• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Han och hon plus 2

Jag upplever att tjejkläder (de jag väljer att köpa, vill säga, här ingår inte spets och rosetter...) är bekvämare. Ett par mjuka, stretchiga tajts borde ju vara bekvämare än vilka byxor som helst? Åtminstone tycker jag själv det! Tunikor som går ner över rumpan så det inte blir någon kall glipa mellan tröja och byxa är väl toppen! Strumpbyxor är en förutsättning för att barnen ska ha något på fötterna över huvud taget (båda avskyr strumpor och drar alltid av dem), och dessutom skönare att det inte blir någon strumpskarv i vinterskorna som har höga skaft.

• Lovehurts
    SannaMac skrev 2013-02-25 17:57:50 följande:
    Intressant diskussion! Något som jag tycker skaver lite dock är att det här med att agera genusmedvetet, diskussion om könsneutrala kläder osv. ofta missförstås. Många tror att genusmedvetna vill förbjuda det ena eller det andra, eller att vi till och med vill sudda ut just DIN eller DITT BARNS könsidentitet. Så är det inte. Verkligen inte. minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-var.../  

Men snälla,vart vill du/ni komma då? Nä orkar ej läsa någon dålig länk. Du/ni vill bara att inget hon/han ska finnas hm sjukt. Eller att killar ska ha klänning m.m hmmm. Då blir världen bättre och ni har "vunnit" någon liten kamp över något som bara är löjligt. Vad är "hen" bara liksom? Lika som "it" ?
  • fluu
    Lovehurts skrev 2013-02-25 20:12:26 följande:

Men snälla,vart vill du/ni komma då? Nä orkar ej läsa någon dålig länk. Du/ni vill bara att inget hon/han ska finnas hm sjukt. Eller att killar ska ha klänning m.m hmmm. Då blir världen bättre och ni har "vunnit" någon liten kamp över något som bara är löjligt. Vad är "hen" bara liksom? Lika som "it" ?
    Jag tror inte att ens den rabiataste genusfanatikern förnekar att män och kvinnor är olika biologiskt,det är fakta att vi är det. Det försöker ingen förneka.
    Hen är ett ord jag själv(som genusfanatiker) använder mig av i skrift om jag inte vet könet på den jag skriver om/till. Då är det ett ypperligt ord.  Likaså om någon faktiskt inte tycker sig tillhöra varken den ena eller den andra könstillhörigheten.
    Jag säger liksom inte hen till min dotter(jo,kolla jag förnekar inte att hon är en flicka Förvånad) eller pratar om folk jag vet vad de har för kön som hen.
    Han och hon finns,män och kvinnor är olika biologiskt,men det betyder inte att vi inte ska ha samma rättigheter/skyldigheter eller bli bemötta och värderade olika för det!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Alisa
    fluu skrev 2013-02-25 21:37:45 följande:
    Jag tror inte att ens den rabiataste genusfanatikern förnekar att män och kvinnor är olika biologiskt,det är fakta att vi är det. Det försöker ingen förneka.
    Hen är ett ord jag själv(som genusfanatiker) använder mig av i skrift om jag inte vet könet på den jag skriver om/till. Då är det ett ypperligt ord.  Likaså om någon faktiskt inte tycker sig tillhöra varken den ena eller den andra könstillhörigheten.
    Jag säger liksom inte hen till min dotter(jo,kolla jag förnekar inte att hon är en flicka Förvånad) eller pratar om folk jag vet vad de har för kön som hen.
    Han och hon finns,män och kvinnor är olika biologiskt,men det betyder inte att vi inte ska ha samma rättigheter/skyldigheter eller bli bemötta och värderade olika för det!
    Bra, vettigt inlägg!
  • fluu

Och ni som säger att neutrala barnkläder är dyra,det behöver inte alls var så. Detta är min unge i kläder från lindex babyavdelning. Ta tre betala för två. Finns i hur många färger och kombinationer som helst.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Duckan

Om jag hade en son skulle jag leta mig till affärer som hade sk pojkkläder i färger jag gillar, men nej jag skulle inte köpa hans grejer på tjej-sidan.

• SannaM
    Lovehurts skrev 2013-02-25 20:12:26 följande:

Om du orkade läsa den dåliga länken, eller orkade lyssna på någon som faktiskt vet vad genuspedagogik innebär, så hade du vetat vid det här laget att jag/vi inte vill förbjuda några kön, att vi inte förespråkar klänningar på killar osv. Men du har redan bestämt dig att du vet bäst i den här frågan, och då behöver du ju egentligen inte diskutera. Luta dig tillbaka och var nöjd istället med att samhället ser ut som det gör - det är väl jätteskönt?
  • SannaM
    Lovehurts skrev 2013-02-24 11:31:39 följande:
    Så är dessa kläder då negativt???

Vet inte var du läste att dessa kläder är "negativa", jag skrev inget om det.
  • Ant3
    SannaMac skrev 2013-02-25 17:54:52 följande:
    Varför frågar ens folk det första de gör om en flicka eller pojke ligger i barnvagnen? Jo, för att de annars inte vet hur de ska förhålla sig. 
    Eller så kanske man frågar för att man är nyfiken eller bara är socialt artig?
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?