Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Varför föda naturligt?

Lingonbär skrev 2013-03-05 14:57:47 följande:

Nähä? Men nu tänker ju inte alla som dig. För min del är tanken på att ha chansen att kunna föda utan att behöva skära upp magen eller få andra men väldigt tilltalande. Så tilltalande att jag är beredd att ta den lilla risken att det även kan gå dåligt och ge mig mer komplikationer än om jag föder med ks. TS undrar över varför kvinnor vill föda naturligt och jag gav ett svar på det. Sen att du inte tycker det är "av vikt" att slippa en uppskuren mage bara för att vi inte har mutanter som smyger omkring det har du ju all rätt att tycka.
    "den lilla risken" att den kan gå dåligt utan ett planerat kejsarsnitt. Hur liten, ungefär, anser du att den risken är? Jag tycker att den risken är ganska stor. Mellan tummen och pekfingret så pratar vi väl om cirka 50% risk att du får mer komplikationer än med ett kejsarsnitt och runt 10-20% att då får långvariga och jobbiga komplikationer.

Visst, jag tycker också att för många borde det optimala vara en enkel, komplikationsfri och relativt smärtfri vaginal förlossning. En del vill chansa på att de får en sådan förlossning och det är okej för mig. Själv fungerar jag inte så. Jag vill väga för mot nackdelar med olika metoder och se vilken metod som troligen kommer ge mig minst komplikationer, och då tycker jag att planerat kejsarsnitt vinner.
  • orolig2121
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 14:58:54 följande:

Jag vill att alla ska få göra fritt val med bra information om fördelar och risker utan skrämselpropaganda, det gäller alla sätt att föda. Men kejarsnitt är inte där ni vill att det ska vara än. Det är inte riskfritt. Nej man riskerar inte samma skador som i vaginal förlossning men det medför helt egna risker.
    Jag vet inte riktigt vem det är du pratar med. Alla verkar vara överens om att det finns risker med alla typer av förlossningar.
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-05 15:04:00 följande:
    Precis, jag tänker exakt som dig, har också hört detta med att livmodern försvagas och vill man då ha mer än ett-två barn så är det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till när man väljer förlossningsmetod. Andra förlossningen om man fött vaginalt brukar ju bli lättare som jag förstått det, åtminstone om det är någorlunda tätt mellan barnen.

Jag tycker det ska vara fritt att välja hur man vill ha det, med ordentlig rådgivning om båda sättens för och nackdelar.  
    Risken för en försvagad livmoder är mycket större vid akuta snitt. Den risken slipper du med ett planerat snitt.
  • orolig2121
    cosinus skrev 2013-03-05 15:51:21 följande:
    Nä du slipper inte den risken, risken blir nästa gång du blir gravid.

Visst du kan lägga snittet bättre när det är planerat men det är likväl ett ärr på livmodern och en svagare punkt nästa gång du är gravid.

Två av de jag känner till som fått problem hade bara ett planerat snitt i bagaget sen tidigare (och en vaginal förlossning men det var innan snittet). Sen gick livmodern sönder för den ena (med katastrofsnitt som följd) och blev så uttunnad att hon fick barnförbud  för den andra.

Visst det var ju under ytterligare en vaginal förlossning men jag hade inte velat gå runt och vara rädd för att förlossningen skulle starta och sätta fart rejält med en massa ärr på min livmoder.

Men helt klart resonerar vi väldigt, väldigt olika du och jag så vi får nog helt enkelt bara agree to disagree...
    Men jag har aldrig sagt att ks är riskfritt. Du kan få en försvagad livmoder efter ett planerat ks.

Det jag säger är att risken för det är mycket större efter ett akut ks. Risken för ett akut ks slipper du om du gör ett planerat ks. 
  • orolig2121
    Pandamamma79 skrev 2013-03-05 15:50:16 följande:
    Påpekar igen.
    Vad man än tycker så väljer man inte hur man ska föda. Det är vaginalt som gäller.
    Sen finns det ju vissa undantag, men det hör inte hit.
    Är det så? Det är du som bestämmer alltså?
  • orolig2121
    Skepparen skrev 2013-03-05 15:47:30 följande:
    Nu är du återigen i farten och pratar om risker som något man kan bortse ifrån. 
    För att vara någon som påstår sig vara forskare har du en väldigt märklig inställning till sannolikheter. 
    Jag har inte sagt att man ska bortse från några risker. Försvagad livmoder kan få efter alla former av förlossningar. Störst är risken efter akuta snitt.
  • orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-05 15:47:43 följande:
    Det är bättre för barnet att födas vaginalt. Barn som föda med snitt löper högre risk att tex få ADHD. Det är en stor risk med snitt. Man skär igenom hela magen och livmodern. Att föda vaginalt är bättre för mor och barn.
    Är det något du har hittat på själv? Har du någon länk till något belägg för att man skulle få ADHD av planerat ks???

Det du säger stämmer inte. (Jo, det stämmer att man skär igenom magen och livmodern vid alla former av ks, men resten är fel.)
  • orolig2121
    Anonym (moi) skrev 2013-03-05 15:54:11 följande:
    visst gjorde vanlig ont, fruktansvärt ont! och sexlivet har väl blivit si som så efteråt kanske. men helt klart värt det för min del. det var slutet på min graviditet och kroppen visste det. amning kom igång direkt osv.
    så länge jag kan kommer jag välja att föda naturligt av många olika anledningar. jag vill inte bli uppsprätt i onödan.
    Amning kommer igång lika bra efter ks.
  • orolig2121
    cosinus skrev 2013-03-05 16:04:08 följande:
    Att slippa riskerna med ett akut ks genom att välja planerat ks är för mig som att operera bort brösten för att slippa bröstcancer. Djäkligt vettigt i vissa specifika fall men inte som rutiningrepp.

Jag föredrar liksom att vara hel om det går.
    "Jag föredrar liksom att vara hel om det går."

Tror du att det är någon som inte gör det? För många är det precis därför de väljer planerat ks. 
  • orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-05 16:06:27 följande:
    [quote=69046587][quote-nick]orolig2121 skrev 2013-03-05 16:02:40 följande:[/quote-nick] Amning kommer igång lika bra efter ks.[/ Arbetar på ett hem för funktionshindrade. Vi hade fått en läskartidning där det var en stor undersökning om detta. Man har sett samband mellan adhd och kejsarsnitt. Det är bara en tidsfråga innan detta blir ett faktum!
    Nonsens. Du har antagligen läst om den här studien där man hittat ett möjligt samband mellan barnastma och ADHD:
    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=126024&l=sv

Sedan finns det andra studier som pekat på ett möjligt svagt samband mellan astma och kejsarsnitt.

Några samband mellan kejsarsnitt och ADHD har inget påvisat.

Nu har det kommit nya resultat:
    "Man har trott att kejsarsnitt har hängt ihop med en ökad risk för astma hos barn - men nu kompliceras den bilden, för enligt en ny svensk studie så är det enbart akuta kejsarsnitt som kan kopplas högre förekomst av astma hos barnen, och inte planerade kejsarsnitt." 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5364096

"Barnläkaren och docenten i pediatrisk epidemiologi Catarina Almqvist Malmros på Karolinska instituteth lett studien.

– Det är nytt på det sättet att förut har man sett ett samband mellan astma och kejsarsnitt, men det vi ser här är att det bara är hos de med akut kejsarsnitt. Och det där kan man förklara på så sätt att de barnen som är födda med akut kejsarsnitt är de sjuka barnen, alltså barn som riskerar att få en komplicerad förlossning antingen pågrund av att barnet är sjukt eller att mamman är sjuk.

Enligt barnläkaren Catarina Almqvist Malmros kulle det alltså kunna vara själva den sjukdom hos barn eller mamma har , och ibland leder till akut kejsarsnitt, som kan förklara varför de barnen oftare får astma så småningom. För de barn som föddes med planerat kejsarsnitt fick inte astma oftare än barn som föds på vanligt sätt."

Svar på tråden Varför föda naturligt?