• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • Lennie
    yup skrev 2014-01-31 07:53:05 följande:
    Men tur att det löste sig till slut iaf. Men vad har Östra Götaland för BMI gräns egentligen??

Man behövde ha bmi 45 för att komma till Kristianstad då de har högre medicinskt beredskap. Aleris fanns tydligen i Motala också och då skickade de patienter med bmi under 45 dit.

Ska bli spännande att se vad de säger i Lund på måndag
  • yup

Oj BMI 45?!?! Trodde kravet på 40 var ett av de högre i Sverige. Man

Läser ju nästan uteslutande om andra regioner som bara har 35 som gräns, men 45, det var något nytt. Kanske höjer VGR sina BMI gränser också framöver med tanke på att de sagt upp alla sina avtal och enbart skall opereras inom VGR, hur de nu skall kunna hålla vårdgarantin då... Ska bli intressant att se.

Från remiss till läkarbesök bara är ca 4 månaders väntetid just nu.

• yup

Förlåt jag menar 5 månader. Efter det så verkar det som vårdgarantin ska gälla, men det är ju helt idiotiskt egentligen om det drar ut på "utrednings" tiden. Då kan ju allt ta hur lång tid som helst. Jaja det löser väl sig, finns ju inte så mycket man kan göra åt saken ändå.

• Lennie
    yup skrev 2014-01-31 14:36:41 följande:
    Oj BMI 45?!?! Trodde kravet på 40 var ett av de högre i Sverige. Man
    Läser ju nästan uteslutande om andra regioner som bara har 35 som gräns, men 45, det var något nytt. Kanske höjer VGR sina BMI gränser också framöver med tanke på att de sagt upp alla sina avtal och enbart skall opereras inom VGR, hur de nu skall kunna hålla vårdgarantin då... Ska bli intressant att se.

Från remiss till läkarbesök bara är ca 4 månaders väntetid just nu.

Alltså, de har Aleris i Motala. Och går du genom Motala får du Aleris i just Motala. De skickar patienter med bmi över 45 just för att de har högre medicinsk säkerhet i Kristianstad
  • Lennie

Nu händer det grejer. Den 24 feb ska jag på träff hos Aleris i Lund. Efter det skulle det inte dröja länge innan operationen

• yup
    Lennie skrev 2014-02-07 19:39:40 följande:
    Nu händer det grejer. Den 24 feb ska jag på träff hos Aleris i Lund. Efter det skulle det inte dröja länge innan operationen

ÄNTLIGEN!!
  • Anni Me

Hejsan får man vara med här? Den 13 mars opereras jag på calanderska i Göteborg. Jätte nervös och förväntansfull nu. :)

• Anni Me

Ihhh insåg precis att i morgon är det bara 2 veckor kvar till min operation! O i morgon ska ja oxå träffa kirurgen och dietisten och ta prover inför open. Börjar bli riktigt nervös nu

• systersandra

Nu har det nästan gått tre månader sedan min operation och hur ser mitt liv ut nu jämfört med då?

Jo jag väger 24 kg mindre (inkl flytperioden) .Har alltså inte tokrasat utan gått ner lite mer lagom,1-2 kg i veckan.
    3 kg gick jag ner på 2 veckor senast så det är jag nöjd med.

Hur äter jag?
    Jag äter inte speciellt mycket för jag är aldrig hungrig och jag har mycket svårt att tycka om att äta.Det äcklar mig väldigt ofta,någon gång ibland kan det vara "gott" men för det mesta skulle man helst vilja strunta i det.
    Så går det om man kopplar bort magsäcken!
    Det finns säkert de som känner hunger som har opererat sig,känner ingen som har opererat sig så jag kan inte veta hur de känner sig.
    Äter lite onyttiga saker också,lite godis men mycket mycket lite,ren choklad klarar jag ej,dumpar på det så jag struntar i det. Någon kaka kan man få i sig,fet mat vill jag inte titta åt.sockerhaltiga drycker klarar jag någon deciliter.
    Tvingar i mig mat för att man måste ju få i sig näring, men vissa dagar är det svårare än andra
    Man måste hela tiden tänka på proteiner och lite fett måste man ju också ha.
    Trots att mitt förhållande till mat har blivit lite väl fattigt så ångrar jag inte operationen,är så mycket piggare och mer hoppfull om framtiden nu än förr.Klarar av att promenera längre sträckor utan att få ont och det är jätteskönt.

• happy7831

Hejsann

Jag har nu fått kallelse till Sahlgrenska. Skall på grupp info den 7 augusti..

Man e ju nervös..

Finns ngn gräns för vad man max får väga när op?

Jag väger 155, bmi på 50.

Men prover ja tagit på vårdcentral, har varit utan anmärkning...

• Liten08

Hej happy7831, hur länge fick du vänta på att få den tiden? Jag har precis skrivit klart min egenremiss.. Vc hade inga tider förrän influtet av aug. Kämpar på med 5:2.. Har ett BMI på ca 45..

• happy7831

15/5 va hos ortoped som sa måste op. Hsn skickade meddelande till min läkare vc.

30/5 va hos läkare dom skrev remiss till sahlgrenska.

nu fått tid till grupp info 7/8

• madicken71

Hejsan allihopa

Får man ansluta sig? Min dr fick iväg en remiss idag. Va aktuell för op för två år sen, men drog mig ur. Va så rädd. Men nu efter lång betänketid, är jag mer än redo!

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?