• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Sthlm27

Nä men låter jävligt klantigt och omoget.Har man inte råd med preventiv medel när man går på soc?

• Envira
    diana86 skrev 2013-02-20 00:58:16 följande:
    Nä men låter jävligt klantigt och omoget.Har man inte råd med preventiv medel när man går på soc?
    För olyckor har ju aldrig hänt? En kondom som spruckit, eller att preventivmedlet helt enkelt inte fungerat. 
    Har en nära vän som får ekonomiskt bistånd och hon blev gravid när hon använde p-plåster.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 17:38:02 följande:

Riktigt så bra ställt har han inte så han kan betala allt...

Golvet?? Jag håller mig gärna därifrån pga ryggskada så skötbord blir det.
    Varför skaffar ni barn om ingen av er kan/vill försörja barnet?
  • Anonym (tröttmössa)

Har du bil blir det inget bistånd, då ska du sälja den. köp begagnat och glädjs åt alla flammskyddsmedel din bebis slipper.

• Mamma201307

Nu har ja inte läst hela tråden, men fattar inte vad det är som är så äckligt med begagnat....
    Jag är gift med min make, men vi köper inte allt nytt trots att vi har råd. Är gravid nu och änsålänge har det inte kostat en förmögenhet. Köpt vit spjälsäng i nyskick för 300 kr ( kostat ca 1500) , vitt skötbord/hylla i
    Nyskick 400 kr (nypris över 1000 kr) , Babyskydd i nyskick 350 kr, badbalja plus sittdel till bebisen fick jag gratis av en vän, även detta i nyskick.
    Blocket har supermånga fina grejjer till en bråkdel av nypriset, !
    Fyndat även kläder på tradera... Märken som molo , lipfish, pop, villervalla , allt i toppenskick och för några enstaka kronor bara. Det som är bra är att man spar pengar och kläderna är tvättade och mjuka för lilla bebisen. Har säkerligen kläder för många tusenlappar men som jag bara betalt nån hundralapp för :) då känner jag mej glad å nöjd iaf!

• Mamma201307

Å som så många andra sagt .... Går man på bidrag så får man rätta sig efter det, var glad att dom hjälper dig istället. Bebisen mår inte dåligt om den sover i en fin begagnad säng.
    Man kan inte vara så kräsen som du verkar vara..., tycker bara det är idiotiskt.
    Lägg hellre pengar på något nytt när barnet är lite äldre och förstår !

• Anonym (Diakonen)

Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?

I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".

Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.

Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...

• Anonym (ok..?)

Det är en sak att få försörjningsstöd som det idag heter, och en sak att vara otacksam och bortskämd. Så det så.

• Anonym
    Snöviolen skrev 2013-02-20 00:03:33 följande:
    Har du inte tvättmaskin? Den är bra att lägga en skötbädd på.

Läs inlägg 49..
    Anonym (tröttmössa) skrev 2013-02-20 01:45:39 följande:
    Har du bil blir det inget bistånd, då ska du sälja den. köp begagnat och glädjs åt alla flammskyddsmedel din bebis slipper.

Läs inlägg 49.

Har typ inga vänner så någon babyshower blir det inte.

Har ej generösa släktingar heller och kommerinte få en liten pinal av varken min eller pappans familj..
  • Mamma201307

Jag har växt upp med ärvda, begagnade kläder, inget överflöd och jag lever å mår bra.
    Tycker det är bra med begagnat, fina grejjer som återanvänds är väl toppen :)
    Heller köpa begagnat fint och få allt det bebisen behöver än att vara kräsen och köp bara en eller två grejjer bara för man MÅSTE ha nytt. När man inte har obegränsat med pengar får man tänka efter två gånger.
    Som jag skrev innan så lider inte bebisen . Satsa på nya grejjer när barnet är större om det är viktigt!

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???