• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym
    Tittij skrev 2013-02-28 14:14:11 följande:
    Måste ha missat nåt i diskussionen.

Kan nån förklara för mig hur en sommarstuga kan göra att brodern har möjlighet att vara hemma 6 år och TS bara ett år???

Han får ju inga pengar bara för att han får en sommarstuga, så länge han inte säljer den.

Jag håller med om att det är mycket orättvist, och jag hade blivit väldigt sårad. Dock kan jag inte få ihop hur han kan avra hemma 6 år utan att jobba bara pga tillgång till en sommarstuga?
    Som jag förstod det så är det ett året-runt-hus i skärgården som brodern kan bo i utan lån.
  • Anonym (Undrande)

Du ska väl inte diktera upp villkor för hur dina föräldrar vill dela upp sin egendom mellan sina barn bara för att du tycker det är orättvist att din bror får vara hemma med sina barn längre.

Tycker du resonerar omoget Obestämd

• Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:16:24 följande:
    Du ska väl inte diktera upp villkor för hur dina föräldrar vill dela upp sin egendom mellan sina barn bara för att du tycker det är orättvist att din bror får vara hemma med sina barn längre.

Tycker du resonerar omoget Obestämd
    Såklart ska ts inte bry sig om att hennes bror får 3 miljoner i present. Vem skulle göra det?
  • Tittij
    Anonym skrev 2013-02-28 14:15:53 följande:
    Som jag förstod det så är det ett året-runt-hus i skärgården som brodern kan bo i utan lån.
    TS skrev nånstans att han inte skulle bo i huset, utan ha det som ett semesterboende.
    Har jag fattat fel?
  • Anonym
    Tittij skrev 2013-02-28 14:18:02 följande:
    TS skrev nånstans att han inte skulle bo i huset, utan ha det som ett semesterboende.
    Har jag fattat fel?
    Jag det kanke hon sa, men då blir det väl en indirekt konskevens av att han skulle köpa huset att han inte kan vara hemma. Men det betyder ju inte att ts föräldrar måste ge honom kåken heller.
  • Lisa med barn
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:25:36 följande:
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  

Va? Är det DU som är bortskämd i denna historia? Jag tror inte mina öron. Det är din idiotbrorsa som är bortskämd! Roffar åt sig allt och har dessutom mage att kalla dig bortskämd! Hur kan dina föräldrar vara så orättvisa?

TS, om det hade varit jag så skulle jag fråga om de bara älskade sonen. Så här gör man inte mot sina barn! Och sonen borde skämmas att han kan ta emot en sån gåva samtidigt som du inte får nåt.  
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2013-02-28 14:17:12 följande:
    Såklart ska ts inte bry sig om att hennes bror får 3 miljoner i present. Vem skulle göra det?
    Det är väl klart att det skulle kännas orättvist men vem är hon att börja diktera upp hur det ska gå till. Hon får ju respektera sina föräldrar. Det finns garanterat en anledning till att de gör som de gör, något som inte framkommer här. 
  • nevermind

TS, har du sagt att de bekostar hans föräldraledighet?

Har du sagt att huset har ett värde för dig annat än pengavärde? Eftersom det var din mormors. Du kommer ju inte ha någon rätt till det. Jag tycker det är förbannat elakt.

Lättare sagt än gjort men hade jag varit du hade jag sagt ovanstående så de FATTAR det sen bett både föräldrar och ego-skitstövel-as-bror dra åt väl valda heta ort.

• Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:26:14 följande:
    Det är väl klart att det skulle kännas orättvist men vem är hon att börja diktera upp hur det ska gå till. Hon får ju respektera sina föräldrar. Det finns garanterat en anledning till att de gör som de gör, något som inte framkommer här. 
    Det måste inte alltid finnas en anlednig. Och även om det finns det så tycker jag inte man ger ett barn 3 miljoner och den andre ingenting.
  • Lisa med barn
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 11:23:56 följande:
    Mina föräldrar säger nu att det ska bli ett förskott på hans arv- men jag kommer inte få några pengar och min bror har redan köpt huset av dem för 100 000 kr. De menar att han får lösa ut mig den dagen de är avlidna. 

Han kommer aldrig att lösa ut dig. Och vad kan dina föräldrar göra åt saken när de är döda? Inget! Dessutom kan din bror dö före dem och då går huset till hans fru och barn, men du får inte ett öre.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt