Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Varför föda naturligt?

Lingonbär skrev 2013-03-06 12:27:06 följande:
    Ok. Jag tycker bara det är konstigt att man fortfarande skriver ut ks som mer riskfyllt än naturlig förlossning på tex 1177 och andra vårdsidor. Verkar också vara många studier som motsäger varandra, nån schweitzisk hade kommit fram till 80% ökad risk för astma hos ksbarn och nån svensk studie såg ingen skillnad.

Tycker dock gott att det kunde vara valfritt här med, känns tarvligt att väldigt rädda kvinnor ska tvingas till en naturlig förlossning. I vilka länder får man välja i dagsläget? 
    Det är snarare regel än undantag att det tar lång tid innan nya forskningsresultat slår igenom informationsgivningen från vården, det gäller inte bara den här frågan. Många tror på den information de fick under sin utbildning och den var oftast 10 år gammal eller mer redan då.

Sedan tycker jag att det här är en fråga som kvinnor i mellan är smockfull med personliga värderingar och grupptryck. Många kvinnor ser ner på kvinnor som väljer kejsarsnitt. (Speciellt inom mödravården, enligt mina personliga erfarenheter.)

Det finns ingen länk mellan planerade ks och astma. Det finns en länk tidigare i tråden. Vid en närmare titt har det visat sig att det bara är akuta snitt som har en koppling till astma, medan ingen koppling finns till planerade snitt. Om något så är alltså ett planerat snitt ett sätt att slippa eventuella astmarisker.
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-06 12:55:15 följande:

Ja det var den slutsatsen den svenska studien hade kommit fram till. Men den schweitziska hade ju ett annat resultat. Hur ska man veta vad som stämmer? Vem har rätt?

Nu är det ju inte direkt valfritt i Sverige hur man vill föda vilket är kass men enligt dracarys så ligger siffran på runt 50% i länder där man får välja. Då är det knappast fråga om grupptryck utan förmodligen helt enkelt en obehagskänsla inför att skäras upp (eventuellt i onödan) som gör att kvinnor ändå vill föda naturligt.
    Jag upplever att Sverige är extremt i den här frågan. Jag gick delvis i mödravården med min fru utomlands och då fick vi ofta kommentarer om just svenskars tro på att föda "naturligt" och gärna med så lite bedövning som möjligt. Det här är tabun som är ovanligt starka i Sverige, det är i alla fall mitt intryck.

Den schweiziska och den svenska studien om astma kommer ju fram till samma sak. Den schweiziska studien kommer fram till att ks höjer risken för astma. Det kommer den svenska studien också fram till, men vid en närmare titt har man sett att det bara är de akuta snitten som höjer risken. Resultaten stämmer alltså överens. Att akutsnitt är korrelerat med astma behöver absolut inte innebära att akutsnitt orsakar astma. En mer trolig förklaring, även enligt forskarna, är att de barn som förlöses med akutsnitt oftare har sjukdomar eller har råkat ut för andra trauman innan snittet.

Eftersom vanliga förlossningar som går år h-e ofta slutar i akutsnitt så är det inte så konstigt att statistiken för snittade barn blir sämre om man räknar in de akuta snitten. I statistiken gör man ofta just så. En betydande del av vitsen med att planerat snitt är ju just att slippa riskera en katastrofsituation+akutsnitt.

Kom ihåg att det blir ganska meningslöst att diskutera enskilda risker om man vill jämföra planerade snitt med andra förlossningar. Vi vet ju alla att det finns många risker oavsett typ av förlossning. För att göra en jämförelse så måste man summera upp riskerna för båda alternativet. Ingen ifrågasätter att både mamma och barn kan dö i en förlossning, oavsett typ av förlossning. Allvarliga risker finns. De går inte att komma ifrån även om många psykologiskt tar på sig skygglappar och låtsas som de inte finns.
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-06 13:31:48 följande:
    Ok har inte läst den schweiziska i sin helhet. Men du menar alltså att det bara var bland akuta snitt de sett 80% ökning, alltså inte bland alla snitt, i Schweiz?

