• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym (Ledsen)
    nevermind skrev 2013-02-28 07:46:56 följande:
    Jag håller med Coruscant: Bjud över din bror!
    Jag har gjort det en gång, de tyckte jag var löjlig när jag gjorde det. 
  • angeiica

Är det inte så att man inte får ge bort ett hus sådär (eller sälja det sådär billigt) ? Eller gäller inte det fritidshus?

• Putt B

Snacka om särbehandling...

Skulle INTE acceptera detta utan ha tydligt framlagt att jag också var intresserad av att "få" sommarstugan.

Relationen i familjen skulle ju inte kunna bli bra efter det här...

• dehexan

Hej TS, jag förstår verkligen din ledsenhet och faktiskt bitterhet över detta.

Det kommer ju med all sannolikhet sätta en ännu större kil mellan er syskon och hela familjen när affären väl är gjord.

Jag råder dig om du inte redan har gjort det. Lägg pengar på en advokat och diskutera igenom detta och gör vad hen råder dig till.
    En advokat bevakar dina intressen på bästa sätt och oavsett om det innebär att familjen blir sur på dig så kan det knappast bli värre.

Då har i alla fall DU gjort vad du kan och känslan av bortvaldhet kanske minskar.

Skadan är ju redan skedd liksom när det gäller att tänja för hårt på familjebanden.

Då jag var gift så köpte vi makens föräldrars hus till en spottstyver. Systern ville inte köpa det men vi ville bo där  men det var inte tal om annat än att vi utöver köpeskillingen lånade för att köpa ut henne. Hon fick så att säga förskott på det hon skulle fått om det hade varit bodelning efter ett dödsbo, och kan i framtiden inte göra anspråk på hus eller pengar vid försäljning.

Vet att regler ändras i ett men någonstans borde det finnas någon regel som skyddar dig och dina barn.

Lycka till och försök hålla huvudet högt även om det är svårt.

Att bli särbehandlad i familjen är mycket tungt.

• Indianica

Tycker du ska prata med familjen och ev. advokat. Vadå "fräckt att räkna på arvet i förskott"? Jag tycker inte det är fräckt när det rör sig om flera miljoner som försvinner i förskott till ett enda barn. Har din bror verkligen inte råd att betala mer än 100 000 kr för det?

Tydligen är det så vitt jag förstår så att rent juridiskt kan man göra så att om ett barn fått hemskt mycket mer materiellt under föräldrarnas levnad, så kan man räkna bort det ifrån arvet när det sedan fördelas, eftersom det kan anses vara förskott på arv. Min svägerska har "tvingat" mina svärföräldrar att skriva ned varje sak min make fått av dem (vilket jag iofs kan tycka är lite hysteriskt för det rör sig inte om miljoner, men ok..) eftersom hon anser att de summorna ska räknas bort ifrån arvet den dag min makes föräldrar dör (så min make får kanske 50 000 kr mindre än vad hon får) och de kommer att efterlämna sig runt 4 miljoner, pga värdeökning på huset och så har de en del tillgångar också, men i din sits så kan ju inte övriga tillgångar fördelas så du t ex får alla kontanter den dag dina färäldrar dör (som kompensation för huset mm liksom), så jag tycker absolut dina föräldrar måste tänka på dig oxå. Stå på dig!

• Anonym (samma sits)

Jag kan förstå TS att du upplever att de gör skillnad på er och att det känns orättvist.

Vet dock inget om era relationer i övrigt.

Min man kommer att ärva rubb och stubb av sin pappa. Pappan påstår att det är vattentätt så att ingen av hans syskon kommer att få något. Vi har inte forskat i det eller kollat upp något då det mest känns olustigt alltihop.

Orsaken är att makens syskon inte på många många år haft kontakt med pappan, de ringer inte, de svarar inte i telefonen om han ringer de kommer inte till mamman och hälsar på om han är där osv. Mamman och pappan är idag skilda, men umgås som vänner, hjälper varndra osv så det är inte pga skilsmässan som så, pappan hjälper mamman ekonomiskt då hon har dålig pension pga att hon var hemma med alla barnen och pappan jobbade, mamman hjälper pappan med sånt han inte riktigt klarar i hushållet.

Pappan var nog inte så bra som pappa, av gamla stammen, om barnen inte skötte sig fick de stryk, hur mycket vet jag inte då min man inte så gärna talar om det. Han och pappan har iaf kommit tillrätta med det, men hans syskon vägrar.

Vi vet inte hur vi ska hantera detta då vi fick veta detta nyligen, det kommer ju antagliegn att bli bråk, syskonen kommer antagligen mena att min man har 'smörat' för sin pappa vilket han inte har, tvärtom, han säger som han tycker och diskussionerna går höga emellanåt och ibland är de osams och hörs inte alls av på ett tag. Men så tar en av dem kontakt och så pratar de om det och går vidare. Varför syskonen inte vill vet jag inte och det är deras rätt, samtidigt som jag förstår pappan att han inte vill ge dem något arv.     

Vi har sagt att vi vill att han tänker på mamman i första hand men då ser han bara envis ut och säger att han har gjort som han har gjort och så är det med det. Skitjobbigt är det.

