• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Colisa
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 11:23:56 följande:
    Mina föräldrar säger nu att det ska bli ett förskott på hans arv- men jag kommer inte få några pengar och min bror har redan köpt huset av dem för 100 000 kr. De menar att han får lösa ut mig den dagen de är avlidna. 

Vilken kass lösning. Dels för dig som får vänta och inte kan dra nytta av arvet på samma sätt som han, och om jag var din bror skulle jag inte heller tycka det var så kul att ha en miljonutgift liggande i framtiden. Man vet ju inte vad som händer, om han kan få lån då osv. Generellt sätt är det värdet vid gåvotillfället som räknas. Tänk om huset skulle brinna upp, då är det inte lätt att låna några miljoner på det för att ersätta dig... Jag skulle inte vilja ha den osäkerheten om jag var han.
  • Anonym (Ledsen)
    Colisa skrev 2013-02-28 11:48:18 följande:
    Vilken kass lösning. Dels för dig som får vänta och inte kan dra nytta av arvet på samma sätt som han, och om jag var din bror skulle jag inte heller tycka det var så kul att ha en miljonutgift liggande i framtiden. Man vet ju inte vad som händer, om han kan få lån då osv. Generellt sätt är det värdet vid gåvotillfället som räknas. Tänk om huset skulle brinna upp, då är det inte lätt att låna några miljoner på det för att ersätta dig... Jag skulle inte vilja ha den osäkerheten om jag var han.
    Jag håller med. Men de är alla nöjda.
  • Anonym (Pia)

Skulle nog visa föräldrarna väldigt tydligt hur de värdesätter min bror framför mig.
    Det är nog inte pengarna i första hand utan det orättvisa i det hela.
    Du får väl visa ditt missnöje genom att inte besöka dem .
    Det käraste förälrarna har brukar vara barnbarnen

• jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-28 08:39:32 följande:
    Men det kan man ju lösa genom att ni båda äger gården och att den som bor där betalar hyra till den som inte bor där. 
    du glömmer att det kostar en hel del att hålla en stor gård i fint skick. 
  • Anonym (känner igen det)

Tyvärr så är ju brodern villig att ta emot stugan.

Jag blev erbjuden 250.000 kr av mormor och morfar så att jag skulle slippa ta studielån eftersom de tycker att lån av alla slag (tom huslån) är oacceptabelt. Jag tackade nej och stod på mig, eftersom jag tyckte det skulle va orättvist mot de andra barnbarnen. Din bror hade faktiskt kunnat tacka nej och säga att ni ska dela... Girigt!

• Anonym (^~)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:31:57 följande:
    Jag har inte blivit tillfrågad, min bror och vårda föräldrar gjorde upp med varandra om fastigheten och presenterade det hela som ett färdigt paket för mig. 

Mina föräldrar vet att jag kommer kräva min arvslott. Men de anser att det liksom inte går att lösa det hela på något annat sätt. Det är som att de inte lyssnar på mina argument.  
    Helt ärligt skulle jag säga upp kontakten med mina föräldrar och min bror om de hade behandlat mig på det sättet. De kommer överens om hur de ska undvika att ge dig hälften av arvet bakom din rygg för att sedan bara meddela dig att din bror får allt.

• Anonym (Förlorat en bror)

Jadu, vad ska jag säga, din bror verkar lika dum i huvet som min bror. På det stora hela är det ungefär samma situation här, förutom att det i vårt fall var mormors och morfar som lät min bror köpa deras hus. Med löftet om att aldrig sälja den, att vi skulle ha tillgång till det sommartid. Min mamma hade ingen möjlighet, just då, att varken kunna köpa eller få huset pga skulder. Några år senare dör min mormor och morfar och min bror och hans fru säljer huset kort därefter. Min mamma blev helt förstörd av det, inte nog gick hon miste om sitt barndomshem, med minnen utan också den ekonomiska hjälpen hon hade kunnat få. Om hon ärvt huset, och behövt sälja det, hade hon blivit skuldfri och fått ett rejält arv. Det svider fortfarande i hjärtat när jag tänker på det. Jg älskade det där huset. Förlusten i sig är illa nog, men iom att han sålde det trots att han lovat att inte göra det, förstördes också vår kontakt. Jag klarar inte av honom. Jag anser att han bär ett stort ansvar för min mammas depression som hon numer lider av. Och han utnyttjar det på fler sätt än det här, och hon låter honom hållas. Jag tycker att det är förkastligt, dina föräldrars handlande. Och det borde gå att häva köpet, om de vill. Jag tycker du ska ta ett rejält snack med dem. Tala om hur du känner dig, och hur detta kommer påverka dig, din familj och din relation med dem likväl som din bror. Nån måtta får det vara!

• Hannely

Första av allt vill jag säga att jag tycket situationen verkar mycket olustig, och jag står helt på din sida i att det hela är mycket orättvist (oavsett vad som ligger bakom). Jag skulle vara vansinnig!

MEN! Jag undrar mycket över att du verkar hängt upp dig enbart på det faktum att din bror kommer kunna vara hemma länge med sina barn. Det kommer han ju inte kunna vara TACK VARE att han får köpa sommarstugan så förmånligt. Det är ju inte så att han kommer ha någon inkomst på det, utan bara att han inte behöver ta lån för att köpa loss dig (just nu). Skulle han inte köpt loss sommarstugan alls hade han ju fortfarande haft möjlighet att vara hemma länge med sina barn pga att han prioroterat det och sett till att ha låga utgifter. Eller har jag missförstått nåt?

Det jag skulle föreslå för dina föräldrar är att de inte gör något alls åt ägandesituationen nu när både du och din bror står inför föräldraledigheter och annat, som gör att er ekonomi kanske inte är lika stabil som vanligt. Vill de ha loss pengar för att resa kan de väl enkelt belåna sommarstugan med lämplig summa? Detta lån kan ju sedan din bror ta över, om det nu är så att han verkligen vill vara ensam ägare längre fram. Det kan ju ändå vara underförstått att det är han som har brukanderätt till stugan, om det är så att ingen annan har intresse av den.    

• Tittij

Måste ha missat nåt i diskussionen.

Kan nån förklara för mig hur en sommarstuga kan göra att brodern har möjlighet att vara hemma 6 år och TS bara ett år???

Han får ju inga pengar bara för att han får en sommarstuga, så länge han inte säljer den.

Jag håller med om att det är mycket orättvist, och jag hade blivit väldigt sårad. Dock kan jag inte få ihop hur han kan avra hemma 6 år utan att jobba bara pga tillgång till en sommarstuga?

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt