• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-12-09 08:26:52 följande:

Läser det med. Vet ju om drt men med fl i dagarna känns det inte kul.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Nej det känns förjävligt, visste också om det sen tidigare men chockas av hur lite de gör för att åtgärda.
  • MissKaos
    Repan skrev 2013-12-09 08:47:53 följande:
    Nej det känns förjävligt, visste också om det sen tidigare men chockas av hur lite de gör för att åtgärda.

Det är ju sådär på hela sjukhuset. Tyvärr.
    Vi sitter lite i en egen "ankdamm" men det är inte vi som jobbar på sjukhuset som är värt ngt bara några i ledningen typ. Kanske om man forskar och är högre upp i organisationen att man är ngt mer än en mänsklig sak, typ. Eller så känner man som anställd så jag är inte förvånad. När vi fick gå från min förra arbetsplats (blev runtflyttade) jag jobbade enbart med kvinnor innan, på en speciell mottagning för kvinnor där man sparade in en massa tjänster så vet jag att en hög chef satt på ett möte hos oss och förklarade hut jobbigt det var för HENNE att vara tvungen att ge oss dessa besked.. Då visste vi inte nes om det fanns tjänster för oss alla att få. Typiskt su. Jag fick sen en tjänst som jag sökte själv inom kliniken. Dom ville eg ha en BM men fick inte det pga den här omflytten. Annars hade jag ng varit på någon av MiniMariorna nu, hemska tanke.  Sen att det ma sparade in på då i förlägningen var mammor -eller kvinnor som såsmåningom blir mammor-med svåra missbruks/psykiatriska problem det är en annan sak.

Jag är inte förvånad, mer arg och oroad att hela vården ska rasa ihop. Har blivit nekad att lägg ain en patient för tvångsvårdpå sjukuset när han kom jättesjuk och försökte ta livet av sig. Helt förvirrad, påverkad och ja allmänt jättejättesjuk. Hela situationen på sjukhuset -utifrån vad jag ser-är trist.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    FiaFunderar skrev 2013-12-09 05:35:45 följande:
    Usch vad är det frågan om??
    Jag vaknar nu vid 5 och jag har sån panikångestattack så jag får svårt att andas.
    Jag vet inte om det beror på att jag drömt väldigt mycket obehagligt inatt eller vad det beror på :/
    Hann ner till sambon som precis skulle åka till jobbet och bröt ihop totalt. Han blev livrädd stackarn...

Usch!!
    Hoppas på en hormonskjuts inför fl!
    ÄR det  inte vanligt att man drömmer massor i slutet av graviditeten?

Helt rastlös. Suttit inne i flera dgr nu, vågade inte gå med ut på pulkaåkning igår även om folk säger saker som "åh men n DET kanske sätter igång det" ja tänk om jag kör omkull nere i backen och slår i magen? Eller ryggen. Eller så får jag stå där och frysa och titta på? Idag är det isgata. NOLL lust gör träning, borde antagligen men blää.. TRÅKIGT!! Funderar på att åka till Allum (shoppingcenter, inomhus) men jag vill inte ha ngt. Vad ska jag där att göra? Handla lite mat? Mjölken är nästan slut. TRÅÅÅÅKIGT!
    Bf+2. Vill bara ha bebis nu.
  • Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-08 22:11:51 följande:

Tuttiluttan - dom säger ju att hundar kan känna på sig när något ska ske! Vi kan ju hoppas att det sätter igång inatt! :)

Inget satte igång inatt, dock tog de väldigt långt tid innan jag somna! Hade en hel del sammandragningar och en väldigt aktiv bebis i magen!

Ohh, snälla kom igen nu

BF-10
  • Repan

BF - 11 och ingen bebis i sikte. Dock starkare förvärkar än vanligt under gårdagen, mycket starkare med starkare mensvärk och också starkare sammandragning i magen. Jag hoppas verkligen att de faktiskt påverkar hur öppen jag är och inte bara torterar mig ;)

Grät en skvätt i morse över att jag känner mig så otroligt utlämnad till dålig förlossningsvård. Jag är inte rädd för att dö eller så men jag känner mig bara utsatt. Det är inte barnmorskornas fel såklart. Har ångest över att vara "svag" och "sjuk", känner mig som ett utsatt djur i flocken ungefär, som ingen bryr sig om.

