• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • mammatilltvå85

Åh igår var vi på UL/3dUL på crocus kliniken i Linköping, Det kostade 1500 kr men makens första kommentar när vi kom därifrån var typ WOW det var SÅÅÅ värt det! Detta var den absolut häftigaste ultraljudsundersökningen någonsin=)
    Våra söner var med 6&7 år gamla och de satt som ljus (efter viss förmaning innan) så han som gjorde undersökningen tyckte det var så roligt och tog tillfället i akt att förklara allt på barnnivå för de (och automatiskt för oss) i minsta detalj....Han gick igenom hela bebisen och kollade efter missbildningar, kollade till och med hornhinnan, jag fattar inte att det går att se allt så tydligt! Och så bytte han över till 3d och det var så coolt!! I alla fall var bebisen helt frisk och normal med ett friskt hjärta vilket var vår största oro då son nr 2 är född med hjärtfel. Vi fick också veta att vi väntar en liten lillasyster! Pojkarna blev överlyckliga då det var vad de hoppats på och gissat på och vi blev också glada, könet spelade verkligen ingen roll, men jag var 99,99% säker på en pojke så det blev en liten lätt chock...haha...men nu längtar vi massor efter lillasyster!

Vi fick massa fina bilder och barnen fick varsin egen bild i 3d av sin syster som de är så stolta över! En cd skiva med små filmsnuttar och bilder fick vi också. Denna genomgång av barnet var betydligt mkt mer noggrann och grundlig än de vi gjort på RUL innan så det känns jättebra verkligen. En fantastisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera. Och har ni äldre syskon som kan sitta stilla i 30 minuter så ta med er dem=)

• Fröken Ö
    mammatilltvå85 skrev 2013-06-20 10:30:27 följande:
    Åh igår var vi på UL/3dUL på crocus kliniken i Linköping, Det kostade 1500 kr men makens första kommentar när vi kom därifrån var typ WOW det var SÅÅÅ värt det! Detta var den absolut häftigaste ultraljudsundersökningen någonsin=)
    Våra söner var med 6&7 år gamla och de satt som ljus (efter viss förmaning innan) så han som gjorde undersökningen tyckte det var så roligt och tog tillfället i akt att förklara allt på barnnivå för de (och automatiskt för oss) i minsta detalj....Han gick igenom hela bebisen och kollade efter missbildningar, kollade till och med hornhinnan, jag fattar inte att det går att se allt så tydligt! Och så bytte han över till 3d och det var så coolt!! I alla fall var bebisen helt frisk och normal med ett friskt hjärta vilket var vår största oro då son nr 2 är född med hjärtfel. Vi fick också veta att vi väntar en liten lillasyster! Pojkarna blev överlyckliga då det var vad de hoppats på och gissat på och vi blev också glada, könet spelade verkligen ingen roll, men jag var 99,99% säker på en pojke så det blev en liten lätt chock...haha...men nu längtar vi massor efter lillasyster!

Vi fick massa fina bilder och barnen fick varsin egen bild i 3d av sin syster som de är så stolta över! En cd skiva med små filmsnuttar och bilder fick vi också. Denna genomgång av barnet var betydligt mkt mer noggrann och grundlig än de vi gjort på RUL innan så det känns jättebra verkligen. En fantastisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera. Och har ni äldre syskon som kan sitta stilla i 30 minuter så ta med er dem=)
    Vad spännande med 3dUL! Och grattis till lilltjejen=)
  • mammatilltvå85
    Fröken Ö skrev 2013-06-20 10:44:25 följande:
    Vad spännande med 3dUL! Och grattis till lilltjejen=)

tack=) det var verkligen häftigt med 3d=)
  • moto
    mammatilltvå85 skrev 2013-06-20 11:39:08 följande:
    tack=) det var verkligen häftigt med 3d=)

Vad kul! Vilken v är du i? Jag vill också göra det! Och nu när du skrev att dina barn fick vara med blir det ju ännu roligare! Vore kul att få ta med sonen på ul! Har kub på måndag så man kan få en hint om det verkar okej innan man gör 3-d och sonen följer med! Var det lång väntetid? Är det bäst att göra mellan vissa veckor?
  • moto

Vad hade ni för ferritin-värde?(järndepåerna) Eller är det bara de med låga som får veta kanske? Jag har haft lågt tidigare (inte pga graviditet) och nu låg det på 18 så jag skulle äta de där hemska (!) järntabletterna igen! :( tidigare hade jag ännu lägre men nu har jag känt tröttheten komma tillbaka och göra mig helt matt, så jag tänkte ringa min bm och höra om proverna men precis då ringde hon mig! Någon annan som äter järn? Hur lång tid tog det innan energi återkom och tas provet på nytt för att se om det gått upp? För mig tog det jättelång tid förra gången och jag tror jag åt 2-3 tabletter om dagen!?

• Buzan

Mammatilltvå: Va kul! Grattis till flickan. :) tycker du att graviditetena skiljer sig med tanke på könet? Med sonen mådde jag ju hur bra som helst, denna gången har jag S året att dricka kaffe men mår fortfarande bra. :) undrar så vad det blir denna gång! :)

Så sjukt nyfiken på hur bebis mår och på könet. :) Den 5 juli får jag veta. För övrigt känner jag nu bebisen varje dag.

• Irlais

Ni som känner bebisen, hur snabbt gick det från första gången ni kände till att känna regelbundet? Jag tror (hoppas!) att jag kände för första gången igår, var som några ganska bestämda pet på exakt samma ställe, typ vid troskanten. Men nu vill jag ju känna igen om det nu var så... :)

• Buzan

Irlais: först började jag känna som sprattel i vecka 14, i v 16 började jag känna det varje dag flera ggr om dagen, fast mer som större rörelser. Nu är jag i v.16+3 och kan känna små puffar mot handen när jag ligger ner. :)

Svar på tråden December bebis 2013