• Anonym (Student)

Studentmössan

Hej! Jag ska beställa min studentmössa och antingen blir den 596 kronor eller 715 beroende på om jag ska ha metallinitialer på baksidan av mössan.

Jag har valt att ha plastskärm, för jag tror inte det är så farligt fult som vissa påstår... Men vad tycker/tror ni?
    Undrar även hur mycket er kostar eller kostade? För jag känner att min är lite dyr för att ha plastskärm och inte vara av den bästa kvalitén

>En fråga till som jag gärna skulle vilja ha besvarad, är om ni tycker det är fult om man har mycket text på framsidan? Tycker ni det räcker med För * Efternamn? Jag ska ha År Förnamn * Skola Linje - blir det för mycket tror ni?

Posta gärna bild på er! :) 
    tacksam för svar 

• Svar på tråden Studentmössan
  • Elin 885
    Bambi07 skrev 2013-02-17 14:04:08 följande:
    Jag drack ingenting på flaket och innan bytte man om från sina fina studentkläder till kläder som ändå skulle slängas efter flaket. Det var superkul :)
    här används kläderna tills de är utslitna och slängs då, men det var kanske gamla och utslitna kläder du hade?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Bambi07
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:06:34 följande:
    hm ja en del tkr kanske det.
    men det sker ju lätt olyckor i sådanna flak, för att inte tala om alla flak som åker in till stan och blockerar, t ex ovanför plattan i sthlm, vid fontänen. att inte kunna gå av när man vill, att fulla människor knuffas och puttas (säkert inte med flit men ändå), huh!
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:07:41 följande:
    här används kläderna tills de är utslitna och slängs då, men det var kanske gamla och utslitna kläder du hade?
    Det har man ju börjat begränsa nu på senare år, att man inte får köra på såna trafikerade vägar eftersom det kan hända olyckor och folk inte alltid kan sköta sig. På vårt flak tror jag inte det var någon som var full, några hade druckit men var inte synbart fulla. Ett annat flak bakom oss blev dock stoppade och fick sluta sin färd tidigare eftersom de inte skötte sig. Åtminstone här sker det under ganska ordnade former.

Underkläderna var gamla, utslitna och skulle slängas ändå, men jag tror jag köpte shorts + linne på någon rea bara för att ha på flaket så det blev inte särskilt dyrt.

• Elin 885
    Bambi07 skrev 2013-02-17 14:11:51 följande:
    Det har man ju börjat begränsa nu på senare år, att man inte får köra på såna trafikerade vägar eftersom det kan hända olyckor och folk inte alltid kan sköta sig. På vårt flak tror jag inte det var någon som var full, några hade druckit men var inte synbart fulla. Ett annat flak bakom oss blev dock stoppade och fick sluta sin färd tidigare eftersom de inte skötte sig. Åtminstone här sker det under ganska ordnade former.

Underkläderna var gamla, utslitna och skulle slängas ändå, men jag tror jag köpte shorts + linne på någon rea bara för att ha på flaket så det blev inte särskilt dyrt.

ah ok.
    jag åkte raggarbil =).
  • xMariax

Min studentmössa kostar 1007:- Då valde jag den näst dyraste modellen hos abcgruppen och div. tillbehör så jag tycker inte det är så farligt.. Mina föräldrar ville betala den som studentpresent så jag får min drömmössa. Annars hade den nog hamnat på ca 700-800.. Min svägerskas mössa kommer kosta 2700:- med alla tillbehör hon vill ha.. (Kläder och sånt medräknat)

• Lisaa87
    Anonym (Buss-Åke) skrev 2013-02-17 12:11:43 följande:
    Student-mössa, det mest överskattade plagget ever! Nåt man betalar hutlösa summor pengar för, och använder en gång... Och det bara för att fira att man .... ja, vadå, lyckats ta sig igenom lekstugan som kallas gymnasium... Återkom när ni har en examen från högskolan.
    Jag pluggade massor i gymnasiet, flera timmar på kvällarna, typ hela helgerna och alla lov. På universiteten var det mycket slappare, pluggade knappt en helg på tre år =) Gick natur på gymnasiet och sjuksköterskeprogrammet på universitetet. Beror på vad man läser =)
    Elin 885 skrev 2013-02-17 13:58:37 följande:
    fast måste man åka flak då? jag tycker mest att det såg klaustrofobiskt ut. speciellt eftersom jag heller inte dricker alkohol. jag hade blivit skitsur om någon hade sprutat ned mina kläder och mig.
    Jag tyckte det var jättekul att åka flak! Jag drack inget heller, men tyckte det var jätteroligt att hoppa runt på en skranglig hökärra genom stan med alla fina klasskompisar :P

• Elin 885
    xMariax skrev 2013-02-17 14:18:15 följande:
    Min studentmössa kostar 1007:- Då valde jag den näst dyraste modellen hos abcgruppen och div. tillbehör så jag tycker inte det är så farligt.. Mina föräldrar ville betala den som studentpresent så jag får min drömmössa. Annars hade den nog hamnat på ca 700-800.. Min svägerskas mössa kommer kosta 2700:- med alla tillbehör hon vill ha.. (Kläder och sånt medräknat)
    jösses, hur länge har hon sparat då?.
  • Anonym
    kossan skrev 2013-02-17 13:53:12 följande:
    Buss-Åke, du kanske inte gick något "riktigt" gymnasium men gick man natur va det fan ingen lekstuga.....
    Jag gick natur på gymnasiet. Ja, det var mycket plugg. Men studentmössan ligger i en låda på vinden. Den var viktig det året jag tog studenten, men har inte varit viktig efter.

Jag är 35, ingen jag känner har en studentmössa framme eller har haft sen de var tonåringar.

Jag hade valt den billiga mössan.
  • Feltryck01
    Elin 885 skrev 2013-02-17 13:58:37 följande:
    fast måste man åka flak då? jag tycker mest att det såg klaustrofobiskt ut. speciellt eftersom jag heller inte dricker alkohol. jag hade blivit skitsur om någon hade sprutat ned mina kläder och mig.
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:07:41 följande:
    Visst kan man avstå från det om man vill. Jag tyckte det var jäkligt kul och en del av studenten, men det är ju olika. Jag hade på mig väldigt gamla och slitna kläder som slängdes på en gång efteråt! Raggarbil åkte jag till balen några dagar innan Glad
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Elin 885
    Feltryck01 skrev 2013-02-17 14:28:32 följande:
    Visst kan man avstå från det om man vill. Jag tyckte det var jäkligt kul och en del av studenten, men det är ju olika. Jag hade på mig väldigt gamla och slitna kläder som slängdes på en gång efteråt! Raggarbil åkte jag till balen några dagar innan Glad
    vi hade ingen studentbal.
    det var jag och en kompis som delade på raggarbilen, den kostade ändå 6000kr så våra föräldrar betalade hälften var, dvs 3000kr per familj. hutlösa pengar egentligen.
  • Lisaa87
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:30:13 följande:
    vi hade ingen studentbal.
    det var jag och en kompis som delade på raggarbilen, den kostade ändå 6000kr så våra föräldrar betalade hälften var, dvs 3000kr per familj. hutlösa pengar egentligen.
    Dyrt! En i vår klass fixade flaket så det var gratis =)
    Mössan kostade cirka 300, klänningen 500. Tog ett par gamla skor. Jag är ganska snål av mig och gillar inte att lägga pengar på sånt :P
    Tycker det är sån press att man måste ha en mössa för 1000 kr och en klänning för 3000. Helst ska man gå till frisör och stylist och fixa hår och smink. Blir mycket pengar för familjen.
Svar på tråden Studentmössan