• Anonym (Student)

Studentmössan

Hej! Jag ska beställa min studentmössa och antingen blir den 596 kronor eller 715 beroende på om jag ska ha metallinitialer på baksidan av mössan.

Jag har valt att ha plastskärm, för jag tror inte det är så farligt fult som vissa påstår... Men vad tycker/tror ni?
    Undrar även hur mycket er kostar eller kostade? För jag känner att min är lite dyr för att ha plastskärm och inte vara av den bästa kvalitén

>En fråga till som jag gärna skulle vilja ha besvarad, är om ni tycker det är fult om man har mycket text på framsidan? Tycker ni det räcker med För * Efternamn? Jag ska ha År Förnamn * Skola Linje - blir det för mycket tror ni?

Posta gärna bild på er! :) 
    tacksam för svar 

• Svar på tråden Studentmössan
  • Dagdrömmaren

Jag tog min mors gamla studentmössa. Så det var gratis! Spenderar hellre 500-1000 kronor på en väldigt fin middag med nån vän

• Elin 885
    Lisaa87 skrev 2013-02-17 14:34:35 följande:
    Dyrt! En i vår klass fixade flaket så det var gratis =)
    Mössan kostade cirka 300, klänningen 500. Tog ett par gamla skor. Jag är ganska snål av mig och gillar inte att lägga pengar på sånt :P
    Tycker det är sån press att man måste ha en mössa för 1000 kr och en klänning för 3000. Helst ska man gå till frisör och stylist och fixa hår och smink. Blir mycket pengar för familjen.
    ja eller hur!
    vi hade bal i nian och där var det några som hade gjort just så, gått till frisör och donat och grejjat.
    jag köpte min klänningen begagnad för 500kr och hade ett par gamla skor till, sminkade mig själv och satte upp håret. hade dock extremt kort hår då som jag kammade bak och sen hade jag köpt löshår som jag gjorde en festfrisyr av. min mamma betalade inte en krona.

jag kommer köra lika med mina barn, ser inte nödvändigheten till att jag ska betala sånt. men en halv raggarbil kan jag bjussa på =),
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • xMariax
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:18:58 följande:
    jösses, hur länge har hon sparat då?.
    Hon arbetar på helgerna och har (sist vi pratade om det) ca 20.000:- på kontot som hon lagt undan från studiebidrag och jobb. Trots det så vill mina svärföräldrar betala ungefär halva mössan eftersom att det var ungefär det min sambos mössa kostade och de betalade hans..
  • Feltryck01
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:30:13 följande:
    vi hade ingen studentbal.
    det var jag och en kompis som delade på raggarbilen, den kostade ändå 6000kr så våra föräldrar betalade hälften var, dvs 3000kr per familj. hutlösa pengar egentligen.
    6000!!! Ja det var redigt dyrt!!
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Elin 885
    Feltryck01 skrev 2013-02-17 14:52:13 följande:
    6000!!! Ja det var redigt dyrt!!
    jo.
    dock inte så ovanligt efter vad jag förstår.
    min mamma ville betala det, och jag sa inte nej.
    men jag krävde aldrig att hon skulle betala. dock så fick hon nästan betala alla de 3000kronorna själv eftersom min pappa inte sa sig ha råd.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (Uppsala)

Jag skulle fundera på vad du ska använda mössan till. Om du bara ska ha den en dag i livet, lägg inte så mycket pengar på den. Du kommer ha den i en låda på vinden. 

Men om du som jag hade tänkt läsa på ett "riktigt" universitet med traditioner kan det vara en bra idé att lägga lite extra på mössan. Trots att det är snart 16 år sen jag tog studenten använder jag mössan minst en gång om året, ibland oftare. Och under min studietid i Uppsala, som aktiv på en nation, använde jag mössan ofta! Den har sett många, många, många, många fester! Det syns i och för sig men det är bara roligt!

Studentmössan är ju egentligen ett synligt bevis på att man är student vid ett universitet, inte att man gått ut gymnasiet. Så hade du tänkt plugga vid ett av de gamla universiteten, köp en bra mössa och räkna med att festa med den i många år! 

• xMariax

Jag tycker f.ö att folk kan sluta med argumentet att man bara använder den en gång i livet. Man använder väl bara sin brudklänning en gång i livet också eller?

• Feltryck01
    xMariax skrev 2013-02-17 15:14:46 följande:
    Jag tycker f.ö att folk kan sluta med argumentet att man bara använder den en gång i livet. Man använder väl bara sin brudklänning en gång i livet också eller?
    Helt sant! Glad
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Anonym

Jag och min sambo har våra studentmössor på en särskild hylla här hemma. Vi tycker att mössorna är så fina i sig, och det är kul att läsa alla texter som ens klasskamrater skrev i mössorna. Dessutom påminner mössorna om en av de allra bästa dagarna i våra liv!
    Vi båda har pluggat flera år på högskolan, men vi tycker ändå att gymnasiemössorna är något speciellt och jättekul att ha framme. Så jag tycker absolut det är värt att ha en fin mössa av bra kvalitet, för det är inte alls säkert att den bara hamnar på en låda på vinden! Glad 

• tobiq

Skulle köpt den absolut billigaste! Tog studenten 2006 och jag tror att mössan kostade 3-400 kanske? Tyckte att det var snordyrt även det.
    Är det väldigt viktigt att vara fin på studenten hade jag hellre lagt pengar på klänning+skor eller vad du tänkt ha dig, det får man mer användning för.
    Hoppas dagen blir fin!

• Anonym (Student)
    Lisaa87 skrev 2013-02-17 10:09:58 följande:
    Jag har plastskärm, det blev jättefint =) Kan lägga upp ett kort på den senare idag =).
    Snälla, lägg ut bild! Skulle uppskatta det väldigt mycket! Jag tycker det ser helt ok/fint ut men alla i min närhet är spektiska till det... De säger främst att det ser superbilligt ut och dessutom väldigt fult. Jag tycker inte alls det är så fult sm de beskriver det :( har googlat på bilder och inte ändrat åsikt... Tycker dock det är mer passande med annat material än just plast som sitter ihop med mössan men frågan om det är fult med plastskärm eller inte, är ju en fråga som jag personligen vill besvara med ett Nej

Men lägg gärna ut en bild så fort som möjligt! :D 
  • Lisaa87
    Anonym (Student) skrev 2013-02-21 23:40:00 följande:
    Snälla, lägg ut bild! Skulle uppskatta det väldigt mycket! Jag tycker det ser helt ok/fint ut men alla i min närhet är spektiska till det... De säger främst att det ser superbilligt ut och dessutom väldigt fult. Jag tycker inte alls det är så fult sm de beskriver det :( har googlat på bilder och inte ändrat åsikt... Tycker dock det är mer passande med annat material än just plast som sitter ihop med mössan men frågan om det är fult med plastskärm eller inte, är ju en fråga som jag personligen vill besvara med ett Nej

Men lägg gärna ut en bild så fort som möjligt! :D 
    Tänkte ta en ny bild på mössan, men hittade inte min kameraladdare och har ingen smartphone. Så det får bli en gammal bild :P Inte världens bästa bild tyvärr :P

Men hittade denna bild på google så du kan se lite bättre

Tycker att min mössa var snygg i alla fall, bryr mig inte om att det blir blankt när man fotar. Värt 300 kr  =) I min klass hade alla platsskärm, vet inte ens om det fanns andra alternativ då :P
  • Anonym
    xMariax skrev 2013-02-17 15:14:46 följande:
    Japp. Det är därför min klänning kostade 1000 kr.
  • xMariax
    Anonym skrev 2013-02-22 11:40:31 följande:
    Japp. Det är därför min klänning kostade 1000 kr.
    Ungefär samma som min kommer kosta då.
Svar på tråden Studentmössan