Är det något sådant som gör att dina föräldrar väljer att göra så här eller vad gör att de anser att din bror ska få fördelarna och inte du?

Min bästa väns föräldrar gjorde likadant, gav bort sommarhuset till syskonet, nu värderat till dryga 2 miljoner medan de i samma veva är skyldig min vän ett par tre hundratusen något sådant. Fruktansvärt orättvist.   

• Indianica

Ska tillägga att då tycker jag det är vettigare i ert fall om din bror hyr sommarhuset av dina föräldrar, för dina föräldrar verkar ju öht inte vara intresserade av att få summan som huset är värt, så varför inte hyra ut det till din bror nu och så när dina föräldrar dör kan ni sälja det, om ni nu vill det eller så kan din bror köpa ut dig ur huset. 

• Anonym (samma sits)
    Anonym (hur blir det?) skrev 2013-02-28 08:23:59 följande:
    Här är min fundering.. Om det nu inte finns några större finansiella tillgångar i föräldrarnas hem, förutom sommarstuga, kommer då den som blivit utan (dvs du) kunna få ut din laglott.? Jag tror nämligen inte att det faller på din bror att ersätta din laglott för att han fått mera.. Utan du kommer få så mycket som går ur de pengar som dina föräldrar har.. och räcker inte de pengar som finns i dödsboet så är det surt. Tyvärr kommer dina föräldrar antagligen inte se detta ur din synvinkel..

Jag tror att det som ges bort, säljs bort innand e dör inte räknas med alls så nej, bordern måste inte ersätta TS på något vis.
    Dock, om brodern sen i sin tur säljer sommarstugan för 4 miljoner, så får han skatta för mellanskillnaden... Inte så kul att skatta på en vinst på 3.9 milj..  Med dagens uträkning är det 858 000 kr. Iofs får han mycket kvar ändå.

Tror att föräldrarna kan skriva in i testamente att vid ev försäljning av huset så ska TS ha hälften, men det vet jag inte.

Rimligast, tycker jag, är att han får köpa huset för en mer rimlig summa och så får du de pengarna istället.

Förresten kom jag på,  när jag och maken kollade på hus så var det en som ville sälja sitt hus jättebilligt till oss för att han gillade just oss och ville att vi skulle ha råd att köpa. Vi oroade oss då för lagligheten i det hela, och pratade med mäklaren om det. Hon sa att eftersom vi inte var släkt kunde det inte hända något mer än det jag skrev om ovan, att vi får en jäkla hög skatt vid ev föräljning, mena tt om vi hade varit släkt kunde det misstänkas.. Ja, jag minns inte vad hon sa, men det kan du ju kolla upp om du vill TS..

• Queenie70

Helt obegripligt att man kan särbehandla sina barn på det viset. Helt hjärtlöst.

• Anonym
    Anonym (samma sits) skrev 2013-02-28 10:03:46 följande:
    Jag kan förstå TS att du upplever att de gör skillnad på er och att det känns orättvist.

Vet dock inget om era relationer i övrigt.

Min man kommer att ärva rubb och stubb av sin pappa. Pappan påstår att det är vattentätt så att ingen av hans syskon kommer att få något. Vi har inte forskat i det eller kollat upp något då det mest känns olustigt alltihop.

Orsaken är att makens syskon inte på många många år haft kontakt med pappan, de ringer inte, de svarar inte i telefonen om han ringer de kommer inte till mamman och hälsar på om han är där osv. Mamman och pappan är idag skilda, men umgås som vänner, hjälper varndra osv så det är inte pga skilsmässan som så, pappan hjälper mamman ekonomiskt då hon har dålig pension pga att hon var hemma med alla barnen och pappan jobbade, mamman hjälper pappan med sånt han inte riktigt klarar i hushållet.

Pappan var nog inte så bra som pappa, av gamla stammen, om barnen inte skötte sig fick de stryk, hur mycket vet jag inte då min man inte så gärna talar om det. Han och pappan har iaf kommit tillrätta med det, men hans syskon vägrar.

Vi vet inte hur vi ska hantera detta då vi fick veta detta nyligen, det kommer ju antagliegn att bli bråk, syskonen kommer antagligen mena att min man har 'smörat' för sin pappa vilket han inte har, tvärtom, han säger som han tycker och diskussionerna går höga emellanåt och ibland är de osams och hörs inte alls av på ett tag. Men så tar en av dem kontakt och så pratar de om det och går vidare. Varför syskonen inte vill vet jag inte och det är deras rätt, samtidigt som jag förstår pappan att han inte vill ge dem något arv.     

Vi har sagt att vi vill att han tänker på mamman i första hand men då ser han bara envis ut och säger att han har gjort som han har gjort och så är det med det. Skitjobbigt är det.

Är det något sådant som gör att dina föräldrar väljer att göra så här eller vad gör att de anser att din bror ska få fördelarna och inte du?

Min bästa väns föräldrar gjorde likadant, gav bort sommarhuset till syskonet, nu värderat till dryga 2 miljoner medan de i samma veva är skyldig min vän ett par tre hundratusen något sådant. Fruktansvärt orättvist.   

Tror inte någon kan testamentera bort sina barns arvslott, oavsett hur dålig relationen varit genom åren.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt