• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Jättekul
    Kajsagumman skrev 2013-02-13 14:44:38 följande:
    Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning (jfr tyskans Semmel).

En semla är på finlandssvenska vad som i Sverige kallas småfranska, fralla eller rundstycke. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i Svenskfinland heter bakelsenfastlagsbulle. I Norge och Danmark kallas den för fastelavnsbolle och innehåller vanligen sylt i stället för mandelmassa och ibland ävenvaniljkräm.[1]

/ Varsågod  
    ...men vad har vår Semla med finland att göra?
  • Mentat
    taquine skrev 2013-02-13 10:05:14 följande:
    Men det stämmer ju inte, vi här i Götet säger också semla.
    Ja? Ur skånsk synvinkel är göteborgare upplänningar, i bemärkelsen uppåt landet alltså.
  • Kajsagumman
    mrsStatham skrev 2013-02-13 14:49:27 följande:
    Och vad är din personliga åsikt fru wikipedia?
    Jag visste inte att det var något jag var tvungen att ha en personlig åsikt om

Men nu när du frågar... får jag säga att jag utgår från Svenska akademiens ordbok och konstaterar härmed att ordet semla faktiskt hänvisar till själva bullen i sig själv, samt att ordet fastlagsbulle, fetväggssemla och fettisdagsbulle är de korrekta ord för själva helheten med grädde och mandelmassa, samt att det korrekta ordet när det äts med varm mjölk är Hetvägg!

SEMLA (runt l. ovalt l. avlångt) bröd bakat av (siktat) vetemjöl (förr äv. av rågmjöl); numera företrädesvis om vetebröd i form av en slät bulle (särsk.: fastlagsbulle, fettisdagsbulle) 

(1 2) FASTLAGS-BULLEvetebulle (i allm. med fyllning av mandelmassa) som brukar ätas (med varm mjölk) på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) under fastan; fettisdagsbulle; jfr HETVÄGG HAGBERG Shaksp. 11: 223 (1851bildl.). Landsm1911s. 523. 
    – FET-VÄGGS-SEMLA. (i vissa trakterfettisdagsbulle. NORDSTRÖM Matlagn. 251 (1822).

HETVÄGG. maträtt bestående av (fyllda) vetebullar med varm mjölk, som brukar ätas på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) i fastan, fettisdagsbullar, fettisdagssemlor, fastlagsbullar; jfr FET-VÄGG. 

• Kajsagumman
    Jättekul skrev 2013-02-13 14:59:09 följande:
    ...men vad har vår Semla med finland att göra?
    Det som det står är att på finlandssvenska betyder ordet SEMLA inte den traditionella fastlagsbulle som du tänker, men faktikst vad man i svenska språket bemärker som fralla eller rundstycke. 

Så om du hade provat att få igenom att det heter semla för en finlandssvensk, hade de således inte gått med på detta

Och det är väl inte helt ovidkommande med tanke på att finska är ett officiellt språk i Sverige utöver svenska, tornedalsfinska, samiska, jiddish och romani chib? (tänk vad vi lär oss idag va
  • mrsStatham
    Kajsagumman skrev 2013-02-13 16:33:12 följande:
    Jag visste inte att det var något jag var tvungen att ha en personlig åsikt om

Men nu när du frågar... får jag säga att jag utgår från Svenska akademiens ordbok och konstaterar härmed att ordet semla faktiskt hänvisar till själva bullen i sig själv, samt att ordet fastlagsbulle, fetväggssemla och fettisdagsbulle är de korrekta ord för själva helheten med grädde och mandelmassa, samt att det korrekta ordet när det äts med varm mjölk är Hetvägg!

SEMLA (runt l. ovalt l. avlångt) bröd bakat av (siktat) vetemjöl (förr äv. av rågmjöl); numera företrädesvis om vetebröd i form av en slät bulle (särsk.: fastlagsbulle, fettisdagsbulle) 

(1 2) FASTLAGS-BULLE. vetebulle (i allm. med fyllning av mandelmassa) som brukar ätas (med varm mjölk) på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) under fastan; fettisdagsbulle; jfr HETVÄGG HAGBERG Shaksp. 11: 223 (1851; bildl.). Landsm. 1911, s. 523. 
    – FET-VÄGGS-SEMLA. (i vissa trakter) fettisdagsbulle. NORDSTRÖM Matlagn. 251 (1822).

HETVÄGG. maträtt bestående av (fyllda) vetebullar med varm mjölk, som brukar ätas på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) i fastan, fettisdagsbullar, fettisdagssemlor, fastlagsbullar; jfr FET-VÄGG

Så fru wikipedia-Saob vågar förlita sig på Kristina Lugn och hennes kompisgäng? 
    Det känns ju tryggt... 
  • Anskuli

Eftersom världens svenskaste kommuner finns i Finland tycker jag faktiskt att det är vi som har rätt att bestämma vad det heter, alltså fastlagsbulle ;)

• Kajsagumman
    mrsStatham skrev 2013-02-13 16:41:01 följande:
    Så fru wikipedia-Saob vågar förlita sig på Kristina Lugn och hennes kompisgäng? 
    Det känns ju tryggt... 
    Tja alltså har du något bättre förslag? Arbetats på sedan 1786 och det största uppslagsverk som någonsin utkommit i Norden? Har till och med själv 2 i släkträdet som varit med i akademien :-0 så känner mig ganska... Lugn
  • Border
    Zayco skrev 2013-02-12 15:38:40 följande:
    Jag gav bara svar på den korkade starten att det inte heter blablabla och blablabla. 

Då kan man söka på wikipedia innan man öppnar en sån här tråd, tack på dig själv.  
    Wikipedia är väl inte den bästa källan att hänvisa till, tycker jag. Vem som helst kan ha skrivit där.
  • mrsStatham
    Border skrev 2013-02-13 16:55:02 följande:
    Wikipedia är väl inte den bästa källan att hänvisa till, tycker jag. Vem som helst kan ha skrivit där.
    Skåningar tex
Svar på tråden Det heter semla!