne

Aria: tack för förklaringen, har varit i barnlöshetsträsket under sååå många år, men erfarenheten säger att svenska läkare inte så så duktiga på att utreda infertilitet och orsaker. Därför blev jag nyfiken på hur du fått din 'diagnos'.

Hoppas du mår bra efter din op!
    Vilken ruvardag är du på nu?

Penny: RD1 är dagen efter ET.

Johan:
    La ut denna listan, i tråden, på embryots utveckling. Detta avser ett 3-dagars embryo.
    Har ni fått ett 5-dagars så är ni 2 dagar 'före listan'.
    Utvecklingen av embryot är detsamma, men sker utanför kroppen.

Sen finns såklart avvikelser och det är anledningen till att klinikerna sätter testdatum 'med råge'. 

Lite fakta under tiden (dagar efter ET/FET med 2-dagarsodlat 3-dagars odlat embryo:

Dag 1 Embryot fortsätter att växa och utvecklas, förvandlas från ett 6-8 celligt embryo till en morula

Dag 2 Morulans celler fortsätter att dela sig och utvecklas till en blastocyst

Dag 3 Blastocysten börjar ”kläckas” ur sitt skal

Dag 4 Blastocysten fortsätter att ”kläckas” och börjar fästa sig vid i livmodern

Dag 5 Blastocysten fäster djupare i livmodern och påbörjar implantationen

Dag 6 Implantationen fortsätter

Dag 7 Implantationen är klar, celler som så småningom ska bli moderkakan och fostret har börjat utvecklas

Dag 8 hCG börjar utsöndras i blodomloppet

Dag 9 Fostret utveckling fortsätter och hCG fortsätter att utsöndras

Dag 10 Fostret utveckling fortsätter och hCG fortsätter att utsöndras

Dag 11 Nivån på hCG är nu tillräckligt hög för att upptäcka en graviditet

• Pluttemor

Rosa och bruna flytningar har börjat

• Caspianne

Gumman! Ta hand om dig! Lider verkligen med er! 

Själv är jag på RD 10 och som jag tror är BIM (trodde det var tidigare) men har räknat om och det borde vara idag.

Har haft lite positiva symprom som matthet, lite illamående och dragningar i magen.
    Det verkar otroligt, men KAN det ha lyckats denna gången????
    Har som sagt gjort ca 9-10 återföringar och bara fått plus en gång så jag vågar inte ta ut nåt i förskott.

Jag tjuvestar nog imorgon, 4 dagar innan TD.

Svar på tråden Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!