• Mor till Ella

Hur mycket kläder har du till ditt barn?

Hur många uppsättningar kläder har du till ditt/dina barn.

Mina döttrar har hur mycket kläder som helst.

Jag har ca 80 uppsättningar var till mina barn.

Finklänningar&strumpbyxor
    Klänningar & strumpbyxor/leggings 
    Tunika & leggings
    Tröja & kjol & strumpbyxor/leggings
    Tröja och jeans
    Mjukis set

Jag skulle ju kunna låta bli att tvätta i 80 dagar men skulle inte vilja ta hand om det tvättberget. Mina barn kan inte ha samma kläder mer än 1 dag. Jag tvättar ca 10 maskiner tvätt i veckan men ändå är det fullt av tvätt i tvättstugan. Jag hinner inte med hur gör ni?        

• Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?
  • Flickan och kråkan

Jösses, vi är inte i närheten av några 80 uppsättningar . Har en 5-åring och en snart 4-åring. De har max tio uppsättningar (räknar då byxor av alla de slag + tröja av typen T-shirt - kort och lång ärm) om ens det. Sedan har de väl 4-5 tjockare tröjor (fleece, ullisar etc.).  Lillebror har lite fler tröjor eftersom han ärver en hel del. Kalsonger och strumpor har vi lite mer av, men inga 80 par à barn ......snarare runt 15-20 kanske.

• Mercurialis

Knappt två veckor skulle jag klara utan att tvätta barnens kläder men då skulle de vid ett par tillfällen behöva ha långbyxor i mer än en dag. Och äldsta barnets strumpor skulle ta slut. Tröjorna skulle räcka lite mer än två veckor.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sagström

Vi har inte alls så mycket. Mina tjejer har nog ca 20 överdelar och 10 underdelar. Har lite finkläder också och annat som man inte använder så ofta. Tycker ändå de hinner växa ur sina kläder snabbt.

• mclo

Har så det räcker i ca en vecka men då byts kläder varannan timme.

• ccecy

Vet inte hur länge jag skulle klara mig utan å tvätta, men jag tycker det finns allt för mycket kläder till dottern

• Christi38

Till 16 månaders har vi kläder för att inte behöva tvätta kanske 2-3 veckor, men i byxväg innebär det att samma par behöver användas i 2 dagar.

Till 4 månaders som både har kläder efter storebror och nya skulle vi klara oss lika länge skulle jag tro. Kanske närmare 2 veckor än 3 dock!

De växer ju ur så snabbt när de är små, först nu den stora kan ha kläder under längre tid!!

.

• Makrame

10 maskiner i veckan? Tycker inte man ska tvätta sånt som inte är smutsigt. Enstaka fläckar kan man ta bort utan att tvätta hela plagget. Nu är jag miljö-nörd och har inte 80 uppsättningar, utan alldeles lagom med kläder!

• Lattjo

Jag har alltid haft groteska mängder kläder och har kunnat klara mig utan att tvätta i tre månader men nu har dom kläder så det räcker i en vecka. För lite när man torrtränar lilltjejen. Så nästa månad ska jag gå ut och handla med barnen så dom får lite nytt, det behöver dom verkligen!

• Barbamama08

Har säkert lika mycket till min dotter men jag tycker att det är dumt att tvätta när det inte behövs. Jag tvättar barasånt som har blivit fläckigt t ex. Har det kommit mat på som inte fläckar men riskerar att mögla så sköljer jag det och gnuggar in lite såpa i det och hänger det på tork. Jag brukar inte tvätta mina egna kläder heller förrän det verkligen behövs. Det blir ju mycket tvätt den dagen allt är slut men då har man ju å andra sidan sluppit tvätta dem på länge och det känns mer miljövänligt att inte tvätta massa halva tvättmaskiner jämt.

• Nyfiken gul

Alltså varför tvättar man kläder som inte är smutsiga?  

10 maskiner i veckan med i princip bara rena kläder - varför Ts?

Även om dom byter kläder varje dag måste inte allt nödvändigtvis vara smutsigt.  

Och vissa saker kan man faktiskt vädra och hänga tillbaka eller skölja upp lite lätt på kvällen i handfatet.  En klänning använt i ett par timmar kan ju inte vara smutsig tänker jag. 

Victor har kanske 10-12 par olika byxor som regelbundet används , 3-4 byxor som används bara vid reserv  och ett 20-tal tröjor blandat kortärmat och långärmat.

Tvättar en maskin om dagen och jag har aldrig mer än just en maskin tvätt att ta hand om .   

Jag gillar kläder både till mig och barnen och köper gärna kläder men aldrig att jag köper mer än vad som behövs och går åt - barnen växer ju  och hinner ju omöjligt använda alla kläder innan dom vuxit ur dom.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?