• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Lian Kesko

Behöver det heta semla för alla?

Jag har växt upp med bamba för matsalen i skolan. Men när jag flyttade till annan ort var det ingen som förstod.
    Och det är inget fel med att andra kallar det andra saker.

Däremot kan man ju inte kalla ett ting för något det inte är. En häst är ju ingen frukt t.ex. :P 

• mrsStatham
    Tösabiten88 skrev 2013-02-13 10:55:32 följande:

Jisses tagga ner. Jag menar bara att orden ibland har en annan förklaring än vad det är många ggr.

Du skriver att gräddbullar är gjorda utan vanlig grädde, varför ska de då heta det?. missuppfatta mig rätt.  
    Precis som svensklärare, som på namnet låter som en lärare som lär ut någon förmodad form av svenskhet. Det är inte helt orimligt att tänka sig.  Hur låter det med rysklärarejapanskläraregrekisklärare ochitaliensklärare? Lite som sopptorsk, inte sant? Och vad kallas egentligen en lärare som undervisar i det kinesiska språket? Kinesisklärare?!

Gräddbullar heter gräddbullar i skåne, i sverige heter dem skumbollar, kokosboll etc.
    Denna är uppfunnen i Danmark och bara därför är det okej för skåningarna att kalla den gräddbulle. 
  • mrsStatham
    Lian Kesko skrev 2013-02-13 11:02:42 följande:
    Behöver det heta semla för alla?

Jag har växt upp med bamba för matsalen i skolan. Men när jag flyttade till annan ort var det ingen som förstod.
    Och det är inget fel med att andra kallar det andra saker.

Däremot kan man ju inte kalla ett ting för något det inte är. En häst är ju ingen frukt t.ex. :P 
    Ja, det måste heta semla för alla.
  • Mama69
    mrsStatham skrev 2013-02-12 15:34:14 följande:
    Jo men visst. Vi kan avskaffa alla svenskalärare också och börja leva i anarki. 

Vi har inte foge-a i det svenska språket. Det heter svensklärare! Säger du flickaskola och kyrkatrappa också?
  • Lian Kesko
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:08:13 följande:
    Ja, det måste heta semla för alla.
    Av vilken anledning måste det de?
  • Tösabiten88
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:07:19 följande:
    Precis som svensklärare, som på namnet låter som en lärare som lär ut någon förmodad form av svenskhet. Det är inte helt orimligt att tänka sig.  Hur låter det med rysklärare, japansklärare, grekisklärare ochitaliensklärare? Lite som sopptorsk, inte sant? Och vad kallas egentligen en lärare som undervisar i det kinesiska språket? Kinesisklärare?!

Gräddbullar heter gräddbullar i skåne, i sverige heter dem skumbollar, kokosboll etc.
    Denna är uppfunnen i Danmark och bara därför är det okej för skåningarna att kalla den gräddbulle. 
    Folk vet ju att det inte heter så men de kallar dom för just svensklärare m.m. Får man inte använda sig av lite genvägar?.

Det med gräddbulle är nog olika. Jag är själv inte från skåne utan uppifrån landet och där säger dom gräddbullar oxå. 

Jobbar du på ett cafe eller något då detta berör dig så mycket?. Jag säger oxå Semla men säger kompisar fettisbulle eller annat så förstå jag dom ändå. varför skapa en tråd om det?.      
    * Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • mrsStatham
    Lian Kesko skrev 2013-02-13 11:14:37 följande:
    Av vilken anledning måste det de?
    Därför, mer anledning än så behövs inte
  • Tösabiten88

Blev ju fel i mitt inägg. Jag menar at det inte heter svenskalärare utan svensklärare. Vi säger olika i sverige men ändå förstår vi vad alla menar och det är ju inte så konstigt då vi är från sverige. :)

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • Lian Kesko
    mrsStatham skrev 2013-02-13 11:18:34 följande:
    Därför, mer anledning än så behövs inte
    Okej.
  • mrsStatham
    Mama69 skrev 2013-02-13 11:12:40 följande:

Vi har inte foge-a i det svenska språket. Det heter svensklärare! Säger du flickaskola och kyrkatrappa också?
    Säger du rysklärare, fransklärare, tysklärare, japansklärare, kinesisklärare, grekisklärare och italiensklärare också? Eller sopptorsk..
Svar på tråden Det heter semla!