• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym (Undrande)
    Lisa med barn skrev 2013-02-28 14:32:32 följande:

Vad menar du? Gör du själv sån skillnad på dina barn?

Du skriver att TS ska respektera sina föräldrar men har det inte nått dig att föräldrarna inte respekterar TS?

Nej jag skulle aldrig göra så och jag försvarar inte hennes föräldrar på något sätt. Det jag säger är att hon inte har någon rätt att diktera upp villkor om hur de vill fördela sin egendom.  Stugan är deras egendom och de får göra som dom vill. 

Jag säger också att det kanske finns någon bakomliggande aspekt av det hela som gör att föräldrarna har fattat detta något konstiga beslut. 
  • Anonym

När barnen är små så ska man som förälder vara rättvis,lika mycket saft i glasen osv,när barnen blir vuxna då verkar det inte spela någon roll om ett barn får en sommarstuga värd 4 mille och det andra barnet inte får något. Då ska man inte vara rättvis längre tydligen. Då kan man ju börja favorisera redan när barnen är små då. Det ena barnet får 3 liter saft för sig själv och det andra får ett halvt glas.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 14:54:02 följande:
    När barnen är små så ska man som förälder vara rättvis,lika mycket saft i glasen osv,när barnen blir vuxna då verkar det inte spela någon roll om ett barn får en sommarstuga värd 4 mille och det andra barnet inte får något. Då ska man inte vara rättvis längre tydligen. Då kan man ju börja favorisera redan när barnen är små då. Det ena barnet får 3 liter saft för sig själv och det andra får ett halvt glas.
    Ja, visst är det konstigt. Genom hela uppväxten så lär föräldrarna barnen att det ska vara rättvist (inom rimliga gränser), men sen så är barnen bortskämda om de reagerar på orättvisa??

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2013-02-28 14:54:02 följande:
    Vettiga normala människor med sunda ideal gör ingen skillnad på sina barn utan anledning.

Sedan kan jag tycka att det är omoget att söka millimeterrättvisa i vuxen ålder som många här på FL söker. När man är vuxen är man vuxen och få då bete sig som det. I detta fall är det en rätt stor millimeter, flera miljoner, så den kommentaren är kanske inte applicerar i just detta fallet. 

Men kommentaren "ja men han får vara hemma i 7 år och jag bara 1 år" det är orättvist buhu.... Omoget. 
  • Anonym (Ledsen)

Oj vad det är många svar i tråden nu, försöker hinna med att läsa dem alla.

• Anonym (?)

Vad ska din bror med stugan till? ha kvar den eller sälja den?

Och hur bidrar stugan till att han kan vara hemma med sitt barn längre?

• Indianica

Oj, snabba ryck, har han redan köpt huset??? Förvånad
    Jag tycker oxå det är en kass lösning att han ska lösa ut dig när dina föräldrar är döda, det måste ju i så fall regleras noga i juridiska papper hos en advokat i så fall, men det går knappast att tvinga honom att i efterhand skriva på några sådana papper och han lär inte vilja göra det heller. Hade han velat dela på arvet/husets värde hade han hyrt huset av dina föräldrar för en symbolisk summa. Det fungerar nästan aldrig att syskon som inte har en bra relation i grunden ska dela upp saker när någon förälder dött, det måste skrivas papper i så fall, för folk blir som galna och använder ofta arv för att roffa åt sig och såra varandra. på samma sätt kan din bror strunta i att låta dig köpa in dig i huset när dina föräldrar dör.

• Anonym

Hade känt mig utesluten ur familjen.Jag hade inte haft någon fortsatt kontakt.Deras val

mycket tråkig situation för dig Ts.Jag förstår att du känner dig jätteledsen.
    Jag förstår inte hur ens familj kan vara så grym    

• Äppelpaj80

Alltså ibland undrar jag hur blåsta föräldrar det finns. Om det är så att din bror ska lösa ut dig så ska du kräva att de skriver ett papper på det. Förklara för dem att du känner dig orättvist behandlad och att du vill slippa ev bråka med din bror om pengar den dagen de inte finns kvar. Är de normalbegåvade borde de förstå det.

• Äppelpaj80

Läser nu att du kan kräva din laglott den dagen dina föräldrar dör. Har du kollat upp det helt säkert? Vad händer om din bror säljer huset innan. Måste han då ge dig hälften av värdet på försäljningen den dagen de dör? Vad händer om han bor i huset och säger att han inte har råd att lösa ut dig?

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt