• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • jessica32

Hej jag har precis fått iväg remiss till en gbp. hur långtid får man räkna med allt som allt

• Levamera

Jessica: Jag lämnade in min remiss den 27 juni och var på gruppinfomöte men andra som vill göra operationen igår. Nu måste jag vänta en vecka (dem vill att man har minst 1 veckas betänketid efter infomötet) innan jag ringer och bokar tid hos en läkare. Så säg att det tar 1-2mån, sedan efter du blivit godkänd av läkare så får det ta Max 3 månader innan op enligt vårdgarantin.

Så i mitt exempel räknar jag med att få min op i januari eller februari.
    Sen kan det gå snabbare och även längre.

Blev lite rörigt men hoppas du förstår hur jag menar. ;)

• systersandra

Fick bekräftan idag med post också att jag var godkänd,landstinget har riktig snigelpost.Skickat den 10e och kom idag den 19e.
    Nu väntar jag bara tid hos kirurg/dietist/sjuksköterska vilket ska ske vid samma tillfälle.
    Enligt koordinator skulle det inte ta så lång tid, men jag har inget tålamod så jag väntar och väntar.

• Levamera

Men snart så!! Men jag vet hur det är. Jag blir galen av att tänka att det är så pass på lång tid kvar så jag försöker ignorera det så gott det går. ;P

Men tänk, vid den här tiden nästa år så kommer vi vara betydligt mindre än nu. Känns overkligt! :)

Undra hur det gått för MBE01. Ska bl

• MBE01

Heeeej tjejer!!!!!

Jag lever och mår bra (fortfarande heeeelt overkligt att jag faktiskt gjort operationen)!!! Glad Aleris i Kristianstad är helt underbara och det gick toppen för alla tjejer och killar som opades samma dag som jag. Inga komplikationer! Det var allt från 22- åringar till 65- åringar som opererades, alla supernervösa men tacksamma att vi fått en chans.

OPdagen så sov jag mest, gick i korridoren och drack så mycket vatten jag kunde, men framåt kvällen så piggnade jag till. Magen var så klart uppsvälld och gasig efter ett så stort ingrepp, men jag hade inte ont någonstans. Ingen värk i axlar eller ont runt själva magsäcken.

Morgonen efter var jag piggelin och det var frukost, 150ml fil som gick ner hur enkelt som helst, dusch, påklädning, genomgång med dietisten och kirurgen. Vid 13.30 hade alla betalt (100kr), fått extra smärtstillande tabletter med oss hem och en tid för återbesök (inom 6- 8 veckor) - sen var det klart!!! Vi hann såklart att äta lunch (världens godaste soppa), gå lite mera i korridorerna och skratta mycket innan allt var färdigt.

Nu en vecka efteråt, så mår jag toppen! Jag sköter mig precis som jag ska, dricker bara flytande kost (jag vill ju läka ordentligt), tar mina 2 omeprazol morgon / kväll och mina sprutor på kvällen - vågen visade minus 3,6 kilo imorse.... Solig

Nu finns det ju såklart tusen olika frågor hos er, så fråga på! Jag vet ju själv hur mycket man funderar på alla bagateller som finns innan man verkligen är där på opbordet, så undrar ni något så fråga!!!

Och kläderna vi hade på oss (jag funderade själv på detta tramsiga innan...) på operationsbordet var en vit, framknäppt bomullsrock (ingen rock med glipa i rumpan Skäms), blå mjukisbyxor, våra egna trosor och vita tubsockor! skratt Inget konstigare än så!

Hur som helst, så är jag överlycklig att det är över och det känns som om detta är det bästa jag kunde gjort - för mig själv!!!

Så lycka till alla ni andra - det är snart er tur!!!! {#emotions_dlg.flower}

• Levamera

MBE01: åh så kul att höra!! Underbart att allt gått så bra! Egentligen har jag säkert hundra frågor men kommer inte på någon just nu! :P

Har du ingen blogg eller så som du kan skriva i?? Skulle va superkul att följa den isf! :)

• MBE01
    Levamera, jag är överlycklig!!! Solig

Aleris ringde igår och frågade hur allt fungerar och sköterskan blev glatt överraskad när jag sa hur allt flyter på! Idag hade jag bara minskat med -0,2 men jag är som sagt överlycklig och jag sprudlar redan nu för jag vet att jag kommer att klara detta!

Jag känner ingen som helst hunger, men jag äter (eller dricker) precis som jag ska. Inget problem med att dricka vatten, tar ganska så stora klunkar och jag har inte alls ont. Tar inga smärtstillande alls. Jag kan känna mig lite yr emellanåt, men då vet jag att det är dags för något i magen! Inte så konstigt med tanke på så lite jag får i mig!!! En annan sak är att jag inte heller känner någon direkt mättnadskänsla, mer att jag blir uttråkad på att dricka efter 1,5 dl! Men jag var tydligen inte den enda som har den känslan efter operationen.

Jag har bokat in vårdcentralen på torsdag för att ta bort agrafferna och förhoppningsvis gör det inte ont! Jag kommer absolut att ta en alvedon eller liknade innan jag går dit, för tosigt nog är det det jag är rädd för... Förvånad
    Och så har jag två sprutor kvar och det har gått bra, med tanke på att jag hatar sprutor! Fast det underliga är att det blir värre och värre att ta dem... I början var det inga problem, men nu tycker jag att det är riktigt obehagligt. Men, men, bara två hemska kvar sen är det över!

Jag har tyvärr ingen blogg och jag har faktiskt inte berättat för särskillt många att jag har gjort en operation. Inte alls för att jag bryr mig om vad andra tycker, mera för jag är ganska privat av mig när det gäller ganska mycket! {#emotions_dlg.flower}

Och Levamera, jag tror att du kommer till operation innan januari- februari, eftersom när du väl har blivit godkänd på kirurgkonferensen så går det toksnabbt! Jag blev helt chockad och bums så var jag opererad!
  • systersandra

Vad kul att allt går bra.hur länge kommer du vara sjukskriven?äter du bara flytande kost än så länge?

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?