• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Lotus86

Har bara läst TS och håller med i det stora hela. Detta är faktiskt en viktig sak för mig eftersom jag själv blev dömd och tvingad att ha kläder jag inte gillade som liten.
    Saken är den att man har sett i studier att folk behandlar barn olika beroende på hur de är klädda, rosa och blått osv. Jag väntar en flicka och tänker klä henne i både och, allt möjligt. Hon är flicka och det kan ingen ändra på, men hon är först och främst en människa som ska utveckla en egen identitet. Och det gäller då att ge olika möjligheter till val längre fram.  

• peppis1

För att de är en flicka? nämen jag tycker de är enklare att sätta på henne en klänning så slipper folk fråga om de är en flicka eller pojke! Men jag klär henne i vit,blått, grönt, gult ja alla färger helt enkelt! så här blandas det. men tycker jag en klänning är söt så självklart köper jag den! förstår inte riktigt den här hetsen om att man minsann inte ska klä pojkar o flickor annorlunda. dom har ju olika kön så klart de inte är helt lika! men min lilla tjej har lika mycket könsneutrala kläder som flickkläder men som sagt jag köper det jag tycker är fint, tycker jag då en klänning/kjol är fint så självklart köper jag de!  

kom o tänka på något mannens kompis sa, han  frågade om de va flicka eller pojke och då sa jag att hon hade ju klänning på sig så jag tyckte de va en lite underlig fråga, svaret jag fick var "ja men idag kan man ju inte va säker för de" gav mig ett gott skratt!

• 878909

För att JAG tycker vissa kläder är fina, då köper ja dom oavsett vilken färg klädesplagget har :)

• mfe

Min dotter har rosa kläder och klänningar men hon har också unisex kläder och sk "killkläder", just nu har hon på sig en grön body med bilar på och vad gör det? Hon passar så himla bra i grönt och vad säger att just bilar är en killgrej, hon kanske blir bilmekaniker när hon blir stor, vem vet :)

• Lovehurts
    fluu skrev 2013-02-24 01:31:07 följande:
    Jo,men kläderna och att till exempel borsta tänderna tillhör ju inte själva kroppen och utseendet. Klädena sitter inte fast på kroppen och är inte en del av människan och så och man kan ju inte se om någon luktar fräscht i munnen. Att vara hel och ren är inte din kropp liksom. Dina bröst/näsa/läppar ser  likadana ut vare sig du duschar varje dag eller inte. Konstig jämförelse,jag vet:P Men jag kan inte förklara på bättre sätt. Att vara "hel och ren" lär jag givetvis min dotter,men att hennes kropps utseende är oviktigt. Och nu när tråden ändå handlar om genus så är det väl bara att påpeka att en tex en tjej kan vara lika nyduschad/hel och ren/fräsch i både kjol och snickarbyxor:p
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir

Förstår inte riktigt dina inlägg? Så det är " fel " att vija va fin,ta hand om sig,hålla sig ren och fräsch,klä sig i snygga (smaksak) kläder m.m Om inte tänder nu t ex borstas så blir dom ju faktiskt gula med ett dåligt tandkött. Alltså så blir det en uts fråga och så att inte människor vill va din vän. Klart kläder är viktigt likaså uts till en viss del. Alla vill ju se ok ur,rena och fina:) ber om ursäkt om något ser konstigt ut,skriver i från mobil.
  • Thaleya1
    KimPossible skrev 2013-02-24 00:08:44 följande:

Herregud... Rynkar på näsan Problemet här är ju inte att någon försökte göra något slags statement, eller ens hade några tankar om att göra tvärtemot konventionerna, utan problemet är ju att ni fick leva med ett sadistiskt svin. Och att ni hade en förälder som inte vågade stå upp för er emot henne.  Fy fan. Så ledsen man blir av att läsa sånt.  Jag får ont i magen.

Jag beklagar uppriktigt. Skönt att du (vet inte hur det är för din syster) kunnat komma vidare i livet iaf. {#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket! :) Jag har kommit över det, min lillasyster arbetar på det än idag.{#emotions_dlg.flower}
  • mfe

Tyckte det var värst när jag gick i sexan och fick kläder av grannen, vi hade dåligt med pengar, och det var ju killkläder och grannen var ju såå snäll enligt min mamma, det hon inte visste/vet så mobbade han sönder mig för jag dels hade begagnade kläder och dessutom killkläder i stil med hängbyxor, stora tjocka tröjor osv..

• Lilia

Annat, för att jag älskar klänningar, kjolar, rosa och spets. Ett barn är inte medveten om sina kläder förren de är ca tre år gamla. Så hur man klär dem innan dess spelar ingen roll. Sedan förstår jag inte vad du menar med att begränsa barnet. Du verkar blanda ihop kläder med uppfostran.

• Nudistmamma

Mina flickor har alltid haft tjejkläder eller flickkläder. Jag är så trött på hela den könsneutrala diskussionen, hen-debatt mm! När ska vi inse att det faktiskt ÄR skillnad på pojkar och flickor, kvinnor och män? 

• beccagranen

Älskar kläder med puffärm, stickade tunikor, rosetter, brodyr, spets, madickenklänningar etc. Min man gick inte med på att jag klädde sonen i det, så ja jag älskar att köpa det till dottern. Kanske släpper det med tiden, eller hon själv har en åsikt om sin klädsel. Men så länge jag kan och vill så kommer jag klä henne i "tjejkläder", behöver inte vara just rosa men flickig modell. Ser ingen anledning att inte göra det, jag klär mig ofta i tunikor/klänning/kjol och klackar, min man i traditionell herrklädsel. Varför skulle man inte kunna göra detsamma med barnen?

Vad är fel på att man klär barn enligt "könskod"? Man har ju altingen det ena eller det andra, det är ju inte så att man frågar barnet villket kön det vill tillhöra. Jag har en av varje, jag är överlycklig och stolt över dom båda, när dom kan ta sina egna beslut så får dom göra det (så länge det är kläder för väder), den läggning eller livstil dom vill tillhöra/är har dom många år på sig att utforska under livet, det är inget jag beslutar åt dom under småbarnsåren.   

Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?