• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-20 09:36:27 följande:
    jo visst finns det det, jag kommer dock ha vagn, och då med teleskophandtag.
    Är du gravid? Grattis.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 10:36:38 följande:
    Är du gravid? Grattis.
    hehe nä.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Omega83 skrev 2013-02-19 20:11:30 följande:
    Måste ju säga att det känns lite avigt att skriva "har ju kollat ikea och vet vad jag vill ha"... Man får nog helt enkelt nöja sig med billigast möjliga om man inte har resurserna själv!
    Amen!
  • Anonym
    Anonym (tacksam) skrev 2013-02-20 09:41:36 följande:
    Jag tror inte att någon här missunnar TS att köpa fina eller nya saker till sin bebis, det är väl kanske snarare så att folk stör sig på TS attityd.
    Det känns som hon tycker hon har rätt till en massa nya saker och borde få välja och vraka på statens bekostnad. Det är "äckligt" och "ofräscht" med begagnat...

Vi ska naturligtvis inte återgå till ett system där fattiga ska stå med mössan i hand och ta emot vad de får, men det kanske vore på sin plats att visa lite tacksamhet och ödmjukhet inför det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige.
    Jag håller med! 

Undrar lite hur man tänker när man skaffar barn och inte har någon möjlighet att ta hand om dem ekonmiskt. Kul för barnet och växa upp och bli ett soc-fall :( Jag hade inte valt det åt mitt barn. 
  • Anonym

3000 låg spädbarnsbidraget på i min kommun, detta delades på två så om pappan har inkomst ska han stå för femtonhundra 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 17:47:58 följande:

Köksbord som är bra ryggmässigt, men jag kommer inte byta blöja på mitt köksbord....

Ja det får jag ta då, alt att pappan leker på golvnivå mest..
    Men ni ska inte bo ihop... Barnet behöver leka på golvet varje dag...
  • eilenna78
    Anonym skrev 2013-02-19 15:29:15 följande:
    Nej, jag vill inte heller köpa madrass begagnat. Men sängkläder är superbra med begagnat - allra bäst kanske om du har egna sängkläder du kan sy om till spjälsängsstorlek. Det är oftast mjukare med använda sängkläder, och alla kemikalier är sedan länge urtvättade... Men men, kollar jag på billigast möjliga på Ikea (madrass, spjälskydd, täcke, kudde samt två omgångar underlakan, påslakan och örngott) så får man det för 525 kr. Så det kan du nog ha råd med. Och den jättefina sängen du hittade på Ikea kanske dyker upp på Blocket också? Kläder är inga problem att köpa begagnat, är väldigt litet slitet på bebiskläder, använda en kort tid. Och allt brukar gå att tvätta i 60 grader - då ev bakterier dör.

Precis det jag tänkte skriva!
    Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • Annsiss

Det brukar vara ca 2000 kr, man måste räkna med att köpa mkt begagnat, babyskydd brukar man inte få då man i de flesta kommuner inte är tillåten att inneha bil.

• ZoZoZ

Vi har två hyfsade inkomster och vet du vad. Vi VÄLJER att köpa väldigt mycket begagnat för att slippa ifrån en hel del kemikalier! Lite smuts kan man lätt torka/tvätta bort. det är värre med alla hälsovådliga kemikalier... Vidare är det därtill bra mycket bättre att lägga pengar på sådant som barnen verkligen har glädje av än att till varje pris ha nya saker. Ditt resonemang är i mina ögon minst sagt beklagligt.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???