Varför föda naturligt?
Anonym skrev 2013-03-05 11:40:36 följande:
Men du kan ju inte använda bristning som argument mot vaginal förlossning? Vad kallar du "bristningen" rakt igenom magen på den som gör KS? Det är ju ts som använder ordet naturligt, så därför antar jag att det är av vikt för ts?
Ang framfall och inkontinens så vet man inte alltid om det är graviditeten (eller flera tätt) eller själva förlossningen som orsakar detta. Statistiken är ihopsamlad på kvinnor som levde i en tid då KS var i princip enbart akuta snitt därför har man inte så mycket att jämföra med än.
Ja, att man får bristningar och spricker under förlossningen är vanligt, men frågan är väl hur många som blir återställda? Och hur barnet mår? Och hur kvinnan mår?
Jag är inte emot KS på något sätt, tycker det är upp till varje kvinna. Men jag tycker det är fel att propagera mot vaginala förlossningar. Varför inte tala sig varm om VALFRIHET i stället? Det finns ju vissa av oss som faktiskt väljer vaginala förlossningar och är nöjda med vårt val.
Nej, ordet naturligt är i sammanhanget inte alls väsentligt för mig. Jag kallar det gärna kategori B istället, eller vad som helst annat. Det verkar inte finns ett etablerat namn för de förlossningar som inte är planerade snitt.
Absolut valfrihet är det viktiga!