• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Milla C
    mrsStatham skrev 2013-02-13 12:21:11 följande:
    Hänvisar till inlägg #33
    Tänker inte leta bakåt till inlägg 33, men eftersom jag verkar veta mer än du om den svenska historien så upprepar jag bara : Jo, det kan heta alla de sakerna - oavsett om du gillar det eller inte.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • mrsStatham
    Milla C skrev 2013-02-13 12:40:33 följande:
    Tänker inte leta bakåt till inlägg 33, men eftersom jag verkar veta mer än du om den svenska historien så upprepar jag bara : Jo, det kan heta alla de sakerna - oavsett om du gillar det eller inte.
    Nej.
    Inlägg #33 ligger på sida 3
  • Thaleya1
    Milla C skrev 2013-02-13 12:40:33 följande:
    Det stod typ bara TS har aldrig fel, och om Ts har fel så har hon aldrig fel eller nått liknande med andra ord.
  • mrsStatham
    mrsStatham skrev 2013-02-12 15:52:41 följande:
    Det finns två regler här på forumet. Första är att TS har aldrig fel.
    Andra regeln är att om TS skulle ha fel så gäller automatiskt den första regeln.
  • mrsStatham

Att man ska göra allt åt andra...

• mrsStatham
    Thaleya1 skrev 2013-02-13 12:52:26 följande:
    Det stod typ bara TS har aldrig fel, och om Ts har fel så har hon aldrig fel eller nått liknande med andra ord.
    Hon? Finns det bara kvinnliga trådstartare här på forumet?
  • Thaleya1
    mrsStatham skrev 2013-02-13 13:00:07 följande:
    Hon? Finns det bara kvinnliga trådstartare här på forumet?
    Jag tänkte väl mer på att du heter MRS.
  • mrsStatham
    Thaleya1 skrev 2013-02-13 13:02:55 följande:
    Jag tänkte väl mer på att du heter MRS.
    Men det är väl då många fler än jag som startar trådar?
  • Runa
    MrsHappy skrev 2013-02-13 11:59:37 följande:
    Ibland undrar man hur många på familjeliv som faktiskt har gått klart minst gymnasietutbildningen, sluta föda en massa barn o gå utbilda er istället. Man kanske säger rysklärare,svensklärare OSV MEN talspråk och skrivspråk är INTE  detsamma. Man stavar inte som man uttalar...
    Tvärtom. Formen svenskalärare kom in i trettonde upplagan av svenska akademins ordlista för mindre än tio år sedan. Och då som ett "vardagligt" uttryck eller talspråk. Det korrekta har alltid varit svensklärare precis som mama69 också påpekat. Folk får gärna säga svenskalärare om de vill, men att påstå att det är den korrekt formen i skriftspråk och att svensklärare skulle vara fel är bara dumheter.
    Mama69 skrev 2013-02-13 11:49:30 följande:
    Jag säger rysklärare, fransklärare, tysklärare, italiensklärare samt lärare i kinesiska, grekiska och japanska. Sedan säger jag soppskål, soppslev och soppsked. När det gäller slangord (som soppatorsk) gäller inga särskilda regler
    Vad gäller semlor har jag ingen åsikt om vad andra säger. Folk får kalla dem vad de vill för min del men själv kommer jag att fortsätta säga semla.

• Thaleya1
    mrsStatham skrev 2013-02-13 13:22:50 följande:
    Men det är väl då många fler än jag som startar trådar?
    Haha men jag recenserade ju endast dig och endast för denna tråden. Aja oh well.
Svar på tråden Det heter semla!