• Anonym (Student)

Studentmössan

Hej! Jag ska beställa min studentmössa och antingen blir den 596 kronor eller 715 beroende på om jag ska ha metallinitialer på baksidan av mössan.

Jag har valt att ha plastskärm, för jag tror inte det är så farligt fult som vissa påstår... Men vad tycker/tror ni?
    Undrar även hur mycket er kostar eller kostade? För jag känner att min är lite dyr för att ha plastskärm och inte vara av den bästa kvalitén

>En fråga till som jag gärna skulle vilja ha besvarad, är om ni tycker det är fult om man har mycket text på framsidan? Tycker ni det räcker med För * Efternamn? Jag ska ha År Förnamn * Skola Linje - blir det för mycket tror ni?

Posta gärna bild på er! :) 
    tacksam för svar 

• Svar på tråden Studentmössan
  • Bambi07

Haha nu tog jag faktiskt fram min för att kolla. Året i metallbokstäver på baksidan, skolans namn "graverat" (det är inte broderat men inpräntat i tyget typ) precis ovanför årtalet, läderskärm och så namn + programnamn på framsidan. Mitt program tillhörde ingen särskild gren så bandet är i guld. Jag vet att jag valde till en "diamantblomma" men när den väl kom tyckte jag att den blågula blomman som redan satt på var snyggast.

Har ju ingen räkning kvar men mamma betalade både mössan och studentoverallen (tror man bara har det i Stockholm, har i alla fall inte hört om det någon annanstans men kan ha fel).

• Bambi07
    Lisaa87 skrev 2013-02-16 21:26:28 följande:
    Låter väldigt dyrt tycker jag! Jag tog studenten för 5 år sedan och min kostade 250-300 har jag för mig. Hade plastskärm och det blev bra, visste inte ens att det fanns andra alternativ?
    Tycker det låter mycket att skriva både namn, år, skola och linje. Kanske blir för plottrigt? Kanske räcker med namn och år?
    Året efter jag tog studenten införde de kameror. Alltså fästes en liten kamera i blomrosetten längst fram och filmade hela studenten åt en. Väldigt onödigt men roligt!
  • spermadonator

Du använder studentmössan en gång i livet så om priset är en avgörande faktor, köp den billigaste mössa du kan hitta. Eller ännu "värre", låna en från någon som gick ut förra året. Tycker man att 600-700 är mycket pengar så finns det absolut ingen anledning att gå och köpa en studentmössa som du aldrig mer kommer att använda sedan...

• Anonym (Student)
    spermadonator skrev 2013-02-16 21:41:12 följande:
    Du använder studentmössan en gång i livet så om priset är en avgörande faktor, köp den billigaste mössa du kan hitta. Eller ännu "värre", låna en från någon som gick ut förra året. Tycker man att 600-700 är mycket pengar så finns det absolut ingen anledning att gå och köpa en studentmössa som du aldrig mer kommer att använda sedan...
    vill visa den som ett minne för exvis mina barn, eftersom att jag inte har kvar ngot från min barndom. sen vill jag att den ska se personlig och fin ut :) är bara rädd för att jag lägger ned mkt engar på en besvikelse, därav tråden.
  • Bambi07
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 21:43:39 följande:
    vill visa den som ett minne för exvis mina barn, eftersom att jag inte har kvar ngot från min barndom. sen vill jag att den ska se personlig och fin ut :) är bara rädd för att jag lägger ned mkt engar på en besvikelse, därav tråden.
    Så länge du inte köper en massa extra fjantgrejer (då menar jag typ inbyggd kamera) så tror jag inte att du kommer att bli besviken. Vill du att den ska hålla längre så skulle jag köra på läderskärm. Har som sagt ingen uppfattning om prisskillnaderna men grundpriset är väl ganska högt redan och extragrejerna kostar väl 20-50 kr/styck och det är de oftast värda! :)
  • spermadonator
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 21:43:39 följande:
    Jaha, jag tror iofs det finns roligare saker att spara från barndomen eller från när man är ung. Men du gör som du vill, jag var nöjd med min iaf, den fyllde sin funktion och jag har inte namn eller något på den :)
  • Thotis90

Här har du min studentmössa. Den har en detalj i nacken som inte syns på bild, årtalet som jag tog studenten. Mössan kostade lite över 500:-.

• Feltryck01

Jag kan väl komma med en snabb input. Jag tog en ganska enkel mössa, utan band osv, typ som Louises mössa, fast utan något i nacken. Det enda jag betalade extra för var en annan färg på stenen fram (men i tyg, för jag tycker att den i metall är riktigt ful) och en mediapin. Men fan vad jag ångrar att jag inte pimpade den lite med ett band eller så.
    Om du har möjlighet, tänk så lite som möjligt på pengar. Studenten tar du bara en gång. Jag fick låna ett mössöverdrag och det är värt att lägga pengar på!

• Anonym (Student)
    Thotis90 skrev 2013-02-16 21:57:22 följande:

Här har du min studentmössa. Den har en detalj i nacken som inte syns på bild, årtalet som jag tog studenten. Mössan kostade lite över 500:-.

gud så fin! var beställde du den ifrån? men det ser ut som en lunda-modell för uppsala är mer tratt-formad, eller hur?
  • Anonym (Student)
    Bambi07 skrev 2013-02-16 21:29:37 följande:
    Haha nu tog jag faktiskt fram min för att kolla. Året i metallbokstäver på baksidan, skolans namn "graverat" (det är inte broderat men inpräntat i tyget typ) precis ovanför årtalet, läderskärm och så namn + programnamn på framsidan. Mitt program tillhörde ingen särskild gren så bandet är i guld. Jag vet att jag valde till en "diamantblomma" men när den väl kom tyckte jag att den blågula blomman som redan satt på var snyggast.

Har ju ingen räkning kvar men mamma betalade både mössan och studentoverallen (tror man bara har det i Stockholm, har i alla fall inte hört om det någon annanstans men kan ha fel).
    får man två kokarder? alltså den blågula också? :O som en reserv?
    men om du hade alla dem tillvalen kan din mössa inte blivit så billig 
Svar på tråden Studentmössan