Jag tycker rent principiellt att det är helt onödigt, varför ta på sig en överdel som kyler ner kroppen som man inte har någon användning för.
Å andra sidan håller dottern inte med och jag har valt att lägga mitt krut på att få henne att välja en vettig modell.
I hennes klass (nu är hon 9 år och går i tvåan) har alla tjejer bikini och det är såna här små trekantsmodeller som de inte ens får på sig själva. De korvar, de tjorvar de vrider sig och de får dem inte raka och det ser för taskigt ut rent ut sagt (jag var med på badet en gång i höstas).
Så när jag och dottern skulle leta bikini till henne hade vi vissa problem. Hon är jättesmal så fast hon är 9 så funkar bara 110/116. Hon vägrade allt med volanger, prickar, katthelveten (kitty), rosetter och gulligt.
Jag vägrade en opraktisk trekantsmodell utan vill helst ha en överdel med mer sport-bh-stil.
Det tog flera timmar och alla stans butiker innan vi till slut hittade en på team sportia av märket arena som var tillräckligt lite barnslig och tillräckligt praktisk för mig :)
Jag hade självklart kunna förbjuda bikinin men samtidigt så tycker jag att hennes argument att baddräkten kyler lika mycket (eller mer för den täcker ju magen). Att baddräkt också är till för att dölja bröst som inte finns och eftersom jag godkänt baddräkt så känner jag inte riktigt att det håller att förbjuda en vettig bikini. Och att tvinga dottern att bada i enbart badtrosor gör jag inte, hon ska inte behöva lida för mina principer när hon är så stor.
Lillasyster som är snart 3 badar däremot i spindelmannenboxers som skyddar ute mot grus i snippan och är helt prefekta på alla sätt. Men där får jag fortfarande bestämma.