• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • mrsStatham
    Tösabiten88 skrev 2013-02-13 11:15:23 följande:
    varför skapa en tråd om det?.      
    Varför inte?
  • jag är den jag är

Jag är ledsen, men nej vi är inte överrens.

Det heter Semla, javisst. Men det kan även heta Fettisdagsbulle eller Fastlagsbulle. Lägger du den i varm mjölk och strör kanel över så heter det dessutom Hetvägg.

Kärt barn har många namn    

• Tösabiten88
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:21:52 följande:
    Säger du rysklärare, fransklärare, tysklärare, japansklärare, kinesisklärare, grekisklärare och italiensklärare också? Eller sopptorsk..

Nä men läraren i svenska osv. Svenskalärare/svensklärare är ju lite förkortning.
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:22:41 följande:
    Varför inte?
    är inte det lite löjligt?. Många vet ju att det heter Semla men den kallas ju för annat och vi förstår vad de menar. Det gör ju du med annars hade du ju inte kunnat skriva denna tråden. :)

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • MrsHappy
    sär skriven skrev 2013-02-12 15:38:03 följande:
    Det heter svensklärare!
    hahaha du skämtar? hahah det heter visst svenska-lärare alltså en lärare som undervisar i svenska. hahahah tack för skrattet iaf
  • mrsStatham
    Tösabiten88 skrev 2013-02-13 11:25:47 följande:

Nä men läraren i svenska osv. Svenskalärare/svensklärare är ju lite förkortning.

är inte det lite löjligt?. Många vet ju att det heter Semla men den kallas ju för annat och vi förstår vad de menar. Det gör ju du med annars hade du ju inte kunnat skriva denna tråden. :)

Varför skulle det vara löjligt?
  • Mama69
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:21:52 följande:
    Säger du rysklärare, fransklärare, tysklärare, japansklärare, kinesisklärare, grekisklärare och italiensklärare också? Eller sopptorsk..
    Jag säger rysklärare, fransklärare, tysklärare, italiensklärare samt lärare i kinesiska, grekiska och japanska. Sedan säger jag soppskål, soppslev och soppsked. När det gäller slangord (som soppatorsk) gäller inga särskilda regler
  • MrsHappy

Ibland undrar man hur många på familjeliv som faktiskt har gått klart minst gymnasietutbildningen, sluta föda en massa barn o gå utbilda er istället. Man kanske säger rysklärare,svensklärare OSV MEN talspråk och skrivspråk är INTE  detsamma. Man stavar inte som man uttalar...

• Milla C

Hmm, jo: Det heter fettisdagsbulle - eftersom den eg ska ätas endast på fettisdagen
    Det heter fastlagsbulle - eftersom man  förr åt dem som ett slags "uppätning" inför fastan.
    Det heter hetvägg - om man äter semlan tillsammans med varm mjölk.
    Men, samlingsnamnet är semla förstås....

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • mrsStatham
    Milla C skrev 2013-02-13 12:13:32 följande:
    Hmm, jo: Det heter fettisdagsbulle - eftersom den eg ska ätas endast på fettisdagen
    Det heter fastlagsbulle - eftersom man  förr åt dem som ett slags "uppätning" inför fastan.
    Det heter hetvägg - om man äter semlan tillsammans med varm mjölk.
    Men, samlingsnamnet är semla förstås....
    Hänvisar till inlägg #33
  • Thaleya1

Nej jag tycker att acceptabla ord är fettisdagsbulle, fastlagsbulle och semla,  fettisbulle kanske om det är någon slarvig människa som säger det.

Själv kallar jag det oftast Selma för att det låter roligare så.

Svar på tråden Det heter semla!