• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • snuffrare

Om du inte vill ha begagnade sängkläder kan du köpa de billigaste vuxen på Ikea och sy om. Blir mycket billigare ;)

• Elin 885
    snuffrare skrev 2013-02-20 09:22:35 följande:
    Om du inte vill ha begagnade sängkläder kan du köpa de billigaste vuxen på Ikea och sy om. Blir mycket billigare ;)
    ts har ingen symaskin eller känner någon som har.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Liten elak och intelligent
    Elin 885 skrev 2013-02-20 09:20:17 följande:
    man kanske inte vill samsova.

Nej, men jag vill visa på att det inte är en absolut nödvändighet med säng. Många av dessa "nödvändiga" bebisprylsr är onödiga. I stort sett det enda en nyfödd behöver är kläder, mat (som oftast kan vara amning), blöjor (men man kan EC:a tidigt om man vill och det sparar måååånga blöjor ) och kärlek. Samt helst något att bära bebisen med. Det mesta annat är egentligen inte alldeles nödvändigt. Bilbarnstol behovs förstås om man ska åka bil.
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:25:35 följande:

Nej, men jag vill visa på att det inte är en absolut nödvändighet med säng. Många av dessa "nödvändiga" bebisprylsr är onödiga. I stort sett det enda en nyfödd behöver är kläder, mat (som oftast kan vara amning), blöjor (men man kan EC:a tidigt om man vill och det sparar måååånga blöjor ) och kärlek. Samt helst något att bära bebisen med. Det mesta annat är egentligen inte alldeles nödvändigt. Bilbarnstol behovs förstås om man ska åka bil.
    vagn då.
    Elin 885 skrev 2013-02-20 09:27:19 följande:
    vagn då.

I stora delar av världen har man inte vagn. Man kan bära barnet i bärsjal.
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:28:53 följande:

I stora delar av världen har man inte vagn. Man kan bära barnet i bärsjal.
    blir ju jobbigt för ryggen, men visst det går.
    men om man ska ut så vill man ju gärna kunna ha med sig blöjjor, ombyte, skötsaker osv, då är det en vagn perfekt.
    Elin 885 skrev 2013-02-20 09:31:54 följande:
    blir ju jobbigt för ryggen, men visst det går. men om man ska ut så vill man ju gärna kunna ha med sig blöjjor, ombyte, skötsaker osv, då är det en vagn perfekt.

Bär man ergonomiskt är det inte alls fel för ryggen. Att hålla armarna framför dig och skjuta fram en vagn vete katten hur bra det är för ryggen? Jo, fast man kan ju ha en liten väska? Jag kan säga att med tredje barnet släpade jag inte runt på en bråkdel av alla de saker jag släpade på med första barnet...... :) Jag vill mest visa på att det finns alternativ! :)
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:34:42 följande:

Bär man ergonomiskt är det inte alls fel för ryggen. Att hålla armarna framför dig och skjuta fram en vagn vete katten hur bra det är för ryggen? Jo, fast man kan ju ha en liten väska? Jag kan säga att med tredje barnet släpade jag inte runt på en bråkdel av alla de saker jag släpade på med första barnet...... :) Jag vill mest visa på att det finns alternativ! :)
    jo visst finns det det, jag kommer dock ha vagn, och då med teleskophandtag.
  • Anonym (tacksam)

Jag tror inte att någon här missunnar TS att köpa fina eller nya saker till sin bebis, det är väl kanske snarare så att folk stör sig på TS attityd.
    Det känns som hon tycker hon har rätt till en massa nya saker och borde få välja och vraka på statens bekostnad. Det är "äckligt" och "ofräscht" med begagnat...

Vi ska naturligtvis inte återgå till ett system där fattiga ska stå med mössan i hand och ta emot vad de får, men det kanske vore på sin plats att visa lite tacksamhet och ödmjukhet inför det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???