• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • systersandra

Jag kommer antagligen bli opererad i västra Frölunda,väntar på en läkartid dit men sedan måste jag ju vänta en månad till operationen då jag väl ska dricka pulver en månad kan jag tänka.

• Levamera

MBE01:
    Åh så skönt att få höra en riktig solskenshistoria! :D
    Man hänger ju så lätt upp sig på allt dåliga man hör.
    Hoppas jag kommer kunna ha det lika bra som du. Jag har målat upp en riktig skräckbild tror jag. ;P

Jag har också hört att man inte känner så mycket mättnad i början. Men att man sedan känner sig mätt men

• Levamera

(MBE01:) ....på ett annat sätt. :)
    Tänk så skönt att även om du så skulle gå ner 1kg/vecka så kommer du ändå att fortsätta gå ner i vikt! :D

Hur många kg har du att gå ned?

Om jag får som jag vill så har jag 56kg att gå ned. Men 40kg skulle vara toppen det också. :)

Jag hoppas du var rätt! Skulle vara så härligt att få bli opad innan jul! :)

• Levamera

Systersandra: Minns inte hur det var, är du godkänd av läkare?
    Jag väntar på läkartid jag också. :) Är nervös att inte bli godkänd. Men vet inte riktigt vad som skulle göra att jag inte blev det heller. :-/

• Lennie

Jag har fått tid till undersökning nästa torsdag på Sahlgrenska. Antar att det är då de tar vikt osv. Vad händer efter detta besök? Är det någon träff med läkare innan de gör ett beslut eller tas det på konferensen utefter vad sköterskan tar fram från undersökningen?

• systersandra

Ja jag är godkänd men det riktiga beslutet tas ju tydligen inte förrän man träffar kirurgen så jag fattar egentligen inte varförman ska bli godkänd innan men de vill väl gallra bort de uppenbara okvalificerade då det väl är ont om kirurgtider.levamera jag har också 56 kg! Att gå ner.vet inte vad du har för bmi men jag har runt 42 .gud vad sjukt mycket,56 kg som em mindre vuxen kvinna el tjej .kan inte fatta att man har så mycket överflöd,även om jag skulle gå ner dessa dryga femtio kilo så skulle jag ju ändå inte vara,mager utan bara normalviktig,bmi 22-23.otroligt,jag orkar verkligen inte leva så här,men snart om allt går väl kommer håg få en stor chans i livet som jag verkligen kommer att ta och det är denna operationen

• systersandra

Lennie,jag har inte gått samma väg som du då jag skrev egenremiss och gick inte på infomöte.men jag antar att de godkänner dej på konferensen som kommer efter ditt besök hos sjuksköterska och sedan bestäms vilket sjukhus du ska operaras på och sedan får du kallelse till kirurg o dietist mm precis som jag väntar på.de har konferens var fredag,nu har de nog att göra efter sommaren då de inte haft konferenser

• Lennie

Jag har också en egenremiss

systersandra skrev 2013-09-25 17:33:14 följande:
    Lennie,jag har inte gått samma väg som du då jag skrev egenremiss och gick inte på infomöte.men jag antar att de godkänner dej på konferensen som kommer efter ditt besök hos sjuksköterska och sedan bestäms vilket sjukhus du ska operaras på och sedan får du kallelse till kirurg o dietist mm precis som jag väntar på.de har konferens var fredag,nu har de nog att göra efter sommaren då de inte haft konferenser
  • systersandra

Ok,då blandae jag ihop det.i såfall så tar sjuksköterskan vikt,längd,midjemått och diverse blodprov samt blodtryck och urinprov.man har möjlighet att ställa frågor.en vecka efter skulle jag till läkare för samtal och undersökning,tar ca en timme.n gav också information om operationen mm.sedan fick man veta om man blev godkänd ,hon var också med på konferensen där man godkändes av kirurg också men hon kunde ändå säga hur det skulle bli.

• Levamera

Fy vilken deppdag! Har gått upp i vikt på sistone. Känns inte alls kul. :( Har gått upp 8kg sedan i somras. Har visserligen slutat röka efter att ha rökt ett pkt om dagen. Så det är nog mycket det. Men det känns tungt idag att behöva vänta. Vill bli av med den här skiten nu!!

Oviktig info, men det kändes som att ni skulle förstå hur jag känner. *ännu en depplördag*

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?