• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym

TS Man ska bara knipa igen å vara jävligt tacksam för vad vi skattebetalare ofrivilligt måste ge bort . Lever man som beroende av ANDRAS pengar ska man nöja sig med det lilla man får. Inte ens jag som går upp 05:10 varje morgon har råd att köpa allting nytt, och jag är dessutom smart nog att tänka på min ekonomi, miljön och framtiden. det borde du också göra.I detta land har socialbidragstagarna det oförskämt bra, kanske är därför ni är så bortskämda

• Anonym (ok..?)
    Anonym skrev 2013-02-19 14:42:47 följande:
    Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.
    Jag hoppas du skämtar. Varför i hela friden skulle det inte duga med begagnat? 
  • Anonym (ok..?)

TS 

1. Det är inte ofräscht med tvättade sängkläder. Kör de i 60 grader så ska du se!

2. Byt blöja på sängen, på en handduk. Vi köpte ett skötbord som blev använt i ungefär 3 månader, sen har det bara stått.

3. Det är nog inte rätt tid för dig att vara bortskämd. Det handlar inte om prylar, det handlar om ett barn. Barnet kräver inte en ny säng, barnet kräver inte att ligga på just ett skötbord. Barnet kräver 100% omsorg av dig.  

• Anonym (ok..?)

Jag måste fråga, av ren nyfikenhet: Tänker du köpa NY vagn också?

• Snöviolen
    Anonym skrev 2013-02-19 17:38:02 följande:

Riktigt så bra ställt har han inte så han kan betala allt...

Golvet?? Jag håller mig gärna därifrån pga ryggskada så skötbord blir det.
    Har du inte tvättmaskin? Den är bra att lägga en skötbädd på.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-02-19 14:42:47 följande:
    Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.
    Är höginkomsttagare och köpte säng plus madrass för 40 kr, varför slösa med resurser fattig som rik?? Ett litet barn hade sovit i den några månader, den höll för mina tre barn också och håller än :)
  • Anonym (j)
    Anonym skrev 2013-02-19 23:51:28 följande:
    TS Man ska bara knipa igen å vara jävligt tacksam för vad vi skattebetalare ofrivilligt måste ge bort . Lever man som beroende av ANDRAS pengar ska man nöja sig med det lilla man får. Inte ens jag som går upp 05:10 varje morgon har råd att köpa allting nytt, och jag är dessutom smart nog att tänka på min ekonomi, miljön och framtiden. det borde du också göra.I detta land har socialbidragstagarna det oförskämt bra, kanske är därför ni är så bortskämda
    pröva leva på ekonomiskt bistånd några månader så får vi se hur oförskämt bra du kommer tycka att det är!

och även starta helt från början med det utan möbler, utan NÅNTING. du kommer få ca 2000 kronor som ska räcka till ett helt hushåll. alltså möbler, husgeråd , handdukar etc.
    Så får vi se om du känner att du har det oförskämt bra :)  
  • Kimona

TS ordna en babyshower så sparar du lite pengar genom det du får i present till barnet

• Envira
    diana86 skrev 2013-02-20 00:10:08 följande:
    Varför skaffa barn när man går på soc?
    Ja förmodligen lär det ju inte vara planerat, tycker du att skattebetalarna ska få bestämma om ts ska göra en abort också? 
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???