• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • SupersurasunkSara

TS, du kan ju också önska dig en slant av släkt och vänner som ofta kommer med en present när man fått barn. Men istället för att de ska välja kan du ju antingen få pengar eller få tala om vad du kommer att behöva. Om vännerna går ihop och köper dig ett skötbord tex så blir det ju inte så mycket per person. En slant till barnvagn från dina och hans föräldrar och så en slant från pappan blir en större slant osv.

• Envira
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-19 19:39:28 följande:
    Då är det olika i kommunerna. Här fick min vän veta att pappan fick stå för det mesta, resterande fick hon köpa för de pengar hon fick extra per månad som var avsatt för kläder etc. Underhållet och barnbidraget fick hon också vika för barnet.
    Men vagn, säng, bilbarnstol fick pappan stå för. Han skulle ju ändå inte ha eget umgänge hemma hos sig den första tiden.
    Finns ingen lag som säger att pappan måste stå för babysakerna när barnet ska bo hos mamman, det enda som går att kräva är underhåll
  • SupersurasunkSara
    Envira skrev 2013-02-19 19:46:17 följande:
    Finns ingen lag som säger att pappan måste stå för babysakerna när barnet ska bo hos mamman, det enda som går att kräva är underhåll
    OK, då kunde hon alltså ha överklagat. Men hon valde att köpa billigaste möjliga gemensamt med pappan istället. Nåväl, vi får hoppas att pappan vill bidra då.
  • Oförglömlig
    Anonym skrev 2013-02-19 14:45:59 följande:
    Tänkte skriva detsamma, har sett folk skänka bort barnvagnar och allt möjligt mot avhämtning.

Skänkte bort en barnstol mot avhämtning för några veckor sedan. Har en stol till som man fäster på bordet vi vill bli av med.
  • SupersurasunkSara
    Oförglömlig skrev 2013-02-19 19:49:04 följande:

Skänkte bort en barnstol mot avhämtning för några veckor sedan. Har en stol till som man fäster på bordet vi vill bli av med.
    Vill bara påpeka att det kan ses som att du vill skänka denna till TS, det är inte tillåtet.
  • Kimona
    Anonym skrev 2013-02-19 15:13:32 följande:
    Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)

Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..

Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??

Nej tack..

Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..

Har jobbat i second hand affär och ibland får man in sängar från butiker som inte fått sålt. Jättefina, oanvända för 300 kr!

Tycker allt att du ska kolla second hand först innan du köper nytt
  • Omega83

Måste ju säga att det känns lite avigt att skriva "har ju kollat ikea och vet vad jag vill ha"... Man får nog helt enkelt nöja sig med billigast möjliga om man inte har resurserna själv!

• Anonym (anna)

Idag såg jag att det drogs 53% skatt på min semesterersättning på min lönespec. För att såna som du ska få skaffa barn utan att ha råd med dem och få bidrag på bidrag utan att någonsin prestera något tillbaka.

• Dohgon
    Anonym (anna) skrev 2013-02-19 20:18:49 följande:
    Idag såg jag att det drogs 53% skatt på min semesterersättning på min lönespec. För att såna som du ska få skaffa barn utan att ha råd med dem och få bidrag på bidrag utan att någonsin prestera något tillbaka.
    du vet att saker kan hända under en graviditet och man blir arbetslös då.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???