Har i övrigt SKITTRÅKIGT. Kan ju inte ens gå ut, nu när det är skridskorink på gatorna i hela Göteborg är det definitivt ingen idé att halka omkring med kryckor. Inte för att jag kan åka någonstans ändå, mer än hem till ngn som jag kan lägga mig ner hos.

Det börjar bli svårt att fylla dagarna därför, finns ju bara X antal saker att sysselsätta sig med i en lägenhet när man har svår foglossning liksom. Har gjort allt ca 25 ggr… suck.

Bebis BF 20 december 2013
  • MissKaos
    Repan skrev 2013-12-09 09:50:44 följande:
    BF - 11 och ingen bebis i sikte. Dock starkare förvärkar än vanligt under gårdagen, mycket starkare med starkare mensvärk och också starkare sammandragning i magen. Jag hoppas verkligen att de faktiskt påverkar hur öppen jag är och inte bara torterar mig ;)

Grät en skvätt i morse över att jag känner mig så otroligt utlämnad till dålig förlossningsvård. Jag är inte rädd för att dö eller så men jag känner mig bara utsatt. Det är inte barnmorskornas fel såklart. Har ångest över att vara "svag" och "sjuk", känner mig som ett utsatt djur i flocken ungefär, som ingen bryr sig om.

Har i övrigt SKITTRÅKIGT. Kan ju inte ens gå ut, nu när det är skridskorink på gatorna i hela Göteborg är det definitivt ingen idé att halka omkring med kryckor. Inte för att jag kan åka någonstans ändå, mer än hem till ngn som jag kan lägga mig ner hos.

Det börjar bli svårt att fylla dagarna därför, finns ju bara X antal saker att sysselsätta sig med i en lägenhet när man har svår foglossning liksom. Har gjort allt ca 25 ggr… suck.
    Lite samma som här. Jag har så tråkigt så jag självdör.
    BF+2!! Bara en sån sak.
    Kan du gå ut alls? Här är det ju blankis. Har du bil? Jag överväger att åka iväg och äta lunch, men känns ju helt meningslöst att göra det själv.
  • MissKaos

Pratade med min mamma igår. Herre min. Hon menar inget ila men varför börjar man berätta och prata om ALLT som evt kan gå snett vid en fl? Verkligen ALLT? Från hur det var på 1800talet innan moderna förlossningsvård när folk inte fick vilat före/efter fl till saker osm kanske häder 1/50,000 födande. Gör ju att man genast känner sig lugn och trygg. Gah!

• greywolf

Skrämma ut ungen? :)

MissKaos skrev 2013-12-09 10:07:33 följande:
    Pratade med min mamma igår. Herre min. Hon menar inget ila men varför börjar man berätta och prata om ALLT som evt kan gå snett vid en fl? Verkligen ALLT? Från hur det var på 1800talet innan moderna förlossningsvård när folk inte fick vilat före/efter fl till saker osm kanske häder 1/50,000 födande. Gör ju att man genast känner sig lugn och trygg. Gah!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• Repan
    MissKaos skrev 2013-12-09 09:56:42 följande:
    Lite samma som här. Jag har så tråkigt så jag självdör.
    BF+2!! Bara en sån sak.
    Kan du gå ut alls? Här är det ju blankis. Har du bil? Jag överväger att åka iväg och äta lunch, men känns ju helt meningslöst att göra det själv.
    Hade gärna lunchat o shoppat på Allum typ men nej jag kommer inte ut alls. 3tr utan hiss och kan sitta max en timme innan jag dör av smärta. Har bil men kör ej pga vena cava som oftast händer när jag sitter på stol etc (??). Du hör ju, har så "kul" här i väntans tider. Kommer bara ut med sällskap/skjuts/taxi till MVC nu fram till födseln.

Jippiiiieee.
  • greywolf

Alltså, när jag känner utanpå magen känns det som att jag har ett långt stycke rygg på vänstra sidan av linea nigra, ok då vet man hur bebisen ligger ungefär. Sedan känner jag på andra sidan, samma sak där?! Jag förstår inte hur lång den är eftersom att huvudet är neråt men kroppen verkar vara virad runt hela magen, ett par varv typ. Hjälp, 6 kg bebis?!?

Svar på tråden December bebis 2013