Ja visst måste man väga in alla risker. Jag tycker det saknas ordentliga sammanställningar på de olika riskerna med de olika sätten att föda, både kortsiktiga och långsiktiga, för både mor och barn. Jag har iaf inte sett någon. Nu blir det mest ett gytter av att dubbel dödlighet vägs mot dubbel risk för inkontinens som vägs mot risk för sprucken livmoder som vägs mot sfinkterruptur etc. Ingen ordning på sannolikheter och konsekvenser. Jag vill ju ha en grundlig riskmatris.
    Den schweiziska studie gjorde vad jag förstår ingen skillnad på akuta och planerade snitt. De behandlade alla snitt som en enda kategori. De schweiziska studien har alltså inget att säga om huruvida akuta/planerade snitt är annorlunda korrelerade till astma.

Som du kan se i tidigare länkar här i tråden så finns det inga bra studier som jämför riskerna för planerat snitt mot andra förlossningar.

Jag tror att en sådan studie skulle intressera många, men den är nog inte enkel att göra. Det är många olika risker som måste mätas och uppföljning måste göras under lång tid. Hur ska risker vägas mot varandra? Vad är värst: 1% ökad risk att barnet får astma eller en miljondels procent större risk att barnet dör? Det går att göra en sådan studie, men det är säkert en stor uppgift.
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-06 13:47:02 följande:
    Själva vägandet kan ju folk få göra själva. Men en sammanställning borde ju inte vara alltför svår att göra, den mesta statistiken finns ju redan, även om det kommer nya rön hela tiden som stjälper gamla. Så får det vara upp till var och en att bedöma om 1% ökad risk för astma är bättre eller sämre än en miljondels procent högre risk att barnet dör.
    Jag håller helt med dig om att informationen lätt kunde bli mycket tydligare än idag. Min egen erfarenhet var att vi blev informerade av både konstaterade och möjliga risker med planerat kejsarsnitt, medan allt tal om risker med vanlig förlossning inte vara något vi skulle oroa oss för, för det "skulle säkert gå bra".

Informationsläget runt risker vid olika typer av förlossningar är katastrofalt. Det är min bestämda åsikt. Jag stötte på flera sjuksköterskor som verkade se det som sin yrkesuppgift att förringa risker vi vanliga förlossningar och att få folk att undvika kejsarsnitt. Jag vill ha information. Saklig information. Inte någon j-vla statligt finansierad propaganda.
  • orolig2121
    ummabdilleh skrev 2013-03-06 15:24:36 följande:

exakt!! tyvarr finns det alltid de ignorranta som pastar motsatta..de lever i sin egna fantasivarld
    Amning har inte med den här tråden att göra. OT!
  • orolig2121
    Hannah76 skrev 2013-03-06 16:52:46 följande:

Nej det var eda:an som gjorde att jag inte kände värkar och inte kunde samarbeta med min egna kropp.
    Varför skulle det vara "duktigt" att välja bort eda? Jag förstår inte det.

Finns det "duktighet" i att föda barn? Tragiskt att du ser det så, men kanske en förklaring till varför du agerar om du gör.   
    Okej, jag vet ju inte varför du väljer att förklara det så.

En minst lika sannolik förklaring till att det gick enklare för dig andra gången är i alla fall att det var just den andra gången. Det hade troligen ingenting, eller bara lite, att göra med bedövning eller inte. 
  • orolig2121

Allmänna diskussioner om bedövning har ju för övrigt heller ingenting med den här tråden att göra. :)

• orolig2121
    Hannah76 skrev 2013-03-06 17:53:54 följande:

Fast jag var ju där, så jag vet.
    Det spelar ingen roll att du var där. Det är omöjligt för dig att veta varför det gick bättre andra gången. 
  • orolig2121
    Anonym (ellie) skrev 2013-03-07 07:14:36 följande:
    Vi är alla olika. Jag har haft turen att ha fått 2 relativt enkla förlossningar med bara positiva,saker att säga om både förlossningspersonalen och personalen på BB. Jag skulle hellre strunta i att få barn än att,frivilligt utsätta mig för en så.stor operation helt i onödan.
    Vad menar du med "i onödan"? Om operationen ger mindre risk för komplikationer och mindre smärta så är den väl inte onödig?
  • orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-07 08:30:24 följande:
    För det är natruligt att födda kroppen är gjor för det känns betydligt mer makbert att få magen upp skruren och sydd.

För att det en sån mäktig upplevelse att födda ett barn har fött ett barn hoppas på 2 till och ser farmemot komade förlossning 
    Du kan inte bestämma om du ska få magen uppskuren. De flesta kejsarsnitt som görs är akuta snitt efter vanliga förlossningar. Vid akuta snitt är riskerna betydligt större än vid planerade.
Svar på tråden Varför föda naturligt?