Lingonbär skrev 2013-03-06 12:55:15 följande:
Ja det var den slutsatsen den svenska studien hade kommit fram till. Men den
schweitziska hade ju ett annat resultat. Hur ska man veta vad som stämmer? Vem har rätt?
Nu är det ju inte direkt valfritt i Sverige hur man vill föda vilket är kass men enligt dracarys så ligger siffran på runt 50% i länder där man får välja. Då är det knappast fråga om grupptryck utan förmodligen helt enkelt en obehagskänsla inför att skäras upp (eventuellt i onödan) som gör att kvinnor ändå vill föda naturligt.
Jag upplever att Sverige är extremt i den här frågan. Jag gick delvis i mödravården med min fru utomlands och då fick vi ofta kommentarer om just svenskars tro på att föda "naturligt" och gärna med så lite bedövning som möjligt. Det här är tabun som är ovanligt starka i Sverige, det är i alla fall mitt intryck.
Den schweiziska och den svenska studien om astma kommer ju fram till samma sak. Den schweiziska studien kommer fram till att ks höjer risken för astma. Det kommer den svenska studien också fram till, men vid en närmare titt har man sett att det bara är de akuta snitten som höjer risken. Resultaten stämmer alltså överens. Att akutsnitt är korrelerat med astma behöver absolut inte innebära att akutsnitt orsakar astma. En mer trolig förklaring, även enligt forskarna, är att de barn som förlöses med akutsnitt oftare har sjukdomar eller har råkat ut för andra trauman innan snittet.
Eftersom vanliga förlossningar som går år h-e ofta slutar i akutsnitt så är det inte så konstigt att statistiken för snittade barn blir sämre om man räknar in de akuta snitten. I statistiken gör man ofta just så. En betydande del av vitsen med att planerat snitt är ju just att slippa riskera en katastrofsituation+akutsnitt.
Kom ihåg att det blir ganska meningslöst att diskutera enskilda risker om man vill jämföra planerade snitt med andra förlossningar. Vi vet ju alla att det finns många risker oavsett typ av förlossning. För att göra en jämförelse så måste man summera upp riskerna för båda alternativet. Ingen ifrågasätter att både mamma och barn kan dö i en förlossning, oavsett typ av förlossning. Allvarliga risker finns. De går inte att komma ifrån även om många psykologiskt tar på sig skygglappar och låtsas som de inte finns.