• Pluttemor

Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!

Ruvar för 6:e gången i mitt liv, förstår inte hur jag ska fördriva tiden.. Har en liten pojke sedan innan, oxå mha IVF. Nu har vi börjat syskonförsök, i nov/dec ruvade jag på  på en blasto, men denna gången två! Är det någon mer som ruvar/ har ruvat på två, som vill dela med sig av sina roliga historier! Välkommen hit då! 

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Svar på tråden Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!
  • Arwen

Jag fick inget progesteron när jag gjorde FET i ostimulerad cykel och jag plussade den gången så kroppen kan ju vanligtvis sköta om det där själv. Jag tänkte inte på att det var FET du gjorde. Hur är det med dig annars? Babyklister vad är det?

Caspienne: Hur går det för dig? Har du fått tid för VUL ännu? Jag fick tid 6/3, nästa onsdag alltså. Det är v.9 för mig då, jag är sjukt nervös!

• Pluttemor
    Arwen skrev 2013-02-27 10:38:10 följande:
    Jag fick inget progesteron när jag gjorde FET i ostimulerad cykel och jag plussade den gången så kroppen kan ju vanligtvis sköta om det där själv. Jag tänkte inte på att det var FET du gjorde. Hur är det med dig annars? Babyklister vad är det?

Caspienne: Hur går det för dig? Har du fått tid för VUL ännu? Jag fick tid 6/3, nästa onsdag alltså. Det är v.9 för mig då, jag är sjukt nervös!
    Kul med VUL snart! Det kommer gå jättebra!

Jag mår bra, denna insättning var inte alls lika besvärlig som den förra då jag var tvungen att få en bedövning... 

Känner inte så mycket, lite lite molande värk, men inte mer än så... 
    fick det återfört i måndags..

Kan ni komma ihåg när ni började känna något? 

• Penny å längtan

Håller tummarna Pluttemor! Mina gravidsymptom försvann ca en vecka efter äggplockningssprutan, men kom sedan tillbaka. Känner dock inga jätte tydliga symptom, och det är väldigt olika för oss alla. Jag försöker att inte oroa mig, men jag tror att alla med ivf-graviditeter oroar sig mer och det är egentligen inte så konstigt..,

Lycka till!!

• Caspianne

Svenska läkare är betydligt mera restriktiva med dessa mediciner då man i Sverige menar att det inte finns vetenskapliga studier som bevisar preparatens effekt i samband med IVF/ÄD.
    Utomlands, där man i flera länder är betydligt mer framstående är det jättevanligt att få dessa mediciner.

Många äldre har immonologiska faktorer och behandlas med framgång med ASA (trombyl, innohep, fragmin) + prednisolon (kortison).

Kortison ska hålla immunförsvaret i shack.
    Ibland så får kroppen för sig att embryot är en inkräktare och vill stöta bort denna, eller så blir man sjuk efter införingen av samman anledning, att kroppen reagerar negativt på återföringen. Kortison minskar ju även ev pågående infektioner man har el ev får under ruvningen, och har man infektion i kroppen så kan det minska chansen att embyrot fäster.

Trombyl (eller Barnalbyl receptfritt)  hjälper till att hålla borta proppar från de mkt fina blodkärlen tidigt under en ev. graviditet.

Sen finns också Fragmin/innohep som används för att behandla eller förebygga blodproppar och mot koagulationsfel som kan ge blodpropp och döda fostret.

Trombyl och Fragmin verkar  på olika sätt. Om jag förstått de rätt så kan Trombyl motverka proppar i de små kärlen (exempelvis till moderkakan) och fragmin mer inriktad mot vensystemet (ex blodpropp i ben). Vet att vissa behandlas med både trombyl och fragmin samtidigt just för att de kompletterar varandra på olika sätt.

• Caspianne

Oj, vilken jobbig insättning det måste ha varit Pluttemor, om du bedövning! Hade du ont/komplikatiober efter ÄP den gången? Skönt att det gick bättre denna gång och bra att din läkarte tar had om dig och hjälper upp med rätt mediciner!
    6-dagarsodlat är hardcore! Grattis!

Arwen: jag har också UL, nästa vecka, på torsdag.  Då är jag i 8.e veckan. Är inte så nervös för det (än) men kommer säkert bli Tyst
    Håller tummarna för fint VUL för dig!

Penny: Jag har inte heller speciellt mycket symptom, hade betydligt fler min förra graviditet, som iofs gjordes i stimulerad cykel. Så du gör rätt i att inte oroa dig (lättare sagt än gjort .

• Pluttemor
    Caspianne skrev 2013-02-28 07:41:15 följande:
    Oj, vilken jobbig insättning det måste ha varit Pluttemor, om du bedövning! Hade du ont/komplikatiober efter ÄP den gången? Skönt att det gick bättre denna gång och bra att din läkarte tar had om dig och hjälper upp med rätt mediciner!
    6-dagarsodlat är hardcore! Grattis!

Arwen: jag har också UL, nästa vecka, på torsdag.  Då är jag i 8.e veckan. Är inte så nervös för det (än) men kommer säkert bli Tyst
    Håller tummarna för fint VUL för dig!

Penny: Jag har inte heller speciellt mycket symptom, hade betydligt fler min förra graviditet, som iofs gjordes i stimulerad cykel. Så du gör rätt i att inte oroa dig (lättare sagt än gjort .

Det var FET den här gången oxå... liksaså som förra gången, men förra gången kunde han inte föra tillbaka embryot så jag var tvungen att få en bedövning för att han skulle nå  allt!

Tack för all info om medicinerna...

som sagt, jag käkar trombyl, kortison, babyklister och crinone gel!

Hur gör ni med folsyra? Min läkare sa att jag kunde börja med det om jag blev gravid.... 
  • barnlängtan38

Jag är på RD 13 och vågar inte testa. Ingen mens sikte, men det är nåt som känns bättre med att bara hoppas. Jag har inga direkt symptom. Jösses va feg jag är..

• Pluttemor
    barnlängtan38 skrev 2013-02-28 09:49:05 följande:
    Jag är på RD 13 och vågar inte testa. Ingen mens sikte, men det är nåt som känns bättre med att bara hoppas. Jag har inga direkt symptom. Jösses va feg jag är..
    Testa när du känner dig redo inte är du feg! 
  • Pluttemor

Ni som plussat i denna tråd: När började era bröst ömma? :)

• Caspianne

Jag äter folsyra! Äter det mer eller mindre hela tiden, även inför behandlingar, tar även omega-3 och d-vitamin.

Mina bröst ömmar inte än, medans förra graviditeten började de ömma efter några veckor.
    Tror det har att göra med balansen progesteron - östrogen, samma som vid pms.  

barnlängtan: du är inte feg! det är inte bara, det här att ruva! Hopp o förtvivlan omvartannat. När har du TD? 

Svar på tråden Någon mer som ruvar på två embryon? Gör det sedan igår. Häng på!