• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Annaa1988
    Minnymilou skrev 2013-06-18 13:54:58 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Bugaboo bee+ och kan säga om den är bra? Vi har ju en stor, klumpig vagn sedan tidigare (superbra i ojämn terräng, men tung), och en liten cityvagn som vi köpte billigt på Blocket och som jag inte är helt nöjd med. Skulle vilja byta ut den mot en bra cityvagn som går att ha både i bekvämt liggläge för nyfödda och bakåtvänd i sittläge för större barn, och då ska ju bugaboo bee+ funka har jag hört. Några andra tips? Vi vill helst köpa lokalt på Blocket, och då blir ju urvalet lite begränsat och man måste titta på flera olika märken.

Funderade faktiskt också ett tag på om vi inte borde skaffa en Donkey i stället, men jag är ju inte världens största och starkaste, så jag är rädd att den skulle bli för tung att hantera för mig. Hellre då ståbräda, och så om storasyster vill vila i vagnen får minstingen flytta över i bärsele i stället. Glad
    Jag älskar Bee! Hade ett Classic, och jisses, vilken smidig och enkel vagn!
    Väger ingenting, lätt att fälla och rullar väldigt bra trots de små hjulen. Bee+ är desutom bättre än Classicen ;) 
  • Annaa1988
    Buzan skrev 2013-06-17 21:50:55 följande:
    Är så himla sugen på sånt jag inte får äta, opastoriserade ostar, lufttorka skinka och salami! Tryffelsalami!! Det blir nog det första jag äter efter förlossningen! ;)

Va kikar ni andra på för vagnar? Jag behöver ju en syskonvagn och donkeyn är ju grym, men DYR, och så vill jag ju ha den minsta vänd mot mig iaf upp till året och den stora vänd framåt vilket jag förstått inte funkar med den, utan är nu mer inne på en city select då man kan ha barnen lite hur som helst! :) någon som har erfarenhet av den? Om den känna väldigt lång, tung, svårkörd m.m?
    Vi har en Bugaboo CAM och så funderar jag på att köpa en Emmaljunga Super Viking, vi behöver bara syskonvagn lite då och då, och då vill jag inte lägga massor på en. Funderar även på MB Duet!
  • Annaa1988
    MariaOchNiklas skrev 2013-06-18 08:55:35 följande:
    Ni som har barn ganska tätt. Har ni haft tvillingvagn eller ej? Min sambo tycker det är onödigt att köpa. Vi kommer ha 20 månader mellan våra. Jag tror vi kommer ha stor nytta av den, men han tror den kommer bli stående. Har sagt att han gärna får ta första tiden pappaledigt och se hur lätt det blir med 2 barn utan vagn till båda. Jag vill inte var hindrad av att in kunna åka bort en hel dag med båda barnen utan att det finns möjlighet att kunna vila sina trötta små ben eller sova en stund. Eller tänker jag helt galet?
    Jag hade 21 månader mellan barn 1 och barn 2, hade syskonvagn tills denäldsta blev ca 2,5 år och sen sålde jag den.. Det var det VÄRSTA jag gjort!
    Vilket helvete, jag tog mig ingenstans. Äldsta dottern orkade inte gå och bara gnällde, de blev trötta samtidigt och jag svor många ramsor i huvudet över att jag sålt syskonvagnen. Så mitt råd - KÖP EN!
  • Annaa1988
    cupcakekiller skrev 2013-06-18 20:34:09 följande:
    Hoppar in här igen, var med i början men glömmde bort tråden lite, är i v.15 (14+4) så bf är 11/12 :) Det blir 16 månader mellan våra barn och vi har fått en äldre babytravel dublin av sambons mamma..Dock vill jag ha den nyaste dublin, facelift eller vad den heter så sparar till den :) donkey är drömvagnen men lite för dyr, hur mkt billigare blir den att beställa utomlands?
    Den är rätt mycket rejält billigare, sist jag kollade fick vi bud på 9500 med två sittdelar och en liggdel. Riktigt bra pris!
  • Annaa1988

Åh, mitt illamående kom tillbaka för ca 3 veckor sedan och nu kan jag knappt äta, jag är varit totalt orkeslös och knappt kunnat kliva upp.. Hade dåligt blodvärde och har just börjat med järntabletter, hoppas att det ska hjälpa en gnutta.
    Kräks om jag tvingar i mig mat, och allt smakar skit.. Suck!

Är rädd att jag åkt på näringsbrist men det enda 1177 sa åt mig att göra var att be att få lergigan utskrivet. Så imorgon blir det att ringa BM och hoppas på att det hjälper.. Vet dock inte hur det ska höja min matlust :/

• Nania

Vi var som sagt i valet och kvalet kring syskonvagn med sist. Mina tips är att skaffa syskonvagn om:

Stora syskonet sover middag än Stora syskonet inte gillar att gå Stämmer inte detta in på ens familj så hade jag lätt kört på vanlig smidigare vagn + ståbräda. Detta funkade fin fint med våra som det är 2 år och 3 månader mellan. Kan tillägga att vi bor i Skåne men att just den vintern var det mycket snö så en stabil åkbräda var guld värt (vi hade bugaboos egna på CAM då) 
  • Sanktb
    crushelix skrev 2013-06-18 20:23:17 följande:
    jag tänkte använda samma vagn som förra gången, en combi, brio från 90-92, betalade 300kr på blocket. skitbra går in i små hissar där inga nya vagnar går in ;)
    man kan vara fattig och nöjd förälder och bebis också. :)

Jag har också en äldre vagn kvar. Den köpte jag för att barnen skulle ha att sova i på dagis. Det är perfekt gung i den och stor och rymlig, en brio från 2004 eller nåt. Den var perfekt att ha med utomlands och slänga med på planet då det kan bli små skador/repor.
  • Trasslet

Vi kommer att använda vår Emmaljunga Nitro City, som vi köpte ny till ettan. Sååå nöjd med den! Blir dock till att köpa en syskonvagn också, eftersom det är mindre än två år mellan dem. Ska kika på en begagnad den här gången. ;)

• cupcakekiller

Var riktigt sugen på en icandy till sonen sist men kunde inte lägga så mycket på en vagn, vet att man kan bygga om dom till syskonvagnar så är det någon som vet om de går att beställa utomlands till ett vettigare pris?

• FiaFunderar

Vi kommer ha ca 18 månader mellan våra barn så det blir självklart en syskonvagn!
    Har kollat på en som heter Basson duo som endast väger 15 kilo! Vändbara sitsar och svängbara hjul framtill. Precis vad jag är ute efter. Och man kan även köpa till lufthjul till och det är ett stort plus då några av mina promenadvägar är grusvägar :)

Svar på tråden December bebis 2013