• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Oförglömlig
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-19 19:51:26 följande:
    Vill bara påpeka att det kan ses som att du vill skänka denna till TS, det är inte tillåtet.

Bra att veta så man tänker på vad man skriver:D
  • Inima

Alltså TS du FÅR pengar av staten till din unge och du uttrycker dig såhär?

• Oförglömlig
    Anonym (anna) skrev 2013-02-19 20:18:49 följande:
    Idag såg jag att det drogs 53% skatt på min semesterersättning på min lönespec. För att såna som du ska få skaffa barn utan att ha råd med dem och få bidrag på bidrag utan att någonsin prestera något tillbaka.

Jag blev varslad som höggravid fortfarande inte fått jobb men jobbat på vikariat å timmar. Nu ska jag plugga om jag kommer in.
  • Anonym
    Dohgon skrev 2013-02-19 20:22:58 följande:
    du vet att saker kan hända under en graviditet och man blir arbetslös då.

Om man blir arbetslös för man väl A-Kassa och inte ekonomiskt bistånd?
  • Anonym (noob)
    Anonym skrev 2013-02-19 14:42:47 följande:
    Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.
    har du aldrig sovit på hotell? tror du dom införskaffar nya sängar och sängkläder till varje ny gäst?
    hur hade du tänkt när ni ska ligga på bb? kräva nya sängkläder och säng till dig och bebis?

det är väl fan bara och tvätta!
  • Envira

Ja man kan inte förvänta sig att allt ska köpas nytt, så är det bara inte. Det är det inte alla som har råd med över huvud taget. 

Men att klaga över att man får pengar till sitt barn om man inte har dem resurserna själv.. Vi lever ju i sverige och jag tycker det är skitbra att det finns pengar så att alla ska få klara sig. Och jag antar ju att det är en oplanerad graviditet, och pengarna går ju inte till ts då utan det är ju faktiskt barnet som behöver de här sakerna. 
      Ett litet barn ska inte straffas för att mamman eller pappan inte har pengar..

Sen att man faktiskt får ekonomiskt bistånd kan ha så otroligt många orsaker.  Man kan vara sjuk, och är man då ung så får man inte sjukpengar från fk utan då är det soc som gäller helt enkelt. 

Jag kan lova att 99% av de som går på soc mycket hellre skulle ha en egen inkomst och slippa leva på andras pengar.

• Anonym (En baby)
    Anonym skrev 2013-02-19 14:42:47 följande:
    Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.

En  baby i släkten har beg spjälsäng,lakan köpta på bra o begagnat....Hör o häpna..beg ligg o sittvagn (kombinerad) köpt för 200 kr på bra o begagnat.Duger åt dig TS med om d kniper
  • Dohgon
    Anonym skrev 2013-02-19 20:34:08 följande:

Om man blir arbetslös för man väl A-Kassa och inte ekonomiskt bistånd?
    jo men har man inte så bra akassa så har man problem och man kan behöva hjälp med ekonomin. att leva på soc är nog inte något man väljer, iaf inte de flesta
  • Anonym (En baby)
    Anonym (En baby) skrev 2013-02-19 20:36:55 följande:

En  baby i släkten har beg spjälsäng,lakan köpta på bra o begagnat....Hör o häpna..beg ligg o sittvagn (kombinerad) köpt för 200 kr på bra o begagnat.Duger åt dig TS med om d kniper

Det var vagnen som kostade 200 kr....
  • SupersurasunkSara
    Oförglömlig skrev 2013-02-19 20:23:14 följande:

Bra att veta så man tänker på vad man skriver:D
    Mmm för varningar i onödan vill iaf jag gärna undvika
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???