• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • Lennie

Jag frågade om jag fick gå direkt till Aleris men svaret jag fick då var att jag skulle få bekosta operationen själv då eftersom mitt landsting inte godkänt att den ska bekostas av dem än.

Jag skickade in min remiss i juni och fick bekräftelse vid midsommar. I mitten av september var jag på infomöte och fick tid till sköterska för provtagning i början av oktober. Dock blev jag sjuk så jag var där sista oktober istället. Fick träffa läkaren nu den 20 november då han sa att jag skulle bli godkänd.

Redan vid infomötet sa de att det är stenhårt med 40.0. Har man 39.9 blir man inte godkänd. Har man däremot tex diabetes låg gränsen vid 35 tror jag

• yup
    Lennie skrev 2013-11-28 07:17:46 följande:
    Jag frågade om jag fick gå direkt till Aleris men svaret jag fick då var att jag skulle få bekosta operationen själv då eftersom mitt landsting inte godkänt att den ska bekostas av dem än.

Jag skickade in min remiss i juni och fick bekräftelse vid midsommar. I mitten av september var jag på infomöte och fick tid till sköterska för provtagning i början av oktober. Dock blev jag sjuk så jag var där sista oktober istället. Fick träffa läkaren nu den 20 november då han sa att jag skulle bli godkänd.

Redan vid infomötet sa de att det är stenhårt med 40.0. Har man 39.9 blir man inte godkänd. Har man däremot tex diabetes låg gränsen vid 35 tror jag

Vem var det du pratade med då om det, Sahlgrenska själva eller vårdlotsen? Har varit i kontakt med både Aleris och Sophiahemmet och dom påstår att det ska gå att kunna få betalningsförbindelse genom vårdlotsen. Och enligt flera bloggare/viktop.se går det att gå den vägen tydligen eftersom dom uppenbarligen har gjort det nu i år. Jag har dock inte pratat med vårdlotsen själv än eftersom dom bara har öppet vissa dagar i veckan. Ska pröva då. Ja det återstår väl att se vad svaret där blir

-Vad gör man på infomötet?

-Väger man sig naken? (Haha knäpp fråga men jag har sån ångest att visa mig utan kläder...).

-Tar man prover, väger sig, blodtryck vid infomötet eller läkarbesöket?

-Hur lång tid efter godkännande från läkaren kan man räkna med att man får operation?

Alltså detta kanske låter heeeelt sjukt, men jag är beredd att äta mig upp 1,5 BMI enheter för att vara garanterad en operation. Detta är min absolut sista utväg.
  • Lennie

Detta sa de vid Sahlgrenska när jag frågade om en betalningsförbindelse. Jag fick nämligen det svaret hos Aleris att det bara var att ordna det, som skulle skickas till dem så gick det bra med operationen. På Sahlgrenska sa de att jag först måste gå genom dem och få ett godkännande. De betalar ju inget som de själva inte hade gjort. 

På infomötet var det massa folk i en stor sal. De berättade om olika metoder, om operation osv. De pratade om risker och fördelar med operation osv. Sen fick man ett papper man fyllde i, där man fick ange om man fortfarande var intresserad av operation eller inte.

På träffen med sköterskan fick jag väga mig (hade nog jeans och topp på mig...) Hon tog blodprover och kollade blodtrycket. Fick också lämna ett kissprov. 

Efter ett godkännande ska man få operation inom 3 månader.

• yup

Nä det är klart att dom inte betslar för något som dom själva inte hade gjort, men man blir ju inte heller godkänd utav det privata alternativet heller om man inte har kvalifikationer som det betalande landstinget har. Man får ju göra "utredning" på den vägen också. Nu har dom ju knappt några köer i VGR heller säger dom på kontaktpunkten. Jag blev kallad till infomöte två veckor efter att remissen kom in. Så då kan man ju lika gärna vänta kvar här och slippa krångla till det med att åka iväg än (kanske blir så ändå tillslut vem vet). Och varför skynda på egentligen, det har ju tagit ett tag att komma hit och då kommer det ta tid innan man kan komma ner i vikt också så att säga. Fast det är klart - när man väl har bestämt sig så vill man ju att det ska gå undan det ska jag inte sticka under stolen med. Lennie: Har du fått reda på något mer efter läkarbesöket? Är det någon av er som har blogg eller så om era operationer?

• Lennie

Jag har fått godkänt genom läkarkonferensen nu också. Kommer använda mig av "fritt vårdval" och välja Aleris i Kristianstad. Ordnade en betalningsförbindelse igår som skickades direkt och remissen skulle skickas idag. Ska ringa Aleris senare idag för att se hur det ligger till. Åker ju till USA i nästa vecka och vill inte få nån oplanerad tid under tiden jag är där

• yup

Vad roligt! Då har du något att se fram emot även när du kommer hem ifrån semestern!

Nyfiken, hur kommer det sig att du valde Aleris? Läst positivt om både Aleris och Sophiahemmet men för min del hade nog avståndet till Kristanstad varit avgörande ändå om man får välja.

• systersandra
    Lennie skrev 2013-12-05 13:46:42 följande:
    Jag har fått godkänt genom läkarkonferensen nu också. Kommer använda mig av "fritt vårdval" och välja Aleris i Kristianstad. Ordnade en betalningsförbindelse igår som skickades direkt och remissen skulle skickas idag. Ska ringa Aleris senare idag för att se hur det ligger till. Åker ju till USA i nästa vecka och vill inte få nån oplanerad tid under tiden jag är där
    Vad gött då slipper du den långa pulverdieten som västra götalandsregionen har,ca 4 veckor.
    På aleris behöver du bara gå ner 5 kg på vilket sätt du vill.
    Jag har princip gått fyra veckor på modifast nu och det är ingen dans på rosor direkt.Man går tydligen ner det man går ner,inget viktkrav finns.I Skövde ska man ju tex gått ner 10 %,ganska hårt.
  • Lennie
    yup skrev 2013-12-05 22:09:33 följande:
    Vad roligt! Då har du något att se fram emot även när du kommer hem ifrån semestern!

Nyfiken, hur kommer det sig att du valde Aleris? Läst positivt om både Aleris och Sophiahemmet men för min del hade nog avståndet till Kristanstad varit avgörande ändå om man får välja.

Har läst mycket positivt om dem och maken känner sig lite mindre nervös om jag åker dit En jag jobbar med har gjort där och är kanonnöjd. Sen är det långt men det tar jag gärna. Jag tillhör NÄL annars men vill inte riskera att hamna där. Hör så mycket negativt om sjukhuset.
  • Lennie
    systersandra skrev 2013-12-05 23:17:19 följande:
    Vad gött då slipper du den långa pulverdieten som västra götalandsregionen har,ca 4 veckor.

Jag har princip gått fyra veckor på modifast nu och det är ingen dans på rosor direkt.Man går tydligen ner det man går ner,inget viktkrav finns.I Skövde ska man ju tex gått ner 10 %,ganska hårt.

Ursäkta mitt dåliga morgonminne, vart var det du hade fått tid?

Vet inget om viktnedgången än. Kommer få tid att träffa läkaren i slutet av januari.

Känns skönt att alla papper och så är skickade innan resan iaf
  • yup
    systersandra skrev 2013-12-05 23:17:19 följande:

Tänk att det kan vara så olika på olika ställen egentligen. Att gå på flyt i fyra veckor innan känns olidligt. Eller vill dom att man ska "vänja" sig?

Så i VGR vill dom alltså att man ska flyta i 4 veckor men dom har inget vikt krav? Och på andra ställen typ 5-10% av vikten? Men huvudsyftet trodde jag ändå var att minska fettet runt levern? Knasigt hur det kan vara så olika iaf
Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?