• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Oförglömlig

Köper de kläder jag tycker om själv. Är det en röd body med tryck rock me så köper jag det svart body med stjärnor. Svart klänning med rosa stjärnor för att jag gillar det. Rosa, lila och glittriga tröjor, byxor och tunikor för att jag tycker det är fint. Sedan hårband för att det är gulligt så länge det får sitta kvar.

• Thaleya1

Just ja min lillasyster brydde sig och hon fick ju typ bara rosa kläder för att hon var galen i det. Rosa barbiekläder och en batman klocka för att hon ville ha den..så det är nog väldigt olika det där om man bryr sig eller vill säga till och i vilken ålder man gör det. Min storasyster började nog inte experimentera eller hitta sin egen klädstil förrän hon var i tonåren hon heller.

eller iofs när jag var 11, så ville jag gärna ha spicegirls skor och usa sockor. Sen gillade jag att sminka mig eller klä mig småslampigt, korta kjolar (ibland så korta så att trosorna syntes)...Och det fick jag klä mig i, eller så sa jag inget och bytte om senare minns faktiskt inte.

• Thaleya1
    fluu skrev 2013-02-23 23:29:29 följande:
    Nej,det är ju olika. Jag brydde mig mycket om mitt eget uttryck redan som väldigt liten. Min dotter är väldigt lik mig till sättet så hon blir säkert lika bångstyrig som jag:P

Äsch,lite bråk är uppiggande ;) Jag skulle nog bli mer orolig om dottern alltid höll med oss och inte bråkade. Speciellt som tonåring Oskyldig
    Jag var en bråkig treåring men i tonåren bråkade jag aldrig med mina föräldrar, jag var hemskt snäll som tonåring..men det beror nog mer på en psykiskt misshandlande styvmor som tryckte ner mig och fick mig att inte våga.
  • straw2008

Ang skönhetsoperstioner så är verkligen inte alla operationer så uppenbara att de syns. Mina barn är självständigare än att de kopierar mitt beteende då det kommer till så stora saker. Kommer absolut stötta mina döttrar eller söner vad de än har på sig o vad de än vill operera. Varför ska de lida över något för sakens skull liksom ? Kläder ska de få välja så länge jag har råd att ge de va de önskar.

I kinamockaskogen.....
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:29:39 följande:
    I vår familj fanns inte pengarna för att klaga. Min mamma la fram kläder säkert tills jag var 14 o jag började bestämma själv typ vid 14. Inte en chans i hela världen att jag ens trode att jg kunde påverka mina föräldrar som 2 åring. Inte på världskartan.
    Att inte ha råd är en annan sak. Då är det ju bra om man kan ärva.
    Och jag tror inte att jag skulle kunnat påverka mina föräldrar om de inte tillät det. De ville att jag skulle få utveckla min egen smak tidigt. De frågade vad jag ville ha när vi var och skulle shoppa kläder.
    På andra områden var jag ganska hårt hållen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • KimPossible
    I vår familj fanns inte pengarna för att klaga. Min mamma la fram kläder säkert tills jag var 14 o jag började bestämma själv typ vid 14. Inte en chans i hela världen att jag ens trode att jg kunde påverka mina föräldrar som 2 åring. Inte på världskartan.
    Fast det handlar väl inte om pengar? Det fanns ju second-hand, byteskedjor och bytesdagar även när vi växte upp. Hur svårt kan det ha varit att åtminstone till färg eller hyfsad form tillfredsställa en unges smak på klädsel? 

En helt annan sak att man inte besinningslöst köper vad som helst barnet pekar på. Fast det upplever jag nog mest att de som är _för_ traditionell könsuppdelning i klädsel tenderar att göra.

Men förklara gärna pengaargumentet för mig. Jag är ärligt nyfiken på hur du menar. Det kostar liksom lika mycket att köpa en klänning till en kille som till en tjej, och lika mycket att köpa en kostym till en tjej som till en kille.

Om man nu ska köra stereotypa exempel. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:31:49 följande:
    Jag var en bråkig treåring men i tonåren bråkade jag aldrig med mina föräldrar, jag var hemskt snäll som tonåring..men det beror nog mer på en psykiskt misshandlande styvmor som tryckte ner mig och fick mig att inte våga.
    Beklagar! Hoppas du inte behöver ha med ett sånt svin att göra mer.
  • Thaleya1
    Det kan man förstå, men jag förstår fortfarande inte varför de snaggade ditt hår om du inte ville?

min styvmor klippte min lillasysters hår i en extremt ful page när hon var liten, men det var endast för att vara elak. Hon bortförklarade det till pappa med att hon såg ju söt ut i kort hår och det är praktiskt med kort frisyr.
  • Thaleya1
    fluu skrev 2013-02-23 23:38:55 följande:
    Beklagar! Hoppas du inte behöver ha med ett sånt svin att göra mer.
    Tack {#emotions_dlg.flower} Nja inte mer än de få gånger jag åker och besöker pappa. Några gånger per år alltså.
    Ska snart få ett barn själv, och jag kommer aldrig låta mitt barn vara ensam med henne och pappa.

• fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:33:34 följande:
    Ang skönhetsoperstioner så är verkligen inte alla operationer så uppenbara att de syns. Mina barn är självständigare än att de kopierar mitt beteende då det kommer till så stora saker. Kommer absolut stötta mina döttrar eller söner vad de än har på sig o vad de än vill operera. Varför ska de lida över något för sakens skull liksom ? Kläder ska de få välja så länge jag har råd att ge de va de önskar.
    För mig är det en principsak - jag gillar inte det här med "skönhets"operationer. Alls. Givetvis har jag delar av min kropp jag inte gillar(det har väl alla?) så vill jag inte operera mig. För ser man det för vad det är- det är helt enkelt en skitgrej om min näsa är för stor/liten eller vad det nu handlar om. Vare sig om det syns eller ej. .
    Jag duger och är jäkligt bra som jag är och hela skönhetsindustrin är ju störd så det inte är sant.

Bara en sån sak som att känna att man vill operera om sitt utseende eller "rätta till " en liten skitgrej visar ju verkligen hur sjukt det blivit. Det är totalt oväsentligt ur någon ser ut. Egentligen. Om man tänker efter. Men vi alla fostras av samhället att tänka mycket på utseendet.
    Jag vill lära min dotter att det är oväsentligt hur hon ser ut. Det är inte vad hon vill operera utan att hon vill operera som jag skulle ställa mig emot. Skulle känna mig totalt misslyckad som förälder om jag inte bankat in så pass  mycket vett i henne att hon kan se sitt utseende för vad det är - en oväsentlighet.

Att dina barn är självständiga nog att inte kompiera andras beteende är bara att gratulera. Det visar ju att DU faktiskt lärt dem något viktigt. Du har ju föregått med gott exempel.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?