• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Froststar
    Loriyana skrev 2013-02-28 19:13:01 följande:
    Jag skulle se det som att det är mina färäldrars egendom och de får göra vad de vill med det. Om de vill favoritisera ett syskon, så får de göra det. Jag litar på att de har anledning till det.

Det har du självklart rätt i. Men jag tror att det där är lättare att acceptera om de ger bort allt till t.ex. En djurskyddsorganisation. Men just det där att de delar det så orättvist mellan syskonen utan någon påtaglig anledning känns nog mycket värre känslomässigt. Det är inte enbart värdet och pengarna det handlar om i en sådan situation.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 21:36:29 följande:
    Verkar som att du TS är avundsjuk för att din bror har valt att dra ner på sina omkostnader för att vara hemma med sina barn. Det är ju ett val han har gjort redan innan huset kom in i bilden, och uppfattar jag dina inlägg som att du ser en chans att få ut pengar från huset så att du också ska kunna vara hemma med barn trots en mycket dyrare livsstil. Ingenstans läser jag att om du skulle få huset för 100 000 kr av dina föräldrar så skulle du behålla det. Det verkar som att pengar är viktigast för dig och att du gärna ser huset säljas så att du får cash alternativt att din bror ska köpa huset för 2 miljoner av era föräldrar och sen ska du ha dom pengarna i förskott??

Jag kanske missförstår dig och då ber jag om ursäkt. Men om jag har tolkat dig rätt så kan jag tänka mig att det är viktigt för dina föräldrar att mormors hus fortsätter gå i arv inom familjen och att man därför väljer att låta det gå vidare till din bror. 
    Tack för din synpunkt. Jag håller inte med i din tolkning av situationen, jag anser inte att jag är girig. Du resonerar kanske på samma sätt som mina föräldrar gör.  Att min livsstil är dyrare än hans stämmer, men om min bror hade fått ta lån så skulle hans kostnader öka markant och han skulle inte ha råd att vara hemma så länge. 

Om mina föräldrar hade sålt huset på den öppna marknaden och fått de där 4 miljonerna i handen och sedan rest och levt upp alla pengarna så skulle det vara helt ok med mig. Det är deras pengar (eller rättare sagt mammas) men att de mer eller mindre ger bor huset till min bror och inget till mig är inte samma sak.

• Anonym (Ledsen)
    Froststar skrev 2013-02-28 21:47:44 följande:

Det har du självklart rätt i. Men jag tror att det där är lättare att acceptera om de ger bort allt till t.ex. En djurskyddsorganisation. Men just det där att de delar det så orättvist mellan syskonen utan någon påtaglig anledning känns nog mycket värre känslomässigt. Det är inte enbart värdet och pengarna det handlar om i en sådan situation.
    Absout, så är det. 
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 21:52:28 följande:
    Tack för din synpunkt. Jag håller inte med i din tolkning av situationen, jag anser inte att jag är girig. Du resonerar kanske på samma sätt som mina föräldrar gör.  Att min livsstil är dyrare än hans stämmer, men om min bror hade fått ta lån så skulle hans kostnader öka markant och han skulle inte ha råd att vara hemma så länge. 

Om mina föräldrar hade sålt huset på den öppna marknaden och fått de där 4 miljonerna i handen och sedan rest och levt upp alla pengarna så skulle det vara helt ok med mig. Det är deras pengar (eller rättare sagt mammas) men att de mer eller mindre ger bor huset till min bror och inget till mig är inte samma sak.

om du fått köpa huset billigt hade du bott i det då ? 
  • Lena

Det finns ingen arvskatt sen 7 år tillbaka så jag förstår inte varför de pratar om skatt...

• Anonym (Pia)
    Lena skrev 2013-02-28 22:00:31 följande:
    Det finns ingen arvskatt sen 7 år tillbaka så jag förstår inte varför de pratar om skatt...
    Skatt blir det bara om brodern säljer huset-
    Eftersom ingångsvärdet är lågt blir skatten hög.
    Om ni Ts och broder får huset tillsammans finns en risk att någon av dem tvingar fram en försäljning genom samägandelagen och huset inte längre finns kvar i släkten.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 22:00:01 följande:
    om du fått köpa huset billigt hade du bott i det då ? 
    Inte permanent, utan som sommarhus till att börja med. På sikt hade jag kunnat tänka mig att bo där.
  • Anonym (Ledsen)
    Lena skrev 2013-02-28 22:00:31 följande:
    Anonym (Pia) skrev 2013-02-28 22:10:08 följande:
    Skatt blir det bara om brodern säljer huset-
    Eftersom ingångsvärdet är lågt blir skatten hög.
    Om ni Ts och broder får huset tillsammans finns en risk att någon av dem tvingar fram en försäljning genom samägandelagen och huset inte längre finns kvar i släkten.
    Eftersom huset varit i vår familj i över 100 år så finns det inga lån på huset. Inköpspriset var inte många tusenlappar. Om mina föräldrar hade sålt huset för 4 miljoner så skulle de få betala väldigt mycket i skatt på värdeökningen. Det är inte bara väldigt rika stockholmare som bor i skärgården, det finns faktiskt ganska många ursprungliga skärgårdsbor kvar som kämpar med att ha råd att behålla sin släkthus. 

• sahara

Jag tycker dina föräldrar är riktigt taskiga.Och det är konstigt att dom inte fattar det.
    Hade mina föräldrar gjort något liknande hade jag blivit väldigt upprörd.
    En sak förstår jag inte.Hur kan den här husaffären möjliggöra att han kan vara hemma i många år med sina barn ? Det han får är ju ett hus, inga pengar.
    Jag tycker synd om dig.Bli behandlad på det här viset.Hoppas verkligen inte att du gräver ner dig i bitterhet utan kan gå vidare utan att behöva känna dig som nr 2. 

• bandis

Men skatten betalas ju på vinsten, dvs blir det ändå pengar kvar. Vinst på 4 milj innebär skatt på 1 milj ca, innebär 3 milj kvar i reda pengar. Fattar fortf inte logiken i deras resonemang.

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt