• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • BLATH

Stackare! Ta med föräldrarna och brodern till en revisor på en gång och få det på papper!

• Froststar

För att svara på TS - din laglott kan aldrig tas ifrån dig, så den summan måste du få. Förhoppningsvis blir den högre om huset ökar i värde.

När det kommer till att din bror får allt, är det väldigt svårt att säga. Jag kan inte se i TS vad de har för anledning till att göra så. Men det kan uppstå situationer där man kan förstå att de valt att göra så. Det beror på hur tidigare stöd till barnen har sett ut, vem som tidigare fått mest hjälp, kanske ett av barnen har alltid strulat, varit otrevlig, etc. Kanske ett av barnen enbart hälsar på / vill veta av sina föräldrar när barnet behöver något, ignorerar dem annars. Det känns som att du är väldigt materialistisk, jämför väldigt noggrannt.

Jag känner faktiskt ett par som har gjort så att dottern kommer att få allt eftersom alltsedan brodern gifte sig (ca 25 år sedan) har det varit strul. Frun har hållit barnen ifrån farföräldrarna, de hälsade aldrig på, när föräldrarna ville hälsa på hos brodern var det aldrig lämpligt, de träffade barnbarnen typ 4 gånger under hela deras uppväxt. Nu när de är gamla och krassliga och bor på ålderdomshem kommer frun och de vuxna barnen med chokladask och blomma och hintar om hur dyrt allt är för ungarna (vuxna nu) och att det och det och det skulle sitta fint. Brodern skäms för mycket, han är aldrig med.

Så, jag vill bara säga att enbart baserat på din TS går det inte säga om det är rätt eller fel. Har du frågat dina föräldrar varför de gör så?

• Anonym (equity)
    Anonym (?) skrev 2013-02-28 15:23:27 följande:
    Vad ska din bror med stugan till? ha kvar den eller sälja den?

Och hur bidrar stugan till att han kan vara hemma med sitt barn längre?
    Då slipper han räntan på några miljoner i bolån= råd att vara hemma längre.

TS har ingen direkt nytta av att bli utlöst med cash om 20 år, när hon också vill vara hemma längre med sitt barn nu.
  • Anonym (Kia)

Jag har varit med om något liknande. Min pappa dog först och flera år senare min farfar. Då visade det sig att han skrivit över ( som gåva) två hus ( som han ägde själv) på min pappas syskon. Det handlar också om 3-4 miljoner sådär. Jag fick reda på detta efter min farfar gick bort. Han hade skrivit att detta inte var ett förskott på arv, gick till en jurist som sa att det var lite 50/50 hur tingsrätten skulle döma. Jag valde att låta det vara. Det som är värst är hur sårad man blir! Förstås värre för dig ts när det handlar om att dina föräldrar gör så! Hoppas du kan gå vidare och släpps detta och att det löser sig i framtiden!

• metin

Min mamma är med om ngt liknande där syskon och till och med syskonbarn fick mer än henne när den ena föräldern gick bort. Hon tänkte ta en tvist men vi avrådde henne. Visst är det surt och orättvist men i slutändan är det inte deras fel, det var förälderns val och den som betett sig illa. Jag tycker du ska göra klart för dina föräldrar att det de gjorde är fel, du kan åtminstone göra det. Det är alldeles för stor skillnad för att inte höja ögonbrynen och ifrågasätta.

• Anonym (Ledsen)

För att svara alla som undrar om jag inte frågat våra föräldrar om varför de gör som de gör så kan jag säga att jag självfallet gjort detta. Det finns egentligen inga självklara svar, de tycker att han är bättre lämpad att ta över huset än vad jag är. 

Nu när jag fick veta idag att de redan ordnat med försäljningen så undrar jag ju såklart hur de i efterhand kan reglera att huset ska räknas som förskott på arv, men det kunde de inte ge några svar på. Min bror är också informerad om att våra föräldrar nu vill att huset ska ses som arvet efter dem till honom...

Visst kan det tyckas som att jag hänger upp mig på milimeterrättvisa, kanske är det så, troligtvis handlar det om att jag under uppväxten ständigt känt att jag är nummer två, min bror är det mest älskade barnet. Favoriten big time. Min mor har även hintat öppet om att så är fallet, men att hon älskar även mig, men på ett annat sätt än hon älskar min bror. 

Klart att det spelar in i hur jag nu upplever fördelningen av det kommande arvet efter dem. Jag är nummer två, den vars åsikter och känslor som verkligen räknas och spelar någon roll är min brors.

Min brors och min relation är inte hjärtlig eller kärleksfull, vi kan umgås men han är inte min vän. Att vi skulle dela på huset ser även jag som en omöjlighet. Men det betyder ju inte att jag tycker att det är ok att han får hela huset. 

Jag kommer inte hålla mitt barn från att träffa mina föräldrar, jag hoppas ju på något sätt att de kommer älska mitt barn såsom den underbara lilla bebis barnet är. Men min brors tre barn framhålls ständigt som små underverk. Snedfördelningen upprepar sig kanske, men nu finns jag där som kan kompensera mitt eget barn i alla fall. Så barnet i alla fall växer upp och är nummer ett för mig och barnets pappa (sedan om det kommer syskon en dag så kommer ju syskonet också vara nummer ett) 

Tur att min mans familj också har ett sommarhus, så helst asfaltsbundet kommer ju inte vårt barn att bli. 

• Nille 1

Forferdelig at enkelte foreldre velger og gjøre det slik. Ødelegger gjerne masse av trivselen i familien.
    En føler seg kanskje litt mislikt at er mere glad i andre barna.

ikke kjekt og føle seg utelatt. 

• Anonym (Ledsen)
    Nille 1 skrev 2013-02-28 18:58:00 följande:
    Forferdelig at enkelte foreldre velger og gjøre det slik. Ødelegger gjerne masse av trivselen i familien.
    En føler seg kanskje litt mislikt at er mere glad i andre barna.

ikke kjekt og føle seg utelatt. 
    Jag håller (såklart) med
  • Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:48:07 följande:
    Nej jag skulle aldrig göra så och jag försvarar inte hennes föräldrar på något sätt. Det jag säger är att hon inte har någon rätt att diktera upp villkor om hur de vill fördela sin egendom.  Stugan är deras egendom och de får göra som dom vill. 

Jag säger också att det kanske finns någon bakomliggande aspekt av det hela som gör att föräldrarna har fattat detta något konstiga beslut. 

Vilken "bakomliggande aspekt" kan det finnas som rättfärdigar föräldrarnas orättvisa beteende?
  • Loriyana

Jag skulle se det som att det är mina färäldrars egendom och de får göra vad de vill med det. Om de vill favoritisera ett syskon, så får de göra det. Jag litar på att de har anledning till det.

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt