• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • projekt baby

Har äntligen tagit beslutet om att genomgå gbp. Men har så många frågor.....

Hur gör jag för att få absolut snabbast handläggning?
    Hur länge är man sjukskriven efteråt? 
    Under hur lång tar man sprutor och hur många per dag?  
    Kan man få hjälp på VC m de dagliga sprutorna?
    Vad har ni skrivit i era egenremisser för att "öka" chanserna till ett godkännande? 
    Ska jag skicka till flera sjukhus?
    (Har inga problem med att opas på annan ort men hör till Västra Götaland).
    Vilka sjukhus ska jag isf skicka till?

Ligger på ett BMI tunt 35-36 och vad jag förstår är det nån slags gräns där, har diabetes i släkten och har kämpat med vikten i hela mitt vuxna liv.  Orkar faktiskt inte med mer jojobantningar och ser gbp som mitt enda alternativ till ett hälsosammare liv.

Alla tips mottages tacksamt.

• Lennie
    projekt baby skrev 2013-10-21 19:03:52 följande:
    Har äntligen tagit beslutet om att genomgå gbp. Men har så många frågor.....

Hur gör jag för att få absolut snabbast handläggning?
    Hur länge är man sjukskriven efteråt? 
    Under hur lång tar man sprutor och hur många per dag?  
    Kan man få hjälp på VC m de dagliga sprutorna?
    Vad har ni skrivit i era egenremisser för att "öka" chanserna till ett godkännande? 
    Ska jag skicka till flera sjukhus?
    (Har inga problem med att opas på annan ort men hör till Västra Götaland).
    Vilka sjukhus ska jag isf skicka till?

Ligger på ett BMI tunt 35-36 och vad jag förstår är det nån slags gräns där, har diabetes i släkten och har kämpat med vikten i hela mitt vuxna liv.  Orkar faktiskt inte med mer jojobantningar och ser gbp som mitt enda alternativ till ett hälsosammare liv.

Alla tips mottages tacksamt.
    På Infomötet sa de att det är väldigt strikt med ett bmi på 40
  • projekt baby

Vart var du på infomöte?

Här kan man ju läsa om många som blivit godkända på bmi 35+ så kanske varierar det och skulle isf bli väldigt glad om någon kunde ge mig tips om sjukhus som godkänner patienter med just 36-36 i bmi.  

• Levamera

Projekt baby: På infoträffen jag var på sa de att man gjorde gbp på vissa med BMI 35+. Men då skulle det föreligga särskilda problem. Alltså gäller inte samma kriterier som för bmi 40 och uppåt. Ring kirurgmottagningen i ditt landsting och fråga. :)

• Bianca76

Hej! Här är en till som har skickat in papper, nu är det bara att vänta. Hur går det för er andra?

• Lennie
    projekt baby skrev 2013-10-22 18:29:36 följande:
    Vart var du på infomöte?

Här kan man ju läsa om många som blivit godkända på bmi 35+ så kanske varierar det och skulle isf bli väldigt glad om någon kunde ge mig tips om sjukhus som godkänner patienter med just 36-36 i bmi.  

Jag var på Sahlgrenskas infomöte men samma krav gäller i hela länet. Det var en där som hade reumatism, men de sa att det inte var en godkänd anledning att få op om man tex hade 38. Men som sagt, det finns vissa omständigheter som gör att man kan få om man har 35. Ring Sahlgrenska och prata med dem
  • Lennie
    Bianca76 skrev 2013-10-23 20:49:57 följande:
    Hej! Här är en till som har skickat in papper, nu är det bara att vänta. Hur går det för er andra?

Jag var på infomöte i mitten av sep och fick kallelse till provtagning och vägning osv  precis i början av okt. Dock blev jag sjuk och halkade ner lite i kilo vilket gjorde att jag hamnade precis under gränsen. Fick ny tid och ska nu dit nästa torsdag. Är jättenervös, vill detta så gärna
  • Bianca76
    Lennie skrev 2013-10-23 23:55:13 följande:

Jag var på infomöte i mitten av sep och fick kallelse till provtagning och vägning osv  precis i början av okt. Dock blev jag sjuk och halkade ner lite i kilo vilket gjorde att jag hamnade precis under gränsen. Fick ny tid och ska nu dit nästa torsdag. Är jättenervös, vill detta så gärna

Ok, får man fråga hur mycket du vill gå ner. Själv vill jag gå ner ca 40 kg.
  • Levamera

Jag tycker det går sååå sakta. Var på infomöte den 18sep och brevlådan (som jag maniskt håller koll på varje dagð???) ekar tom på brev från landstinget. :(

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?