• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Jag är jag Vem är du
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-24 20:31:57 följande:

haha, nej knappast. du är väldigt tydlig när du skriver med stora bokstäver att det är ÄCKLIGT att gå i samma kläder flera dagar. Jag vet inte vad du grundar den erfarenheten på, rimligen blir ju dina kläder äckliga fort då eftersom du tycker att man måste byta varje dag. Tråkigt att ni inte kan ha era kläder längre än en dag.

Våra kläder blir inte per automatik äckliga efter en användning, men sen är vi väldigt renliga av oss också samt har en fräsch hantering av våra kläder. 

Läs om läs rätt förstå rätt - jag skrev att jag TYCKER att det är äckligt. Men tycker är INTE detsamma som att kläderna ÄR äckliga!!
  • Anonym (skitgris?)
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-24 20:46:30 följande:

Läs om läs rätt förstå rätt - jag skrev att jag TYCKER att det är äckligt. Men tycker är INTE detsamma som att kläderna ÄR äckliga!!
    varför tvättar du då om kläderna är fräscha? verkar ju både oekonomiskt och korkat att tvätta rena kläder..
  • Anonym (Skitiga?)

Att hänga upp kläder direkt efter användning är ju a och o. Och då menar jag inte in i garderoben direkt utan mer "fritt" över en stol,ett räcke,handdukstork och sånt och sen in i garderob efter minst flera timmar. Vädra utomhus gör också en hel del. Vi har dessutom en kall klädkammare,de vädras nästan bara av att befinna sig där plus att alla finkläder sitter på en klädställning-en sån där som finns i klädbutik för förrförra ägarna hade nämligen klädbutik och lämnade kvar flera ställningar,hyllor och typ byråer. Samma gäller sängen-den ska absolut inte bäddas förrän det gått flera timmar,då får kvalstren fäste i fukten och värmen! Så tar man hand om sina textilier klarar de sig längre. Även strumpor,jag byter absolut inte varje dag. det måste man bara om man går i skor hela dagarna eller har väldig fotsvett vilket varken jag eller maken har.

• Anonym (skitgris?)
    Anonym (Skitiga?) skrev 2013-03-24 20:50:23 följande:
    Att hänga upp kläder direkt efter användning är ju a och o. Och då menar jag inte in i garderoben direkt utan mer "fritt" över en stol,ett räcke,handdukstork och sånt och sen in i garderob efter minst flera timmar. Vädra utomhus gör också en hel del. Vi har dessutom en kall klädkammare,de vädras nästan bara av att befinna sig där plus att alla finkläder sitter på en klädställning-en sån där som finns i klädbutik för förrförra ägarna hade nämligen klädbutik och lämnade kvar flera ställningar,hyllor och typ byråer. Samma gäller sängen-den ska absolut inte bäddas förrän det gått flera timmar,då får kvalstren fäste i fukten och värmen! Så tar man hand om sina textilier klarar de sig längre. Även strumpor,jag byter absolut inte varje dag. det måste man bara om man går i skor hela dagarna eller har väldig fotsvett vilket varken jag eller maken har.

jag håller med. vi har krokar bak på varje dörr i huset där vi hänger upp våra kläder, därför blir de inte ofräscha. Givetvis blir det skillnad om man kastar dem i hög på golvet...
  • Harmagedon

Det är intressant att de här trådarna alltid spårar ur. Hygien är alltid känsligt.

Ja du ts. Jag vet inte riktigt hur du gör för att komma undan med tre maskiner i veckan och två små barn. Vi kanske klarar oss med tre maskiner vanliga kläder de flesta veckor. Men lakan och handdukar behöver tvättas varje vecka här. Så har vi ullunderställ och diverse andra pryttlar som ger minst en 30 tvätt i veckan också. Och när man tror det är lugnt så har någon fått nåt mysko på overallen också...

• Anonym (skitgris?)
    Harmagedon skrev 2013-03-24 20:55:28 följande:
    Det är intressant att de här trådarna alltid spårar ur. Hygien är alltid känsligt.

Ja du ts. Jag vet inte riktigt hur du gör för att komma undan med tre maskiner i veckan och två små barn. Vi kanske klarar oss med tre maskiner vanliga kläder de flesta veckor. Men lakan och handdukar behöver tvättas varje vecka här. Så har vi ullunderställ och diverse andra pryttlar som ger minst en 30 tvätt i veckan också. Och när man tror det är lugnt så har någon fått nåt mysko på overallen också...
    Ytterkläder försöker jag minimera antal tvättningar på. Enligt Polarn o Pyrets rekommendationer ska de helst torkas av med trasa, vilket jag försöker göra i de flesta fall. När det däremot är lerigt ute och förskolan inte tagit på galonkläder så blir det givetvis oftare.
  • Harmagedon

Lera räknas inte som mysko här. Det är ingen idé att tvätta bort den. Kommer ny lika fort igen. Men en sån här snövinter har iallafall det goda med sig att vi inte behövt tvätta overallerna överhuvudtaget.

• Anonym

För oss, en familj på två vuxna och en treåring blir det väl uppskattningsvis fem, sex maskiner under tvåveckorsperiod. Jag har armsvett som luktar illa och som inte går att vädra bort vilket gör att ja g måste byta den Tröja som jag har närmast kroppen dagligen. Övriga vid behov. Mannen byter t-skirt dagligen. Strumpor och underkläder byts dagligen. jag är en riktig hejare på att skita ner mina kläder. Treåringen skitar väldigt ner sina kläder men ändå blir det inte mer tvätt än så. Så i regel tvättar vi två ljusa maskiner på 60 grader (lakan, tshirtar och underkläder), en mörk 60 ( underkläder och strumpor plus eventuellt annat som kräver 60-tvätt som handdukar, som för övrigt byts minst varannan vecka), en ljus 40(tröjor, treåringens kläder mm) och en mörk 40, ibland 2 (byxor, tröjor mm).

• Anonym

2 vuxna här och vi tvättar när underkläderna tagit slut, så en gång i månaden och då ca 8 tvättar.
    Vit, svart, 2 X kulört, handtvätt, träningskläder/underkläder, handdukar, sängkläder. Det är tråkigt att tvätta så tvätten får ligga på hög ett tag =) Mest min sambos kläder dock, jag gör inte åt lika mycket då jag är arbetslös och mest sitter i myskläder. Tränar gör bara sambon också,

Så ja ca 2 i veckan då.

• Anonym (Abc)

Förstår inte heller hur det kan bli så mycket tvätt. Byxor, kjolar, klänningar och tjocktröjor tvättar vi väldigt sällan. Gäller även träningsläger. Sportbh och t-tröja till träning tvättas efter varje träning men byxor/shorts tvättas kanske 2 gånger i månaden. Så var det även när jag spelade fotboll, inte tvättade man shortsen och träningsoverallen efter varje träning. Om jag har t-tröjor eller något som sitter tight i armhålan så brukar de behöva tvättas varje dag eftersom att jag svettas en del. Men eftersom att jag vet om att jag gör det så blir det lite att jag undviker att alls köpa sådana kläder. Har oftast linne med kofta eller tröjor som inte sitter tight i armhålan. Stallkläder hänger i garaget och t-tröja till det tvättas kanske varannan vecka, övriga ridkläder några gånger om året. Sängkläder varannan vecka.

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?